Nye Mirai ser fantastisk ut

Vi innrømmer det gjerne ‒ neste generasjon Mirai servirkelig bra ut. Men vil noen kjøpe den?


Toyota er en av flere bilprodusenter som i sin store visdom
fant ut at biler med nye drivlinjer også måtte få et futurisk design.

Slike linjer fikk blant annet den første modellen som
brøytet vei for hybridteknologien, Toyota Prius, og siden har det kommet en
rekke elbilmodeller med et design som gjør at de passer aller best helt innerst
i den mørkeste kroken i parkeringshuset.

Der trenger ikke 2. generasjon av hydrogenbilen Mirai å stå.

For selv om «ingen» vil ha hydrogenbiler, har ikke Toyota noen
planer om å skrote satsingen på denne teknologien.

Den første utgaven av Mirai, japansk for framtid, kom i
2014, og hadde også noen futuriske linjer. Men Toyota hadde heldigvis roet ting
ned, så bilen så faktisk ut som en, ja, bil.

Men salget har ikke gått strykende, og per i dag har de
solgt en plass rundt 10.000 Mirai. En dråpe i havet om man sammenligner med
bestselgeren, for bare i fjor ble det solgt nærmere 1,2 millioner eksemplarer
av Toyota Corolla.

Den japanske giganten har dog ingen planer om å gi opp
Mirai, og under det kommende Tokyo Motor Show vil de presentere neste generasjon
av hydrogenbilen.

Og hadde en elbil sett slik ut, ja, da hadde konkurrentene
skjelvet i buksene.

Se på dette, da:

Toyota er altså skikkelig seriøse, og nye Mirai er også
virkelig ny også under skallet.

Den nye generasjonen av drivlinjen øker rekkevidde med rundt
30 prosent, og den nye modellen ruller rundt 500 kilometer på en tank. Og med
tanke på at man fyller denne på noen få minutter, så banker den altså elbilene
ned i støvlene når det kommer til rekkevidde kontra antall fyllminutter.

De nye linjene til Mirai kommer som følge av at ingeniørene
har flyttet driften fra forhjulene til bakhjulene, noe som skal ha åpnet for å gjøre
den lengre, bredere og lavere.

Nye Mirai er 4,97 meter lang, 1,88 meter bred og er 1,47
meter høy med en akselavstand på nesten 3 meter.

Og ja, 20-tommerne er standard.

Den er bygd på TNGA-plattformen, noe som øker antall seter
fra fire i dagens Mirai til fem for den nye generasjonen.

Det gir den også en 12,3 tommers sentrert skjerm, mens instrumentene er vridd mot føreren.

Problemet med Mirai er altså at den er hydrogendrevet.

Dette er nullutslippsbiler på linje med elbilene, men mangler
et par brikker som gjør at puslespillet går opp.

Den åpenbare brikken er infrastrukturen, for hvem vil ha en
bil som ikke lar seg fylle? Så bygges det ikke slike kjører Mirai og de andre hydrogenbilene
mot en mørk framtid.

Om man finner en hydrogenstasjon så dukker et annet problemet,
nemlig at det koster ganske så mye mer enn å lade en elbil.

Om disse bitene faller på plass kan Mirai ha en framtid.

For designerne har iallfall gjort jobben sin, og den nye
generasjonen som også kommer til Europa ser virkelig bra ut på bildene.

Sjekk selv:

Les også:

Les mer om:

Nyheter