Nye Golf kommuniserer med andre biler

Med 8. generasjon av Golf introduserer Volkswagen en teknologisom lar bilene i nærområdene dele informasjon.  


Internettet har inntatt bilene, noe som åpner mange nye
muligheter. Som for eksempel at programvaren i bilen blir automatisk oppdatert,
eller at produsenten kan tilby ekstrautstyr direkte fra bilens infortainment.

Tenkt deg at du kjører en tohjulsdrevet bil, men en morgen
har det snødd og du trenger firehjulstrekk. Dermed kan du gå inn i bilen meny,
eller via en app på telefonen, og bestille 4WD bare for en kort periode.

Ja, dette er ting som tilkoblete biler blant annet kan åpne opp
for.

En annen interessant ting er at en oppkoblet bil også kan
kommunisere med andre biler og trafikkilder, nemlig «car-to-X» ‒ eller Car2X om
du vil.

Et eksempel er om en bil passerer et glatt strekke hvor
bilens hjul og sensorer merker at grepet glipper, så kan den gi beskjed videre til
bilene i nærheten om at det er fare på ferde akkurat der.

Andre åpenbare ting car-to-X åpner for er å motta informasjon
fra lyssignalene og andre trafikkilder, som info om det er kø, stengte veier
eller hva fartsgrensen er.

Så car-to-X er åpenbart framtiden, og den nye Volkswagen
Golf presentert torsdag er nettopp en bil for framtiden.

For 8. generasjon Golf er virkelig ny ‒ både i design, utstyr, drivlinjer og teknologi. Ja, hele pakken.

Volkswagen har nemlig tatt oppgaven med å fornye historiens tredje
mest solgte bilmodell svært så seriøst, og det er stort sett kun størrelsen som
har overlevd fra dagens folkebil.

‒ Over sju generasjoner har Golfen imponert over 35
millioner kunder, og hele bilindustrien forventer at en ny Golf setter
standarden, sier Herbert Diess, styreleder i Volkswagen-gruppen.

Så de har altså kjørt på med det de har, noe som også inkluderer
Car2X som de kaller dette.

Den nye Golfen blir den første modellen fra Volkswagen som får
dette som standard, og systemet vil både gi og få informasjon fra andre kjøretøy
og trafikkilder i en omkrets på 800 meter.

Dette åpner altså for en kollektiv intelligens, og bilene
vil på en måte hjelpe hverandre til å bli mer effektive og enda mer sikrere.

Og når en av verdens desidert mest solgte modeller nå åpner
for car-to-X, kan dette raskt bli startskuddet for en langt bredere bruk av slik
teknologi.

Men dette er bare en av de nye tingene i 8. generasjon av Golfen.

Sjekk ut denne videoen før du leser videre:

Den blir digitalisert så det holder inkludert cockpiten, får
mobil nøkkel, stemmestyring og flere førerassistenter ‒ inkludert Travel
Assist». Denne gjør det mulig å kjøre i hele 210 km/t uten aktive inngrep fra
føreren, og bilen tar seg altså av gassen, bremsen og styringen.

Den kommer også med en ny versjon av personalisering. Det
blir dermed mulig å laste opp førerinnstillingen til en nettsky, for deretter å
laste de ned ved sjåførbytte eller om det byttes bil.

Designet er også nytt, selv om de selvsagt har beholdt de
store linjene slik at man også gjenkjenner denne som en Golf.

Den har blitt litt flatere med enda bedre aerodynamikk, og
har selvsagt fått både nye front og bak som inkluderer intelligente LED-Matrix
lys.

Og Volkswagen har ikke glemt drivlinjene, og her har de nærmest
gått helt banas. Den kommer altså fra start av med hele åtte forskjellige løsninger,
og fem av disse inkluderer enten mildhybrid eller ladbar hybrid.

Ja, helt vilt.

Nå kommer ikke alle disse til Norge, og her vil det
fokuserer på bensinmotor og automatgir.

Mildhybridene kommer som eTSI, mens de ladbare hybridene kalles
eHybrid. Disse kommer med et batteri på 13 kWh, noe som bør åpne for en ganske
så hyggelig rekkevidde når det kjøres på strøm.

De minste motorene kommer i form av eTSI, og her kommer de
med henholdsvis 110, 130 og 150 hestekrefter.

Et nivå opp finner vi eHybrid, og denne kan fås med enten
204 hk eller som GTE med hele 245 hk.

I tillegg kommer nye Golf både som TSI, TDI og TGI, sistnevnte
er benevnelsen for naturgass.

Og nei, tyskerne nevner ikke en helelektrisk versjon, og da
må du nok gå for den rene elbilmodellen ID. 3 som kommer i tilsvarende størrelse.

Volkswagen Norge opplyser at TDI, TGI, modeller med manuelt
gir, GTD eller R-versjonene ikke tilbys her hjemme, så det gjør om ikke annet
valget litt enklere.

Tyskerne har også byttet om navnene på utstyrsnivåene, som
tidligere het Trendline, Comfortline og Higline. Disse blir erstattet av Golf,
Life og Style samt en sportslig R-line-versjon.

Den nye Golfen kommer på det norske markedet inn mot
sommeren.

Her er flere bilder av 8. generasjon av verdens tredje mest
solgte modell, kun slått av Toyota Corolla og Ford F-150:

Les også:

Les mer om:

Nyheter