Annonse
Hjem Nyheter Renault med hydrogendrevet varebiler

Renault med hydrogendrevet varebiler

Lengre rekkevidde og kortere fylletid sammenlignet med de rene elbilene, sier Renault selv om de to nye hydrogenhybridene i nyttekjøretøy-segmentet.

Renault er ikke en av personbilprodusentene som har syslet med hydrogenbiler, men de har siden 2014 hatt et hydrogenprosjekt sammen med Symbio hjemmehørende under Michelin-gruppen.

Sammen har de testet og utviklet hydrogenløsninger ment for elektriske nyttekjøretøy, mer bestemt for Renault Kangoo Z.E. og den større Renault Master Z.E.

Nå melder den franske produsenten at de er klar med modellene, og at Kangoo-versjonen kommer allerede i år mens Master-varianten skal lanseres i 2020.

Renault som også står bak den populære elbilen Zoe kom allerede i 2011 med den elektriske versjonen av varebilen Kangoo kalt Z.E. (Zero Emission), og denne har i dag en rekkevidde på 230 kilometer.

Saken fortsetter under Annonsen

Denne øker betraktelig om man legger til hydrogenløsninger som rekkeviddeforlanger, noe altså Renault nå gjør.

Og Kangoo Z.E. Hydrogen slår dermed denne ganske så betraktelig, og kan by på 370 kilometer uten stans.

Master er den store varebilen til Renault, og denne kom i ny elektrisk Z.E.-utgave i 2017.

Master Z.E. har en rekkevidde på 120 kilometer, mens Master Z.E. Hydrogen vil strekke dette ut til 350 kilometer ‒ altså nesten en tredobling av rekkevidden.

Symbio har under den fire år lange testperiode levert ut en rekke hydrogendrevne Kangoo-biler, og utvikler hydrogenpakker kalt StackPack som består av brenselsceller og andre nøkkelkomponenter.

Selskapet forventer en stor vekst av hydrogenkjøretøy spesielt i Kina, Sør-Korea, California og Japan i årene som kommer, og planlegger en produksjon av 20.000 StackPack i 2025 og hele 200.000 i 2030.

Symbio ble kjøpt opp av Michelin i 2014, men tidligere i år kjøpte selskapet Faurecia seg inn og eier nå 50 prosent.

Dette er et digert fransk selskap som blant annet utvikler cockpit-løsninger for bilprodusentene, og er verdens største produsent på dette området. De leverer løsninger til en rekke store produsenter, inkludert giganter som Volkswagen-gruppen, Toyota, Ford, GM og PSA.

Med støtte fra gigantene Michelin og Faurecia forsøker nå Symbio å bygge opp et unikt økosystem for hydrogensystemet.

For å få til dette smelter de sammen all eksisterende teknologi fra begge gruppene, og skal utvikle hydrogensystemer som passer inn i alt fra lette kjøretøy til tunge kjøretøy.

De vil altså legge grunnlaget for hydrogenbiler på alle tenkelige bruksområder, inkludert nyttekjøretøyer.

Andre som har vist fram konsepter av hydrogendrevne kjøretøy i dette segmentet er Hyundai med versjon av H350 og Volkswagen med en hydrogenvariant av Crafter.

Et hakk opp finner vi busser og lastebiler, og det er også planlagt en rekke nye slike hydrogendrevne kjøretøy i tiden framover.

Per i dag er det også håndfull produsenter som lager hydrogendrevne biler, deriblant Toyota som akkurat viste fram en ny og vakker versjon av Mirai.

Andre som enten har eller planlegger hydrogenbiler inkluderer produsenter som Honda, Hyundai, Kia, BMW og Mercedes.

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,647FansLik
73FølgereFølg
84FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker