Annonse
Hjem Nyheter McLaren hyller 60-tallet med ny hyperbil

McLaren hyller 60-tallet med ny hyperbil

Den er den letteste gatebilen McLaren noensinne har satt sammen, og har fått navnet fra tre kule prosjekter på 1960-tallet.

McLaren som også er involvert i formel 1 kan dette med å bygge hyperbiler, og er faktisk så seriøse på dette området at det like godt har laget en egen serie for slike ekstreme biler.

Den er kalt den ultimate serien, og består per i dag av tre særs imponerende modeller ‒ Senna, P1 og Speedtail.

Sistnevnte er den raskeste de noensinne har satt sammen, og byr på 1.050 hestekrefter, en toppfart på 403 km/t og 0-300 km/t på 12,8 sekunder.

Ja, nesten som en formel 1-bil.

Saken fortsetter under Annonsen

Denne trioen er kanskje det mest imponerende McLaren har kommet med så langt, men det er ikke akkurat noe nytt at den britiske produsenten kommer med superbiler.

Det har de gjort siden 1960-tallet.

Mannen bak merket heter Bruce McLaren, som startet karrieren som racerfører før han deretter gikk over til å bygge racerbiler.

Tre slike hadde navnet Elva i seg ‒ McLaren-Elva M1A, McLaren-Elva M1B og McLaren-Elva M1C.

Disse tre har ikke den moderne McLaren grunnlagt i 1985 glemt, og hedrer bilene med en helt ny toppløs hyperbil kalt McLaren Elva.

De har tatt utgangspunktet i designet til A, B og C-modellene, og kommet opp med en særs imponerende 2-seters toppløs roadster som bør få fart på rikfolket.

La oss ta motoren med en gang.

De har plassert en 4-liters V8’er med twinturbo under panseret, og denne vrir ut 815 hestekrefter som sender den opp til 100 km/t på under 3 sekunder.

Dobles hastigheten er den faktisk raskere enn Senna som også har en slik motor, for 0-200 km/t går unna på 6,7 sekunder. Det er lynraskt for en kabriolet.

Nå er også mye av hemmeligheten rundt slike lynraske biler vekten, noe den alltid har vært. M1A veide for eksempel kun 551 kilo, og var latterlig lett.

McLaren bruker alltid karbonfiber når de setter sammen sine superbiler, men på Elva har vært enda mer ekstreme og tenkt vekt på alle områder. Ja, selv setene er av karbonfiber, og unødvendige ting som for eksempel en frontrute er trimmet bort.

Jepp, ingen frontrute på denne, men det er mulig å få en slik sammen med en karbonhjelm.

Produsenten foreslår imidlertid at du ikke trenger noen av delene, for de har utviklet noe som kalles Active Air Management System (AAMS). Dette systemet skal sørge for at luftstrømmen forsvinner over hodet på en smart måte, og sørger dermed for at sveisen forblir perfekt.

Hva den eksakte vekten er sier ikke McLaren noen om, men bekrefter at den blir den letteste bilen av dem alle. En Senna veier under 1.200 kilo, så dette blir en ekstrem slank supermodell.

Elva har selvsagt ting som en aktiv aerodynamikk, aktivt oppheng og elektro-hydraulisk styring for perfekte tilbakemeldinger i rattet, og et digitalt dashbord.

McLaren sier at de har plassert funksjoner på rattet, slik at du ikke trenger å ta hendene bort for å gjøre kjøreinnstillinger, og det er også en 8-tommers berøringsskjerm som du kan leke med.

Den kommer med moderne ting som navigasjon, støtte for mobiler, banetelemetri, bak-kamera og til og med en klimakontroll ‒ for det kan jo bli kaldt uten tak, vindu og frontrute.

De har altså puttet inn det de har av teknologi og løsninger inn i Elva, og det er også mulig å få denne med et 24-karats gullbelagt motorrom. Ja, for det trenger man.

Alt høres jo veldig moro ut, men det er også et par digre elefanter i rommet.

For det første blir den eksklusiv angående antall akkurat som de andre bilene i den ultimate serien, og McLaren skal sette sammen 399 eksemplarer av denne imponerende roadsteren.

Den andre er selvsagt prisen.

1,425 millioner pund lyder den på, så ja, det blir nok med drømmen.

Her er flere bilder av McLaren Elva:

Les også:

4 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,954FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker