HjemNyheterMcLaren hyller 60-tallet med ny hyperbil

McLaren hyller 60-tallet med ny hyperbil

Den er den letteste gatebilen McLaren noensinne har satt sammen, og har fått navnet fra tre kule prosjekter på 1960-tallet.

McLaren som også er involvert i formel 1 kan dette med å bygge hyperbiler, og er faktisk så seriøse på dette området at det like godt har laget en egen serie for slike ekstreme biler.

- Annonse -

Den er kalt den ultimate serien, og består per i dag av tre særs imponerende modeller ‒ Senna, P1 og Speedtail.

Sistnevnte er den raskeste de noensinne har satt sammen, og byr på 1.050 hestekrefter, en toppfart på 403 km/t og 0-300 km/t på 12,8 sekunder.

Ja, nesten som en formel 1-bil.

Denne trioen er kanskje det mest imponerende McLaren har kommet med så langt, men det er ikke akkurat noe nytt at den britiske produsenten kommer med superbiler.

- Annonse -

Det har de gjort siden 1960-tallet.

Mannen bak merket heter Bruce McLaren, som startet karrieren som racerfører før han deretter gikk over til å bygge racerbiler.

Tre slike hadde navnet Elva i seg ‒ McLaren-Elva M1A, McLaren-Elva M1B og McLaren-Elva M1C.

Disse tre har ikke den moderne McLaren grunnlagt i 1985 glemt, og hedrer bilene med en helt ny toppløs hyperbil kalt McLaren Elva.

- Annonse -

De har tatt utgangspunktet i designet til A, B og C-modellene, og kommet opp med en særs imponerende 2-seters toppløs roadster som bør få fart på rikfolket.

La oss ta motoren med en gang.

De har plassert en 4-liters V8’er med twinturbo under panseret, og denne vrir ut 815 hestekrefter som sender den opp til 100 km/t på under 3 sekunder.

Dobles hastigheten er den faktisk raskere enn Senna som også har en slik motor, for 0-200 km/t går unna på 6,7 sekunder. Det er lynraskt for en kabriolet.

Nå er også mye av hemmeligheten rundt slike lynraske biler vekten, noe den alltid har vært. M1A veide for eksempel kun 551 kilo, og var latterlig lett.

McLaren bruker alltid karbonfiber når de setter sammen sine superbiler, men på Elva har vært enda mer ekstreme og tenkt vekt på alle områder. Ja, selv setene er av karbonfiber, og unødvendige ting som for eksempel en frontrute er trimmet bort.

Jepp, ingen frontrute på denne, men det er mulig å få en slik sammen med en karbonhjelm.

Produsenten foreslår imidlertid at du ikke trenger noen av delene, for de har utviklet noe som kalles Active Air Management System (AAMS). Dette systemet skal sørge for at luftstrømmen forsvinner over hodet på en smart måte, og sørger dermed for at sveisen forblir perfekt.

Hva den eksakte vekten er sier ikke McLaren noen om, men bekrefter at den blir den letteste bilen av dem alle. En Senna veier under 1.200 kilo, så dette blir en ekstrem slank supermodell.

Elva har selvsagt ting som en aktiv aerodynamikk, aktivt oppheng og elektro-hydraulisk styring for perfekte tilbakemeldinger i rattet, og et digitalt dashbord.

McLaren sier at de har plassert funksjoner på rattet, slik at du ikke trenger å ta hendene bort for å gjøre kjøreinnstillinger, og det er også en 8-tommers berøringsskjerm som du kan leke med.

Den kommer med moderne ting som navigasjon, støtte for mobiler, banetelemetri, bak-kamera og til og med en klimakontroll ‒ for det kan jo bli kaldt uten tak, vindu og frontrute.

De har altså puttet inn det de har av teknologi og løsninger inn i Elva, og det er også mulig å få denne med et 24-karats gullbelagt motorrom. Ja, for det trenger man.

Alt høres jo veldig moro ut, men det er også et par digre elefanter i rommet.

For det første blir den eksklusiv angående antall akkurat som de andre bilene i den ultimate serien, og McLaren skal sette sammen 399 eksemplarer av denne imponerende roadsteren.

Den andre er selvsagt prisen.

1,425 millioner pund lyder den på, så ja, det blir nok med drømmen.

Her er flere bilder av McLaren Elva:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Vi har prøvekjørt Ford E-Transit i Barcelona. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Ford E-Transit

Vi ble med Ford Norge til Barcelona, for å kjøre Ford E-Transit, lære mer om Ford PRO, og for...
Så hvordan sjekker Bugatti at verdens raskeste bil faktisk har de ytelsene den skal ha? (Fotos: Bugatti)

Slik sjekker Bugatti kreftene til verdens raskeste bil

490 km/t. Det er fartsrekorden for serieproduserte biler, og den står Bugatti Chiron Super Sport for. Så hvordan sjekker...
Volvo gjør nå ladingen enklere, og det inkluderer også betalingen. (Foto: Volvo)

Volvo forenkler lade-betalingen

En app erstatter både andre apper og betalingssystemer når Volvos elbiler skal lades på ladestasjoner. Bilmerkene følger nøye med på...
BMW M slår til med en ny CSL-utgave, og det går blant annet utover baksetene. (Fotos: BMW)

BMW M feirer 50 år med M4 CSL

De tre bokstavene er kun forbeholdt de aller største anledningene, og at BMW M runder 50 år er åpenbart...
Prisen og rekkevidden er klare for både Volkswagen ID. Buzz og ID. Buzz Cargo. (Fotos: Volkswagen)

Prisen og rekkevidden for Volkswagen ID. Buzz er klare

Volkswagen Norge åpner for bestillinger av både ID. Buzz og ID. Buzz Cargo mandag. ‒ ID. Buzz er et nytt...
Denne elbilen gir oss en sniktitt på hva som kommer fra Renault. (Fotos: Renault)

Renault med elbil som har hydrogen som rekkevidde-forlenger

En elbil med et batteri på 40 kWh kan vel ikke ha en rekkevidde på 800 kilometer? Vel, hils...
Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...

4 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her