Nå setter Volkswagen i gang

Volkswagen vil snart kunne produsere over en millionelbiler i året, noe som kan få konsekvenser for Tesla.


En av de tøffeste utfordringene det er mulig å kaste seg ut
er å bli en bilprodusent. Utallige har prøvd, og noen prøver fortsatt, men det
er nesten ingen som har klart å slå seg inn blant de etablerte merkene.

Men det er unntak, det er det jo alltid, og i bilverden er
det Tesla.

Det amerikanske elbilmerket har dog fått merke hvor vanskelig
det faktisk er å starte på null, og selv etter å ha produsert Model S i mange bommet
de grovt på estimatene rundt Model 3.

Dette er den rimeligste modellen til Tesla, og den som skal
føre til det viktige volumsalget. Iallfall fram til SUV-versjonen Model Y er klar.

I 2016 sa Tesla at de skulle produsere 500.000 Model 3 innen
utgangen av 2018, noe de aldri var i nærheten av å gjøre.

I år regner de med å levere opp mot 400.000 biler, og da totalt
for alle tre modellene de produserer.

Neste steg for den amerikanske elbilprodusenten er Kina, markedet
med størst potensial. Løsner salget der, bikker de enkelt 500.000 biler i året.

Men da må de først få opp en fabrikk, og heldigvis for Tesla
bygger kineserne ting veldig raskt.

Så Gigafactory 3 er satt opp på rekordtid, og er nå helt i
sluttfasen. Tesla regner med å kjøre inn fabrikken i løpet av året, og deretter
starte produksjon av kinesiske Model 3 og Model Y når den kommer.

Målet er at fabrikken skal produsere 250.000 biler i året,
men de får nå langt tøffere konkurranse på markedet enn de har hatt.

Mange av de store produsentene satser nå på elbiler, flere
kinesiske elbiler er på gang, og den største av dem alle er bare dager unna å
sette i gang produksjonen.

Mandag går startskuddet for produksjonen av Volkswagen ID.
3, elbil-modellen som skal bli det Golfen er for de med eksosrør ‒ folkebilen.

Volkswagen-gruppen har bygd om fabrikken i Zwickau til en
elbilfabrikk, og det er langt enklere enn å bygge fra grunn av som Tesla må
gjøre.

Arbeidet med å gjøre om fabrikken i Zwickau til en
elbilfabrikk startet for knapt to år siden, og når den første ID. 3 ruller av båndet
4. november er det blant annet 1.700 roboter som står bak bilen.

Fabrikken produserer fortsatt Golf, og skal gjøre det fram
til midten av 2020. Så, fra 2021 skal Zwickau kun lage elbiler både for Volkswagen,
Audi og Seat, og da med en fart på 330.000 biler i året.

De er altså nesten umiddelbart opp på det nivået Tesla har
brukt mange år på å komme, og det er bare en av fabrikkene til Volkswagen.

Også fabrikken i Hannover skal gjøres om, og det er lignende
planer for en rekke andre i Europa og i USA.

Og en ting som kanskje bør bekymre Tesla er at satsingen
også inkluderer et par fabrikker i Kina.

Fabrikken i Foshan drives av FAW-Volkswagen og fabrikken i Anting eier de sammen med SAIC, og begge skal bli såkalte MEB-fabrikker ‒ altså rene elbilfabrikker.

Dette er fabrikken i Foshan.

Volkswagen har nylig utvidet den i Foshan, og kapasiteten
der går fra 300.000 til 600.000 biler. I løpet av neste år blir dette en ren
MEB-fabrikk.

I Anting (Shanghai) setter de opp en ultramoderne fabrikk, og
denne skal spytte ut 300.000 elbiler i året.

Totalt vil dermed Volkswagen-gruppen produsere godt over 1
million elbiler i 2022, og har dermed passert den grensen Tesla klarer med full
produksjon.

Og det er bare starten på satsingen til Volkswagen-gruppen.

I 2028 skal de kunne produsere 22 millioner elbiler, og av
disse skal rundt halvparten kunne settes sammen i Kina.

Mandag går altså startskuddet for ID. 3, som blir etterfulgt
av en kinesisk elbilproduksjon i 2020.

Det er på samme tid som Tesla får i gang sin Kina-produksjon,
og på toppen er det ventet mange nye kinesiske elbiler på markedet i tiden
framover.

Store produsenter som BYD, Geely, Nio, SAIC, Aiways, Byton, Dongfeng,
Seres og Chery har allerede eller kommer med elbiler, i tillegg til de fleste
store bilprodusentene også er på vei inn der med sine kommende elbiler.

Og kanskje er de alle litt for sent ute?

For bilsalget i Kina har falt i 15 måneder på rad, og nå går det hardt utover elbilene.

Myndighetene har nemlig skrudd subsidiekrana igjen, noe som
har ført til dyrere elbiler og et fallende salg.

Bare i september falt salget av elektrifiserte biler med over -34 prosent, så det kan bli en veldig tøff kamp om elbilkundene i verdens største bil marked i tiden framover.

Det gjør jo ikke ting enklere, enten du heter Volkswagen eller Tesla.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter