- Annonse -
HjemNyheterNye Mirai ser fantastisk ut

Nye Mirai ser fantastisk ut

Vi innrømmer det gjerne ‒ neste generasjon Mirai ser virkelig bra ut. Men vil noen kjøpe den?

Toyota er en av flere bilprodusenter som i sin store visdom fant ut at biler med nye drivlinjer også måtte få et futurisk design.

- Annonse -

Slike linjer fikk blant annet den første modellen som brøytet vei for hybridteknologien, Toyota Prius, og siden har det kommet en rekke elbilmodeller med et design som gjør at de passer aller best helt innerst i den mørkeste kroken i parkeringshuset.

Der trenger ikke 2. generasjon av hydrogenbilen Mirai å stå.

For selv om «ingen» vil ha hydrogenbiler, har ikke Toyota noen planer om å skrote satsingen på denne teknologien.

Den første utgaven av Mirai, japansk for framtid, kom i 2014, og hadde også noen futuriske linjer. Men Toyota hadde heldigvis roet ting ned, så bilen så faktisk ut som en, ja, bil.

- Annonse -

Men salget har ikke gått strykende, og per i dag har de solgt en plass rundt 10.000 Mirai. En dråpe i havet om man sammenligner med bestselgeren, for bare i fjor ble det solgt nærmere 1,2 millioner eksemplarer av Toyota Corolla.

Den japanske giganten har dog ingen planer om å gi opp Mirai, og under det kommende Tokyo Motor Show vil de presentere neste generasjon av hydrogenbilen.

Og hadde en elbil sett slik ut, ja, da hadde konkurrentene skjelvet i buksene.

Se på dette, da:

- Annonse -

Toyota er altså skikkelig seriøse, og nye Mirai er også virkelig ny også under skallet.

Den nye generasjonen av drivlinjen øker rekkevidde med rundt 30 prosent, og den nye modellen ruller rundt 500 kilometer på en tank. Og med tanke på at man fyller denne på noen få minutter, så banker den altså elbilene ned i støvlene når det kommer til rekkevidde kontra antall fyllminutter.

De nye linjene til Mirai kommer som følge av at ingeniørene har flyttet driften fra forhjulene til bakhjulene, noe som skal ha åpnet for å gjøre den lengre, bredere og lavere.

Nye Mirai er 4,97 meter lang, 1,88 meter bred og er 1,47 meter høy med en akselavstand på nesten 3 meter.

Og ja, 20-tommerne er standard.

Den er bygd på TNGA-plattformen, noe som øker antall seter fra fire i dagens Mirai til fem for den nye generasjonen.

Det gir den også en 12,3 tommers sentrert skjerm, mens instrumentene er vridd mot føreren.

Problemet med Mirai er altså at den er hydrogendrevet.

Dette er nullutslippsbiler på linje med elbilene, men mangler et par brikker som gjør at puslespillet går opp.

Den åpenbare brikken er infrastrukturen, for hvem vil ha en bil som ikke lar seg fylle? Så bygges det ikke slike kjører Mirai og de andre hydrogenbilene mot en mørk framtid.

Om man finner en hydrogenstasjon så dukker et annet problemet, nemlig at det koster ganske så mye mer enn å lade en elbil.

Om disse bitene faller på plass kan Mirai ha en framtid.

For designerne har iallfall gjort jobben sin, og den nye generasjonen som også kommer til Europa ser virkelig bra ut på bildene.

Sjekk selv:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

2 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her