Fiskers første heter Ocean

Ocean er navnet på Fiskers aller første elbil. Så ja, denblir en fisk i havet.


Vi heier på Fisker. Ikke fordi det er et nytt elbilmerke,
for slike finnes det jo mange av.

Nei, grunnen er mannen som står bak merket ‒ Henrik Fisker.

Han er dansk, og slike drenger er jo umulige å mislike. Ja,
såfremt de ikke spiller på det danske fotball-landslaget da.

Han er i tillegg smått genial, og til tross for at han har
fått seg noen skikkelig trøkk-16 opp gjennom årene gir han seg aldri. Han skal
lage egne biler.

Fisker har designet en masse for andre. Som for eksempel for
BMW, Ford og Aston Martin, og står blant annet bak biler legendariske biler som
BMW Z8, Aston Martin DB9 og V8 Vantage.

Den danskfødte amerikaneren har også laget sin egen bil.

Mange har fått med seg det nye bilmerket Karma som satser på
litt mer luksuriøse biler, og disse har på gang en ny modell kalt Revero GT.

Navnet på merket er jo ganske kult, og det Fiskers idé.

For en gang i tiden lagde han en bil som het Fisker Karma,
men planene rundt merket var så grandiose at det gikk som det måtte gå ‒ helt skeis.

Dermed kjøpte et kinesisk selskap opp konkursboet, navnet
merket om til Karma og lagde Revero basert på Fiskers design.

Men Fisker har forhåpentlig lært av det første forsøket,
brettet ermene opp og kjører på med et nytt prosjekt.

Han har altså et etternavn som får oss nordmenn til å tenke på det våte element, og er det en ting som virkelig har fått føle på menneskenes forsøpling er det havet.

For vi driter nærmest bokstavelig talt i havet, og hvert år dumpes det for eksempel åtte millioner tonn plast i det. Det er i snitt et lastebillast hvert eneste minutt, så vi må virkelig skjerpe oss nå.

Fisker går til kamp med sin Ocean, som den første modellen fra California-selskapet så passende heter.

Ifølge dansken selv blir nemlig Ocean verdens mest bærekraftige
bil ‒ verken mer eller mindre.

De bygger nemlig Ocean opp av resirkulert materialer, veganske
materialer og nyutviklede materialer.

‒ De siste to årene har vi jobbet i det stille med en følelsesmessig
tiltalende og rimelig luksuriøs elbil. Den skal være et flaggskip for å drive fram
en positiv global forandring ‒ fra de mest bærekraftige materialene som er
mulig over hele forsyningskjeden og helt til det praktiske som vil endre
oppfatningen av hva en elbil kan være, sier Henrik Fisker.

Han har mer på lager:

‒ Fisker Ocean har en dramatisk skulptur ‒ en bred holdning
og en luksuriøs SUV-silhuett. Jeg ville kombinere et maksimalt bruksområde med
en enestående kjøreopplevelse. Interiøret er romslig og ekstremt moderne som
gir en følelse av luksus og tidløshet som man aldri tidligere har opplevd i en
bil.

Er det rart vi heier på han?

Fisker satser som vi har sett noen andre i det siste på en
slags leieordning, og Ocean skal kunne bestilles via en app på mobilen. Alt skal
være inkludert, så det er bare å sette seg inn og kjøre.

Så hva slags bil er dette?

I størrelse er den litt mindre enn for eksempel en
Volkswagen Tiguan og måler 4,64 meter i lengden, og nytekningen inkluderer også
et solcelletak som skal gi rundt 1.600 ekstra kilometer rekkevidde i året.

Dette er altså en elektriske SUV, og rekkevidden blir en
plass rundt 450 kilometer, og batteripakken er på 80 kWh.

Men det aller mest interessante med denne er altså
materialene de har brukt.

For dette er moro.

Ja, selvsagt har de resirkulert gamle fiskegarn. Med navn
som Fisker og Ocean skulle det nesten bare mangle.

Disse er fisket opp fra havet, og blir til teppet rundt i
bilen.

På innsiden finner vi veganske materialer. Her blir det litt
vanskelig, men det er snakk om materialet polyuretan som består av organiske
stoffer som er forsterket av fiberet rayon som kan lages av naturlige kilder
som for eksempel treverke.

Her har de satt strenge kjemiske grenser, slik at disse
materialene skal bli mest mulig bærekraftig.

Deler av interiøret kommer også fra polyesterfiber fra ting
som t-skjorter, resirkulerte flasker etc, og her er det faktisk ganske så mye utslipp
å spare.

Å resirkulere polyester reduserer nemlig CO2-utslippet med
80 prosent i forhold til de vanlige produksjonsmetodene, ifølge Fisker.

De lover også de laveste forurensende utslippene og lavest
energiforbruk under produksjonen. Faktisk garanterer de det.

De har også tenkt på dekkene, og sier at de vil gjenbruke all
gummi som blir til overs etter dekkproduksjonen.

Fisker sier at det å resirkulere sparer imponerende mye
energi, som til slutt reduserer klimautslippene.

Selv om den første modellen nå har fått et navn, betyr det
ikke at den er rett rundt svingen.

Fisker håper at den går i produksjon mot slutten av 2021, så
det tar fortsatt noen år før vi kan sette oss bak rattet på en Ocean.

Og la oss håpe at vi da trives som fisken i det rene havet.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter