McLaren hyller 60-tallet med ny hyperbil

Den er den letteste gatebilen McLaren noensinne har sattsammen, og har fått navnet fra tre kule prosjekter på 1960-tallet.


McLaren som også er involvert i formel 1 kan dette med å
bygge hyperbiler, og er faktisk så seriøse på dette området at det like godt
har laget en egen serie for slike ekstreme biler.

Den er kalt den ultimate serien, og består per i dag av tre særs
imponerende modeller ‒ Senna, P1 og Speedtail.

Sistnevnte er den raskeste de noensinne har satt sammen, og
byr på 1.050 hestekrefter, en toppfart på 403 km/t og 0-300 km/t på 12,8
sekunder.

Ja, nesten som en formel 1-bil.

Denne trioen er kanskje det mest imponerende McLaren har
kommet med så langt, men det er ikke akkurat noe nytt at den britiske
produsenten kommer med superbiler.

Det har de gjort siden 1960-tallet.

Mannen bak merket heter Bruce McLaren, som startet karrieren
som racerfører før han deretter gikk over til å bygge racerbiler.

Tre slike hadde navnet Elva i seg ‒ McLaren-Elva M1A, McLaren-Elva
M1B og McLaren-Elva M1C.

Disse tre har ikke den moderne McLaren grunnlagt i 1985
glemt, og hedrer bilene med en helt ny toppløs hyperbil kalt McLaren Elva.

De har tatt utgangspunktet i designet til A, B og C-modellene, og kommet opp med en særs imponerende 2-seters toppløs roadster som bør få fart på rikfolket.

La oss ta motoren med en gang.

De har plassert en 4-liters V8’er med twinturbo under panseret,
og denne vrir ut 815 hestekrefter som sender den opp til 100 km/t på under 3
sekunder.

Dobles hastigheten er den faktisk raskere enn Senna som også
har en slik motor, for 0-200 km/t går unna på 6,7 sekunder. Det er lynraskt for
en kabriolet.

Nå er også mye av hemmeligheten rundt slike lynraske biler
vekten, noe den alltid har vært. M1A veide for eksempel kun 551 kilo, og var
latterlig lett.

McLaren bruker alltid karbonfiber når de setter sammen sine superbiler, men på Elva har vært enda mer ekstreme og tenkt vekt på alle områder. Ja, selv setene er av karbonfiber, og unødvendige ting som for eksempel en frontrute er trimmet bort.

Jepp, ingen frontrute på denne, men det er mulig å få en slik sammen med en karbonhjelm.

Produsenten foreslår imidlertid at du ikke trenger noen av
delene, for de har utviklet noe som kalles Active Air Management System (AAMS).
Dette systemet skal sørge for at luftstrømmen forsvinner over hodet på en smart
måte, og sørger dermed for at sveisen forblir perfekt.

Hva den eksakte vekten er sier ikke McLaren noen om, men bekrefter
at den blir den letteste bilen av dem alle. En Senna veier under 1.200 kilo, så
dette blir en ekstrem slank supermodell.

Elva har selvsagt ting som en aktiv aerodynamikk, aktivt
oppheng og elektro-hydraulisk styring for perfekte tilbakemeldinger i rattet,
og et digitalt dashbord.

McLaren sier at de har plassert funksjoner på rattet, slik
at du ikke trenger å ta hendene bort for å gjøre kjøreinnstillinger, og det er
også en 8-tommers berøringsskjerm som du kan leke med.

Den kommer med moderne ting som navigasjon, støtte for
mobiler, banetelemetri, bak-kamera og til og med en klimakontroll ‒ for det kan
jo bli kaldt uten tak, vindu og frontrute.

De har altså puttet inn det de har av teknologi og løsninger
inn i Elva, og det er også mulig å få denne med et 24-karats gullbelagt
motorrom. Ja, for det trenger man.

Alt høres jo veldig moro ut, men det er også et par digre
elefanter i rommet.

For det første blir den eksklusiv angående antall akkurat
som de andre bilene i den ultimate serien, og McLaren skal sette sammen 399
eksemplarer av denne imponerende roadsteren.

Den andre er selvsagt prisen.

1,425 millioner pund lyder den på, så ja, det blir nok med
drømmen.

Her er flere bilder av McLaren Elva:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene