Sjokkerende mange kjører i ruspåvirket tilstand

Nye tall viser at godt over 100.000 har kjørt i ruspåvirkettilstand det siste året, og mange ender også opp i alvorlige trafikkulykker.


Norge er verdens tryggeste land når det kommer til trafikksikkerhet, og landet som har noen av de mest krevende vinterforholdene har også færrest dødsulykker.

Men så har det også vært fokusert på trafikksikkerhet lenger
enn du tror.

Allerede i 1936, og som det første landet i verden, innførte
Norge en promillegrense for alkohol.

I 1959 ble det innført et lovforbud mot å kjøre under påvirkning
av andre rusmidler enn alkohol, og i 2001 ble alkoholgrensen senket til 0,2.

Til slutt innførte Norge, også det som første land i verden,
faste nedre grenser på andre straffbare stoffer enn alkohol og som tilsvarer
0,2 i promille.

Siden 2012 er det å ta forbudte stoffer regulert på samme
linje som alkohol, og det faste grenser for 28 trafikkfarlige stoffer.

Men.

Dessverre er det veldig mange som ikke bryr seg om grensene,
og det sjokkerende mange som innrømmer at de har kjørt i ruspåvirket tilstand
det siste året.

Norstat har på oppdrag fra Codan Forsikring spurt nordmenn
om de drukket alkohol eller tatt rusmidler som har påvirket kjøringen det siste
året, og 4 prosent svarer at det har de gjort.

Brekker vi dette ned til rene tall blir det urovekkende
mange.

3 prosent svarer at de har drukket alkohol, noe som betyr 126.000
nordmenn over 18 år. 1 prosent svarer at de har tatt rusmidler, og dette tilsvarer
rundt 40.000 nordmenn.

– 3 prosent kan høres lite ut, men det er altfor mye i en sammenheng som dette. Hvis du kjører når du er ruspåvirket risikerer du å skade både deg selv og andre, og vi i forsikringsbransjen har nulltoleranse for kjøring i ruspåvirket tilstand, sier kommunikasjonssjef Georg Richvoldsen i Codan Forsikring.

Hvordan kjøring i ruspåvirket tilstand kan ende vet vi også.

Utrykningspolitiet sier at kjøring med rus var medvirkende
årsak i hele 34 prosent av dødsulykkene i 2018, altså 1 av 3 dødsulykker.

Dette er den høyeste registrerte andelen siden UP startet
med dybdeanalyser av dødsulykker.

Norstat spurte også om grunnen til at folk ikke kjører med
promille, og den største grunnen er frykt for å havne i en trafikkulykke.

En ulykke er i seg selv alvorlig, men kjører man i tillegg med
rus kan det koste dyrt.

– Det er bra at mange er klar over risikoen for å bli
involvert i en ulykke hvis de kjører ruspåvirket. Du risikerer også både
fengsel, bot og inndragning av førerkortet. Bøtesatsen er 1,5 månedslønn og
kaskoforsikringen gjelder ikke ved kjøring i ruspåvirket tilstand, sier Richvoldsen.

Og snart er det julebordsesong, så regn med at UP står klar
med måleapparatene ‒ noe de uansett gjør titt og ofte.

Les også:

Les mer om:

Nyheter