En av Norges mest populære får drahjelp

Hyundai Kona er Norges femte mest solgte bil i år, og får nå bokstavelig talt drahjelp til å selge enda flere.


Det er noen faste ting folk spør om når det kommer til
elbilene. Rekkevidden er en selvfølge, og nå begynner det også å komme spørsmål
om ladehastighet.

Andre ting er hvor stort bagasjerommet er og om det er
firehjulstrekk, og så er det selvsagt spørsmålet om prisen.

Det siste populære spørsmålet er om elbilen kan få
slepekrok, for det er ikke en selvfølge.

Nordmenn elsker slepekrok, for vi er både friluftsmennesker
som drar med oss sykler, vi er campingfolk med campingvogner, og mange har egne
hager hvor en tilhenger kommer godt med under ryddesjauene både vår og høst.

Og på mange måter er en elbil perfekt til å dra tunge tilhengere
og svære campingvogner, for disse har all kraft tilgjengelig fra nulll av. En
elbil har ikke en motor som trenger ikke å bygge opp et dreiemoment slik en
eksosbil må, for som vi vet er strøm enten av eller på.

Så hvorfor spør folk om spesifikke elbilmodeller kan utstyre
med slepekrok?

Jo, det er flere grunner, og stikkordet er typegodkjenning.

Elbilene veier ofte mye, noe som i utgangspunktet sliter mer
på bremsene. I tillegg har regenererer de energi fra bremsene, noe som betyr at
bilen har et system som gjør at den bremser selv når gasspedalen slippes.

I tillegg vil ekstra vekt bak bilen kreve ekstra energi, noe
som gjør at rekkevidden stuper. Og de færreste lar seg overbevise av en bil du
trenger å lade hver time på tur mot campingplassen.

Den enkle løsningen blir dermed å droppe slepekroken.

Men nå skjerper konkurransen seg rundt elbilsalget, og merkene
ser at en slepekrok kan gi de et fortrinn. Så vi kan forvente flere
helelektriske biler som er typegodkjent for slepekrok i framtiden.

Faktisk ser vi det allerede i dag. Vel, på en måte.

For en av Norges aller mest populære biler får nå den gjettede kroken bak.

Hyundai Kona er den femte mest solgte bilen så langt i år,
til tross for at den helelektriske versjonen ikke har vært tilgjengelig med
slepekrok. Men det var snøen som falt i går, for nå melder Hyundai at Kona Electric
blir tilgjengelig med slepekrok.

Men vi snakker ikke om en vanlig slepekrok som du kan hekte
campingvognen på, men en som har en tillatt slepevekt på 300 kilo. Men det er
jo noe.

Det er biler produsert fra mars av som vil få mulighet for
en slik slepekrok.

Det er imidlertid noen gode nyheter også for de som allerede
eier en Kona Electric eller Hyundai Inoiq Electric, for disse får også mulighet
for å få montert en lastekrok.

Denne har en tillatt vekt på 100 kilo vertikal last for Kona
Electric, noe som åpner for montering av sykkelstativ eller annet kompatibelt ekstrautstyr.

For Ioniq Electrics del er maks last på 65 kilo.

‒ At vi nå kan tilby lastekroker på våre populære elbiler er
veldig gode nyheter for våre kunder. Dette er utstyr som har vært etterspurt
lenge, og som Hyundai Motor Norway har jobbet i lengre tid med å få på plass,
sier produkt- og PR-sjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai.

Lastekrokene er tilgjengelig for alle Hyundais elbiler som ruller
rundt på norske skilt, og kan monteres hos autoriserte Hyundai-forhandlere.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter