Versting-Bobla som herjet pensjoneres

Visste du at det finnes en Volkswagen Boble med 560hestekrefter? En som nesten var uslåelig.


I sommer var det slutt for en av de mest legendariske bilmodellene
som har eksitert, nemlig Bobla. Den ble mest sannsynlig tegnet tilbake i 1938,
og sørget på egenhånd for å stable Volkswagen opp på hjulene etter 2.
verdenskrig.

De første eksemplarene, av alle ting militære versjoner, kom
i 1946, men resten av verden ble raskt oppmerksom på denne snåle men akk så
billige bilen.

-->
I 1955 rundet Bobla 1 million eksemplarer, og i 1963 bikket
den 10 millioner og var på sin absolutte høyde.

Men andre modeller kom selvsagt til, og Bobla mistet det
store grepet på folket. Likevel var det laget 21 millioner av den første
versjonen da det ble satt sluttstrek i 2003.

Siden har Volkswagen kommet med to nye generasjoner kalt
Beetle, og mot slutten ble den stort sett solgt kun i Nord-Amerika.

Fabrikken i Mexico satte den definitive sluttstreken i
sommer, og den kan nå finne sin plass i historien.

Det finnes selvsagt flere versjoner av Beetle, og også en
ganske så vill en. Forhistorien for denne er følgende.

I 2010 introduserte X Games en ny gren, nemlig rallycross.
Denne fikk Global Rallycross Management ansvaret for å arrangere, og de laget
en heseblesende bane som sørget for mye dramatikk og underholdning. Publikum,
spesielt de unge, elsket selvsagt dette, og ville ha mer.

Dermed ble det organisert en serie kalt Global Rallycross
Championship (GRC), og denne startet med fem løp i 2011.

Mange nordmenn husker også denne, ettersom vår egen Sverre Isachsen
debuterte i GRC allerede i 2012. Nordmannen gikk etter 22 forsøk endelig til
topps under en runde i Seattle i 2014, og da rattet han en Subaru Impreza WRX
STI.

Andretti Autosport som har team i både IndyCar og formel E,
ville også være med på moroa.

De fant en passende partner i Volkswagen, og sikret seg to
virkelige «tunge» førere i Scott Speed og Tanner Foust. Speed er en tidligere fører
både i formel 1 og NASCAR, mens stuntfører Foust først og fremst er kjent som
en av programlederne i den amerikanske utgaven av Top Gear.

Teamet debuterte i 2014 med en Polo, men dette var absolutt
ikke godt nok til å kunne utfordre suverene Olsbergs MSE som vant de fire
første sesongene med en Ford Fiesta.

Så i 2015 bestemte de seg for å gjøre noe radikalt, nemlig å
bygge en rallycrossbil ut av Bobla.

Og det var egentlig enklere enn det høres ut som.

På den tiden herjet Volkswagen med Polo R WRC i rally-VM, og
det ville seg slik at bilreglementet for WRC og GRC var ganske like, så det var
mulig å løfte løsninger fra en Polo og inn i Bobla.

En Beetle GRC måtte være firehjulstrukket, ha mekaniske differ på front- og bakakslene (ingen senter-diff), en 6-trinns girkasse og veie minimum 1.200 kilo.

Motoren til Poloen passet derimot ikke, for den i WRC-bilen var på 1.6-liter og genererte rundt 315 hestekrefter. Og det holder som kjent ikke i rallycross.

Så Volkswagen og Andretti fant seg en 4-sylindret 2-liters turbomotor
som hadde imponerende 560 hk, og dermed kunne de slippe løs de to førerne fra
California.

Og det gikk rett til topps.

Speed tok tittelen både i 2015, 2016 og 2017, det siste året
det het GRC. Og Boblaen var helt overlegen, for Foust sørget også for dobbeltseier
både i 2016 og 2017.

I 2018 ble GRC erstattet av Americas Rallycross (ARX), og
for å fortsette seiersmarsjen sendte Volkswagen en nyutviklet Beetle R til USA.

Speed svarte med å vinne sin fjerde tittel på rad, og
suksesshistorien har nå også fått en veldig flott slutt.

I år lyktes det endelig for Tanner Foust (Speed var ikke på laget), som dermed endelig kunne innkassere sin første tittel.

Og det med en bil som hadde konkurrert i fem år, som i motorsport
er regnet som en eldgammel bil.

Totalt har Beetle 45 starter i de to amerikanske
rallycross-seriene, og står med imponerende 29 seire. Det er en bra
seiersprosent, det.

Men nå er det er uansett slutt, og den finner veien i pensjonistenes
rekker sammen med den vanlige Boblaen.

Og det har den jaggu fortjent.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport