bZ4X er enn så lenge den eneste elbilen du kan kjøpe fra Toyota. (Fotos: Toyota)

Toyota med ny europeisk salgsrekord

Midt i sommervarmen melder Toyota Motor Europa om et brennhett salg, og elbilene blir stadig mer populære.


Det går en rød tråd gjennom de europeiske halvårsrapportene til de to store gruppene, og det er et generelt økt salg og en stadig større etterspørsel av elbiler. 

For den store Volkswagen-gruppen meldte akkurat om dette, og nå følger Toyotas Europa-avdeling det samme hjulsporet. Et økende salg og elbiler som er i dytten. 

-->
Faktisk har ting rullet så voldsomt for Toyota Motor Europa (TME) at de rapporterer om nye rekorder i første halvdel av 2025. 

For Toyota har aldri dyttet ut flere nybiler her i Europa i løpet av et første halvår, mer eksakt 591.115 nye biler fra januar og ut juni, og TME satte ny rekord med 635.328 leverte biler. 

På toppen av dette ble det også ny rekord for Toyota Professional med 80.449 solgte kjøretøy. 

Og de to gigantgruppene kommer med oppmuntrende rapporter i et halvår der nybilsalget faktisk har krympet med -1,54 prosent her i Europa. 

– Til tross for diverse motvind i markedet, er vi oppmuntret over at forbrukernes etterspørsel etter Toyotas og Lexus’ elektrifiserte kjøretøy fortsatt er solid, sier Till Conrad, konserndirektør for salg hos Toyota Motor Europa. 

– Dette er et bevis på vår produktstyrke ved å tilby et bredt utvalg av elektrifiserte produkter med null og lav utslipp. Vår flerveistilnærming, i jakten på våre mål om karbonnøytralitet, har gjort det mulig for oss å konsekvent møte kundekrav i hele regionen.

Elektriske biler, ja. 

Salget av elbilene til Toyota og Lexus spratt i været med solide 42 prosent, men det betyr ikke at bZ4X plutselig er en europeisk favoritt. For her er utgangspunktet ganske beskjedent, og bZ4X  har en lang vei å kjøre før den er i nærheten å være blant de mest populære. 

Det kan du selv se, for her er listen over de mestselgende Toyota-bilene i Europa:

  1. Yaris Cross: 103.580 biler
  2. Yaris: 90.549
  3. Toyota C-HR: 76.432
  4. Aygo X: 50.083
  5. Corolla H/B & Touring Sports: 48.755
  6. Rav4: 43.558
  7. Corolla SDN: 30.165
  8. Proace City: 29.850
  9. Corolla Cross: 28.005
  10. Hilux: 25.712
  11. bZ4X: 18.724

Så ja, elbilmodellen er utenfor topp 10, mens Lexus’ mest solgte elbil er RZ som endte med 2.521 leverte biler. LBX-hybriden er for øvrig den mest populære fra Lexus med 14.757 biler det første halvåret, tett fulgt av NX med 13.607 biler. 

Faktisk er det slik at av det totale bZ4X-salget til Toyota her i Europa første halvår står Norge bak hver fjerde bil, så det rene elbilsalget ut i Europa er enn så lenge ganske så tynt for Toyota. Men pilene peker altså oppover. 

Når det gjelder det elektrifiserte salget så økte Toyotas salget av ladehybrider med formidable 272 prosent, og de leverte ut 42.200 slike. Totalt solgte TME 491.197 elektrifiserte biler i første halvdel av 2025. 

Denne uken kom også meldingen om at den store Stellantis-gruppen legger ned sin satsting på hydrogenbiler, og mer eksakt satset de på slike i det lette nyttkjøretøy-segmentet. Og siden Toyota jo har en hydrogenbil, Mirai, så er det jo alltids litt interessant å se om noen faktisk kjøpte den i løpet av første halvår. 

Og ja, det ble solgt 233 slike, og hyggelig nok er den ikke den minstselgende Toyota-modellen her på det gamle kontinentet. 

For bak den følger sportsbilene GR Supra og GR86, som det ble solgt i henholdsvis 89 og 10 eksemplarer. Her den fra Toyota som det er minst sjanse til å treffe på når du er på europeiske veier, GR86:

Les også: 

Hva tenker du

Les også