Det er allerede flere titalls elbilmodeller ute på det
norske markedet, noe vi kan se ut av bestselgerlisten til Opplysningsrådet for
veitrafikken. De fem mest registrerte bilmodellene i løpet av årets tre første
måneder er enten rene elbiler eller kommer også med helelektrisk drivverk, og slike
biler utgjør også over halvparten av de 20 mest registrerte modellene. Og med et ras av nye elbiler på gang, er det ingen grunn til
å tro at den elektriske interessen for elbiler vil dale i tiden som kommer.
vi har prøvd å finne noen interessante biler fra et bredt spekter av merker og
modeller. Mange av disse klarer nok ikke å slå seg inn på topp-20-listen
over registrerte biler, men som vi skjønner blir det steinhard konkurransen når
korona-epidemien er over og hverdagen igjen returnerer. Det er altså en drøss med interessante elbiler på tur, og de
dekker stort sett hele spekteret ‒ fra små kompakte bybiler til store
SUV-modeller og endog pickuper og varebiler. Når disse eksakt kommer er ikke så lett å forutse, og korona-viruset
og nedstengte fabrikker kan føre til forsinkelser og utsatte lanseringer utover
året. Andre uforutsatte ting kan også dukke opp, ettersom elbiler er et ganske
nytt landskap for de fleste produsentene. Det er heller ikke så greit å vite hva disse lander på
prismessig og rekkevidde, så ta anslagene med en stor klype salt. Flere av
modellene kommer også med forskjellige batteripakker, så sjekk det opp før du trykker
på kjøpknappen. Så ja, det er altså mye usikkert med kommende elbilmodeller,
og det eneste vi stort sett kan være sikre på er at de nå begynner å nærme seg.
og dette gjelder altså biler som etter planen skal komme i 2020 og som ikke
allerede er ute på markedet. Nye versjoner av nåværende modeller er heller ikke
tatt med.
Aiways U5

måler 4,68 meter, og er utstyrt med mye teknologi og hurtiglading som skal
bruke 27 minutter på 30-80 prosent. Den kinesiske produsenten har satset milliarder på en ny
fabrikk, og målet er å bli en tungvekter i bilverden med en produksjon på 300.000
biler i året.
- Forventet rekkevidde: +400 km
- Forventet prisanslag: Rundt 400.000 kr
- Forventet lanseres: August
Audi Q4 e-tron

4,59 meter lang. Men den nye MEB-plattformen skyver ut akselavstanden, så dermed
er Q4 e-tron sånn cirka like stor som Q5 på innsiden. Og innvendig plass sier vi jo ikke nei takk til.
- Forventet rekkevidde: +400
- Forventet prisanslag: Rundt 600.000 kr
- Forventet lanseres: Mot slutten av året
BMW iX3

og dette er langt mer effektivt enn tidligere generasjoner.
- Forventet rekkevidde: 440 km
- Forventet prisanslag: En plass rundt 700.000 kr
- Forventet lanseres: Høst
Byton M-Byte

står ikke på interessen. Når denne bilen kommer er ikke så godt å si, og det kan fort
bli 2021 før vi ser her i Norge.
- Forventet rekkevidde: 360-435 km
- Forventet prisanslag: Rundt 500.000 kr
- Forventet lanseres: Sent 2020
Ford Mustang Mach-E

områder, rekkevidde, ladehastighet og pris, så denne kan bli veldig populær. Den er også sterk som den originale Mustangen jo var, og «First
Edition» byr blant annet på firehjulstrekk, 337 hk og en rekkevidde på 540 km.
- Forventet rekkevidde: 420-600 km
- Forventet prisanslag: Fra 412.000 kr
- Forventet lanseres: Høst
Honda E

i konkurransen med den helelektriske Fiat 500 og trillingene Seat Mii Electric,
Skoda Citigo-e og Volkswagen e-Up.
- Forventet rekkevidde: 220 km
- Forventet prisanslag: 266.000 kr
- Forventet lanseres: Snart
Lexus UX 300e

trodd det. Smart nok baserer de seg på den relativt ferske UX-serien, og vi snakker dermed om en ganske kompakt SUV kalt UX 300e. Tiden hvor du virkelig måtte blø for å eie en Lexus er over,
og denne elbilen skal starte rett over 360.000 kroner. Ja, en Lexus til langt
under 400.000 kroner. Det litt mer eksklusive merket til Toyota tar den ikke helt
ut når det kommer til rekkevidde, men en plass over 300 kilometer vil holde for
mange der ute.
- Forventet rekkevidde: Rundt 350 km
- Forventet prisanslag: 369.000 kr
- Forventet lanseres: Høst
Mazda MX-30

de som for det meste tilbakelegger relativt korte distanser om gangen. Den store styrken til MX-30 i tillegg til designet er
utvilsomt prisen.
- Forventet rekkevidde: 200 km
- Forventet prisanslag: 249.000 kr
- Forventet lanseres: September
Polestar 2

svenske Polestar, og snart er ventetiden over. Produksjonen av Polestar 2 er allerede i gang, og går alt som planlagt kan vi forvente oss denne til sommeren. Dette er modellen Polestar selv hevder skal utfordre Tesla
Model 3, og har da også fått en pris som skal konkurrere med fjorårets mest populære
bil her i Norge.
- Forventet rekkevidde: 470 km
- Forventet prisanslag: 469.00 kr
- Forventet lanseres: August
Seat el-Born

noe pris ennå, men den er forventet til å ligge på rundt 300.000 kroner.
Iallfall var den det før den norske krona fikk seg en knekk, og nå kan nok prisen
raskt ende opp på 400.000 kroner. Vi får se. Seat satser også tungt på abonnementsløsninger, så denne
blir sikkert mulig å leie per måned.
- Forventet rekkevidde: 350 km
- Forventet prisanslag: Tja, kanskje litt over 300.000 kr?
- Forventet lanseres: Sensommer
Skoda Enyaq

også snart klar en ny elbillmodell som også bygges på MEB-plattformen. Enyaq er en SUV-modell som er 4,66 meter lang, og blir dermed nok et medlem blant Skodas høyreiste familiemedlemmer som inkluderer Kodiaq, Karoq og Kamiq. Denne er også ventet som firehjulstrekker, noe iallfall
konseptet hadde da det ble vist fram.
- Forventet rekkevidde: 400 km
- Forventet prisanslag: Rundt 400.000 kr
- Forventet lanseres: Sensommer
Volkswagen ID. 3

lengde på 4,26 meter. Volkswagen har stappet den full av teknologi, og byr på en
rekke førerassistenter og kunstig intelligens.
- Forventet rekkevidde: 330-550 km
- Forventet prisanslag: 310.00 kr
- Forventet lanseres: Snart
Volvo XC40 Recharge

infotainment basert på Googles Android Auto. Den har også AWD og hengerfeste, så denne bør passe nordmenn
ganske så godt.
- Forventet rekkevidde: +400 km
- Forventet prisanslag: 490.000 kr
- Forventet lanseres: Slutten av året
eksempel Seat Mii Electric, Skoda Citigo-e og Volkswagen e-Up fra
Volkswagen-gruppen og Peuegot e-208, DS 3 Crossback E-Tense og Opel Corsa-e fra
PSA-gruppen. Andre interessante modeller som skal komme i løpet av året inkluderer
Audi e-tron Sportback, Fiat 500 EV, Mini Cooper S.E., Peugeot e-2008, Porsche
Taycan Cross Turismo og Seres SF5. Når det gjelder Volkswagen ID. 4, en potensiell storselger, er
det veldig usikkert når denne faktisk kommer. Det virker nå tvilsomt om det
skjer i år, men på annen side kan det hende at Volkswagen demper infoen rundt
denne til utrullingen av ID. 3 har begynt. En annen bil som er kommet langt i testingen er Mercedes
EQA, men denne er ikke ventet før til neste år. Tesla har også startet sin amerikanske produksjon av Model
Y, men denne kan vi ikke forvente inn til Norge før langt inn i 2021. 2020 er altså det første året det satses skikkelig på
elbiler, og i årene framover kommer det hundrevis av nye modeller fra stort
sett alle de store bilprodusentene. Les også:
- Elektrisk flerbruksbil fra Mercedes nærmer seg
- Dette er, tro det eller ei, en elektrisk Bulli
- USA tok knekken på nok en elbil