Bakkerud kan få kjøre i Himalaya

Extreme E hvor Andreas Bakkerud er aktuell som en avførerne skal konkurrere på nesten 3.000 meters høyde i Himalaya.


Det skjer svært mye i bilindustrien om dagen, og det er mye
å se fram mot de neste årene.

Men er det noe vi gleder oss ekstremt mye til er det
en helt ny rallyserie som kommer neste år.

Extreme E er nemlig ikke som noen annen motorsport her på
kloden, og det skal kjøres rally på noen av de mest fjerne stedene i verden ‒
uten publikum og i klimaets navn.

Publikum og eksos er to ting som hører sammen, men ikke når
det kommer til Extreme E.

Dette er elektriske terrengbiler hvor løpene går på steder hvor det ikke er mulig å fylle opp med publikum, så alt skal filmes og deretter vises som en dokumentar.

Det skal kjøres fem runder av den nye serien, og fire av
disse er allerede klare. Den femte og siste plassen blir offentliggjort i
februar.

Et stjernepakket felt skal kjøre i regnskogen i Amazonas, i Kangerlussuaq
(Søndre Strømfjord) på Grønland og et foreløpig ukjent sted i Saudi-Arabia.

Nå er det også klart at de skal til Himalaya, mer bestemt
Mustang-distriktet rundt 400 kilometer fra Katmandu.

Her får de ikke bare brynt seg på tynn luft, men det er
daler, søkk, grov grus og utfordrende steiner ‒ en masse steiner.

Det betyr altså en runde på is, en i ørken, en i skogen og
en på fjellet ‒ og alle på steder hvor klimautfordringen er stor.

Forvent at den femte og siste plassen blir noe med det våte element, så vi er spent på hva de har tenkt der.

Flere team er allerede klare, samt et ekstremt talentfullt felt av førere er aktuelle.

Rallykongen Sébastien Ogier, WRX-vinner Timmy Hansen og
lillebror Kevin, den doble DMT-mesteren Timo Scheider, W-serie-dronning Jamie
Chadwick, formel E-mester Lucas di Grassi og Alain Prosts sønn Sacha er noen av
de som nå skal slåss om plassene til løpene.

I tillegg til vår egen Andreas Bakkerud.

Nordmannen rister for tiden av seg den store skuffelsen over
å tape WRX-gullet med minst mulig margin til Timmy Hansen, nemlig på antall 1.
plasser. Begge endte likt på poeng, men svensken gikk altså foran på flere
seire.

Selvsagt bittert, men han kan nå få sin revansje i Extreme
E.

‒ Jeg liker ekstremsport, og da jeg hørte om dette
mesterskapet som skal kjøre på spektakulære steder som på fjell, i ørken og
regnskog, så ble jeg interessert. Jeg har en veldig variert bakgrunn som fører,
og kjørte faktisk en elektrisk bil i Trophée Andros på is i vinter, sier Bakkerud.

Han og de andre er en del av et såkalt «Drivers Programme»,
som i første omgang innebærer at de skal teste bilene som er under utvikling.

Hvem som blir tatt ut til de enkelte rundene er derimot ikke
klart.

Bergenseren understreker at han fortsatt skal satse på rallycross,
og om han deltar på den ekstreme serien skal ikke dette gå utover hovedsatsingen.

‒ I Norge er elbiler svært populære, og det er en stor
lidenskap for elbiler. Jeg gleder meg til å teste Extreme E-bilen for første
gang, sier han i en av pressemeldingene til Extreme E.

Grunnet klimaendringene er altså bilindustrien i stor
endring, og Extreme E skal sette fokus på klimautfordringene ved å arrangere
spektakulære løp med elektriske rallybiler med 550 hestekrefter.

‒ Det skjer mye spennende innenfor elektrisk motorsport om
dagen, og når man ser den suksessen som formel E har blitt, er jeg overbevist
om at Extreme E også kommer til å bli en suksess.

‒ Det er åpenbart at vi mennesker er i ferd med å ødelegge
jordkloden, og det er fantastisk at Extreme E vil skape oppmerksomhet rundt
dette på en positiv måte. Jeg elsker naturen, og det er viktig for meg å kunne
være med på å gjøre verden til et bedre sted, sier Bakkerud.

Pådriveren for Extreme E er den spanske forretningsmannen Alejandro
Agag, tidligere eier av fotballklubben Queens Park Rangers og primus motor for
både formel E og I-Pace e-Trophy ‒ to andre rene elbil-serier.

Med seg som grunnlegger har han fått dekkjempen Continental,
og på filmsiden er Paramax Films og Titan Cinema på plass som partnere.

De skal filme dette for de store lerretene (IMAX), slik at den storslåtte naturen og actionfylte spenningen blir vist slikt det fortjener å bli ‒ på en størst mulig scene.

Vi krysser fingrene for at Bakkerud også får sjansen, men vi
gleder oss uansett!

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Motorsport