Annonse
Hjem Elbiler Nå setter Volkswagen i gang

Nå setter Volkswagen i gang

Volkswagen vil snart kunne produsere over en million elbiler i året, noe som kan få konsekvenser for Tesla.

En av de tøffeste utfordringene det er mulig å kaste seg ut er å bli en bilprodusent. Utallige har prøvd, og noen prøver fortsatt, men det er nesten ingen som har klart å slå seg inn blant de etablerte merkene.

Men det er unntak, det er det jo alltid, og i bilverden er det Tesla.

Det amerikanske elbilmerket har dog fått merke hvor vanskelig det faktisk er å starte på null, og selv etter å ha produsert Model S i mange bommet de grovt på estimatene rundt Model 3.

Dette er den rimeligste modellen til Tesla, og den som skal føre til det viktige volumsalget. Iallfall fram til SUV-versjonen Model Y er klar.

Saken fortsetter under Annonsen

I 2016 sa Tesla at de skulle produsere 500.000 Model 3 innen utgangen av 2018, noe de aldri var i nærheten av å gjøre.

I år regner de med å levere opp mot 400.000 biler, og da totalt for alle tre modellene de produserer.

Neste steg for den amerikanske elbilprodusenten er Kina, markedet med størst potensial. Løsner salget der, bikker de enkelt 500.000 biler i året.

Men da må de først få opp en fabrikk, og heldigvis for Tesla bygger kineserne ting veldig raskt.

Så Gigafactory 3 er satt opp på rekordtid, og er nå helt i sluttfasen. Tesla regner med å kjøre inn fabrikken i løpet av året, og deretter starte produksjon av kinesiske Model 3 og Model Y når den kommer.

Målet er at fabrikken skal produsere 250.000 biler i året, men de får nå langt tøffere konkurranse på markedet enn de har hatt.

Mange av de store produsentene satser nå på elbiler, flere kinesiske elbiler er på gang, og den største av dem alle er bare dager unna å sette i gang produksjonen.

Mandag går startskuddet for produksjonen av Volkswagen ID. 3, elbil-modellen som skal bli det Golfen er for de med eksosrør ‒ folkebilen.

Volkswagen-gruppen har bygd om fabrikken i Zwickau til en elbilfabrikk, og det er langt enklere enn å bygge fra grunn av som Tesla må gjøre.

Arbeidet med å gjøre om fabrikken i Zwickau til en elbilfabrikk startet for knapt to år siden, og når den første ID. 3 ruller av båndet 4. november er det blant annet 1.700 roboter som står bak bilen.

Fabrikken produserer fortsatt Golf, og skal gjøre det fram til midten av 2020. Så, fra 2021 skal Zwickau kun lage elbiler både for Volkswagen, Audi og Seat, og da med en fart på 330.000 biler i året.

De er altså nesten umiddelbart opp på det nivået Tesla har brukt mange år på å komme, og det er bare en av fabrikkene til Volkswagen.

Også fabrikken i Hannover skal gjøres om, og det er lignende planer for en rekke andre i Europa og i USA.

Og en ting som kanskje bør bekymre Tesla er at satsingen også inkluderer et par fabrikker i Kina.

Fabrikken i Foshan drives av FAW-Volkswagen og fabrikken i Anting eier de sammen med SAIC, og begge skal bli såkalte MEB-fabrikker ‒ altså rene elbilfabrikker.

Dette er fabrikken i Foshan.
Dette er fabrikken i Foshan.

Volkswagen har nylig utvidet den i Foshan, og kapasiteten der går fra 300.000 til 600.000 biler. I løpet av neste år blir dette en ren MEB-fabrikk.

I Anting (Shanghai) setter de opp en ultramoderne fabrikk, og denne skal spytte ut 300.000 elbiler i året.

Totalt vil dermed Volkswagen-gruppen produsere godt over 1 million elbiler i 2022, og har dermed passert den grensen Tesla klarer med full produksjon.

Og det er bare starten på satsingen til Volkswagen-gruppen.

I 2028 skal de kunne produsere 22 millioner elbiler, og av disse skal rundt halvparten kunne settes sammen i Kina.

Mandag går altså startskuddet for ID. 3, som blir etterfulgt av en kinesisk elbilproduksjon i 2020.

Det er på samme tid som Tesla får i gang sin Kina-produksjon, og på toppen er det ventet mange nye kinesiske elbiler på markedet i tiden framover.

Store produsenter som BYD, Geely, Nio, SAIC, Aiways, Byton, Dongfeng, Seres og Chery har allerede eller kommer med elbiler, i tillegg til de fleste store bilprodusentene også er på vei inn der med sine kommende elbiler.

Og kanskje er de alle litt for sent ute?

For bilsalget i Kina har falt i 15 måneder på rad, og nå går det hardt utover elbilene.

Myndighetene har nemlig skrudd subsidiekrana igjen, noe som har ført til dyrere elbiler og et fallende salg.

Bare i september falt salget av elektrifiserte biler med over -34 prosent, så det kan bli en veldig tøff kamp om elbilkundene i verdens største bil marked i tiden framover.

Det gjør jo ikke ting enklere, enten du heter Volkswagen eller Tesla.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,846FansLik
65FølgereFølg
80FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker