Annonse
Hjem Elbiler Lambo bak ny banebrytende elbil-teknologi

Lambo bak ny banebrytende elbil-teknologi

Begrepet superkondensator står sentralt når Lamborghini nå tar patent på en ny teknologi som kan føre til en helt ny måte å lage elbiler på.

Ok, la oss først advare litt. Dette handler litt om ny teknologi, og noen ganger dukker det opp uttrykk som like godt kunne vært gresk. Som for eksempel en superkondensator, noe de færreste vet hva er. Men det skal vi lære.

Lamborghini er eid av Volkswagen-gruppen, og som flere av de andre bilmerkene i den store gruppen forsker også de på batteri-teknologi.

Faktisk går det italienske supermerket meget seriøst til verks, og tok like godt kontakt med de smarteste teknologi-hodene kloden har å by på.

Nemlig de hos det verdensberømte instituttet Massachusetts Institute of Technology, bedre kjent som MiT.

Saken fortsetter under Annonsen

Dette gjorde de tilbake i 2016, og målet var å komme opp med nye måter å bygge elbiler på. Altså hvordan man lagrer og benytter den elektriske kraften.

Tradisjonelle biler blir altså bygd med en motor som vanligvis befinner seg under panseret fremme, mens elbiler vanligvis har en batteripakke montert under gulvet.

Begge delene forsvinner om Lamborghini og MiT får det som de vil.

En elbil trenger selvsagt ikke plassen en tradisjonell motor må ha, og de små elmotorene kan monteres i tilknytning til hjulene. En elektrisk sportsbil fra Lamborghini kan dermed ha montert en elmotor på hver av de fire hjulene.

Dette gjøres allerede i dag og er absolutt ikke banebrytende, men det er hvordan energien lagres.

I 2012 begynte Lamborghini å forske på hvordan de kunne lagre energi uten det vanlige batteriet i tilknytning til modellen V12 Aventador, men de fant raskt ut at de trengte hjelp.

Så i 2016 signerte Lamborghini en avtale med MiT, og den var ganske så spesifikk. Sammen skulle de utvikle en prototype-modell kalt Terzo Millennio ‒ det tredje årtusen.

Bilen er en vanlig superbil kledd i karbon og alt det andre som hører til, men den skulle også være elektrisk uten den tradisjonelle batteripakken.

De skulle bruke superkondensatorer, slik at strømmen i prinsippet kan lagres rundt i hele bilen.

Ifølge Store norske leksikon er en kondensator «en komponent i en elektrisk krets som kan brukes til å lagre elektrisk ladning», altså på en måte som et batteri.

En superkondensator er altså en kondensator med stor kapasitet, noe som er nødvendig for en elbil.

Lambo og MiT har deretter forsket på dette i to år, og har nå kommet så langt at de tar patent på det nye materialet de har utviklet.

Den italienske produsenten sier at produktet de har utviklet øker tettheten med opp mot 100 prosent i forhold til det som finnes i dag, og dette er svært viktig.

Jo mer energi en superkondensator kan lagre, jo bedre er det. Og Lamborghini er offensiv, og melder at dette kun er starten, og at de vil utvikle superkondensatorer med enda bedre tetthet i tiden som kommer.

Lamborghini har allerede vist fram en bil med en slik superkondensator, nemlig tidenes raskeste okse.

Som Terzo Millennio har også modellen Sián et navn som faktisk betyr noe, og det er italiensk for lyn. Vi snakker om en hybrid med en V12-motor og en elmotor med 34 hk, og totalt byr bilen på over 800 hk.

Elmotor-systemet høres kanskje ikke så imponerende ut, men det er den. For første gang i historien er nemlig elmotoren bygd inn i girkassen, og det har de fått til med å bruke superkondensator i stedet for en batteripakke.

Lynraske Sián klarer 0-100 km/t på under 2,8 sekunder, og parkerer for eksempel en superpotent bil som fartsmonsteret Aventador SVJ på alle områder.

Slik ser tidenes raskeste Lamborghini ut:

Den italienske produsenten tar altså patent på det nye materialet de har utviklet, og kjører nå på med tre nye år med forskning sammen med MiT.

Målet er nye batterimaterialer som kan integreres i bilens struktur, så en gang i framtiden kan vi faktisk få elbiler som kommer uten en batteripakke.

Det høres kanskje ganske så urealistisk ut, men hvem vet når de skarpeste hjernene er på jobben?

Les også:

3 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,953FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker