USA tok knekken på nok en elbil

Amerikanerne liker visst ingen andre elbiler enn Tesla Model 3.


I 2019 ble det solgt 4,8 millioner biler i USA, og en
forsvinnende liten del av dette av elbiler.

Nå har Tesla gjort det ganske bra i sitt hjemmarked, men de
var langt unna å være noen av de mest populære merkene. De var det 20. mestselgende
merket med i underkant av 200.000 biler, og det kan de takke sin mest rimelige
modell for.

For det er stort sett en elbil som amerikanerne godtar, og
det er Tesla Model 3. Den endte opp med et salg på rundt 150.000.

Tesla Model X ble nest best med rundt 18.000 biler, og den
tredje ble Chevrolet Bolt med rundt 16.000 eksemplarer.

Til sammenligning ble det solgt nesten 900.000 Ford F-serie
i 2019, USA mestselgende modell.

Det er ikke bare produsentenes feil at amerikanerne ikke vil
ha elbiler, for noen har forsøkt seg ‒ og gått på trynet. Hovedgrunnen til
forsøkene er de strenge utslippsreglene i California.

Ford har blant annet prøvd seg med en helelektrisk Focus,
Chevrolet med Spark og Honda med en elektrisk Fit (Jazz). Ingen av de ble en
suksess.

Honda har også en annen elbilmodell som de har introdusert i
USA, Clarity. Denne kommer både som elbil, ladbar hybrid og som hydrogen.

Nå er elbilen historie.

For i likhet med de fleste andre som har forsøkt seg sviktet
også Clarity på et punkt, rekkevidde. Man trenger muligens ikke å kjøre så
langt om gangen i California, hva vet vi, men en rekkevidde på langt under 200
kilometer gagner garantert ikke salget.

Clarity Electric kom til California i 2018, og ambisjonen
var at den skulle bane vei for målsetningen som da var at elbilene skulle stå
for to av tre biler solgt globalt i 2030.

Det gikk dårlig.

Clarity Electric hadde en oppgitt EPA-rekkevidde på bare 143
kilometer, og de skulle satse på leasing. Bilen kostet i underkant av 2.000
kroner å lease per måned samt en engangsbetaling på litt over 10.000 kroner.

Ifølge USA Today ble det totalt solgt 11.654 Clarity-modeller i 2019, en nedgang på 42 prosent.

Og dårligst stelt var det åpenbart med den elektriske
versjonen, for en talsperson sier til avisen at de stoppet produksjonen av Clarity
Electric allerede i fjor.

Den har altså fått det elektriske dødsstøtet.

Honda planlegger nå en ny plattform som skal produsere
elbiler for det amerikanske markedet, men denne er fortsatt mange år unna.

Den helelektriske versjonen av Clarity var aldri ment for Europa,
og her har Honda fokusert på hydrogenversjonen. Og som vi vet selges det knapt
hydrogenbiler i Europa, men flere produsenter forsøker fortsatt å få opp en
infrastruktur som kan gi disse drahjelp.

I mellomtiden har Honda en veldig spennende elbilmodell på gang her hjemme, nemlig den lille og søte Honda E. Og typisk nok skal ikke denne selges i USA.

Honda E ble første gang vist i 2017, og den globale
premieren til produksjonsmodellen tok plass under Frankfurt Motor Show i fjor.

Bilen har en oppgitt rekkevidde på 222 kilometer, og er
klargjort for hurtiglading som kan lade batteriet opp til 80 prosent på rundt halvtimen.

Den japanske produsenten opplyste i fjor at det var stor interesse
rundt den lille elbilen, og mange titusener hadde signalisert interesse.

Og Honda trenger en liten frelser nå, for de solgte for
eksempel kun drøyt 8.000 biler i Europa-27 i januar. Det er 4.000 færre enn det
Fiat solgte av sin 500-modell den måneden.

Men det er også flere Honda-nyheter på gang, og de har blant
annet på gang en ny hydridversjon av Jazz, en ny SUV og nok en elbilmodell som
komme i løpet av de neste årene.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter