Har klar den første elektriske snøscooteren

Taiga har jobbet fem år med å utvikle helelektriske snøscootere, og er endelig i mål. De første utslippsfrie og lydløse snøscooterne kommer til neste vinter.


Er det en ting elektriske drivverk passer perfekt i er det snøscootere,
som jo hører hjemme i den stille villmarken.

Stadig vekk oppstår det situasjoner hvor både hyttefolk og
skifolk klager på bråkede snøscootere som de mener bryter idyllen, men som vi vet
er naturen også for de som ikke går på ski.

For snøscootere hjelper også andre ut i naturen på vinteren,
noe som jo er positivt.

Den perfekte løsningen ville vært om det finnes fremkomstmidler
som ikke er til sjenanse for noen, verken for skiløpere, hyttefolk eller dyr.

Ja, en elektrisk snøscooter.

Selskapet Taiga hører hjemme i Canada, hvor de har enda mer
villmark enn det Norge kan by på. Og allerede i 2012 så de tre bak selskapet
mulighetene elektriske snøscootere åpnet for, og i 2015 bestemte de seg for å
stifte Taiga Motors.

De begynte umiddelbart å utvikle el-snøscootere (og vannscootere),
og nå er de i mål.

Plattformen de har utviklet heter TS3, og denne sørger nå for tre modeller som kommer for salg ‒ Atlas, Nomad og Ekko. Startprisen er satt til 15.000 dollar, men hva norsk pris blir vet vi dessverre ikke.

Atlas er crossoveren, Nomad er for langdistanse og Ekko er
den for rekreasjonskjøring.

Og for de som lurer, ja, de kommer også til Norge. Vi er faktisk
prioritert, og Taiga har allerede besøkt Norge hvor de har inngått avtaler.

Dette sa Chloe Beaulieu hos Taiga Motors til oss i fjor:

‒ Taiga støtter med glede Norges arbeid med å elektrifisere
hverdagen ved å tilby terreng-løsninger. Det norske momsfritaket er også en
inspirasjon for resten av verden.

Og resultatet ser jo svært så lovende ut. For sjekk ut denne
videoen:

Taigas elektriske snøscootere er nesten like moderne som elbilene,
og byr på teknologi som innebygd navigasjon og er nett-tilkoblet, og har som for
eksempel Tesla trådløst oppdateringer av programvaren.

Rekkevidde strekker seg helt til 140 kilometer for den som går
aller lengst, og de byr også på DC hurtiglading som fyller batteriet til 80
prosent på 20 minutter.

De har også utviklet et varmesystem for batteriene som skal
hindre stort rekkeviddetap, som er oppgitt til kun 5 prosents tap ved en temperatur
på -30 grader.

Taiga har også fokusert på vekt, og ingen av modellene veier over 242 kilo.

Her er noen spesifikasjoner rundt de tre modellene (saken fortsetter under faktaboksen).

Modell
Ekko Nomad Atlas
Rekkevidde standard
96 km
100 km
103 km
Rekkevidde langdis.
131 km
134 km
140 km
DC hurtinglading
20 min (80%)
AC 240V L2 lading
2 timer
Hk standard
120 hk
90 hk
120 hk
Hk ytelsemodell
180 hk
120 hk
180 hk
Dreiemoment
210 NM
0-100 km/t standard
4,1 sek
-
3,7 sek
0-100 km/t ytelsever.
3,3 sek
-
2,9 sek
Slepevekt 90 hk
-
350 kg
-
Slepevekt 120 hk
-
510 kg
-

Elektriske snøscootere er ikke noe nytt, og allerede i 2008
kom det første eksempelet på slike under en snøscooterkonkurranse i
Nord-Amerika.

De senere årene har flere laget spesialmodeller, og i finske
Rovaniemi tilbyr de vintersafarier med elektriske snøscootere.

Bak disse står et selskap som heter eSled, og de har nå
startet med å tilby slike snøscootere til andre turoperatører også. Planen er
at de også skal selge el-snøscootere til privatpersoner i framtiden, men de er
ikke helt der ennå.

I mellomtiden kommer altså Taiga med de aller første helelektriske
snøscooterne, og kanskje blir de vinterverdens svar på Tesla?

Som vi vet følger nå alle de store bilprodusentene etter det
amerikanske elbilmerket med helelektriske modeller, så kanskje kommer det snart
elektriske versjoner fra de store snøscooter-produsentene også?

Det er i så fall på tide. Iallfall om du spør hytte- og
skifolket.

For mange av de er nok glade for at de første serieproduserte el-snøscooterne snart er på plass, og her er flere bilder av Taigas elektriske snøscootere:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter