Annonse
Hjem Nyheter Ny el-turbo kan gi hybrider lenger rekkevidde

Ny el-turbo kan gi hybrider lenger rekkevidde

Elektriske biler kan i prinsippet ikke ha en turbo, men en turbo kan ha en elmotor. Garrett har nå utviklet den første som kan gi hybrider lengre rekkevidde.

Det tok full fyr i sosiale medier da Porsche lanserte sine to første versjoner av elbilen Taycan, og det var langt fra utelukkende positivt.

Det som virkelig tente tastekrigerne var navnet på de to versjonene, Taycan Turbo og Taycan Turbo S.

Ja, småfrekt, for en elbil kan i prinsippet ikke utstyres med en turbo. De mangler nemlig et eksosanlegg, noe som er helt nødvendig for å drive en slik.

Porsche fikk altså kjørt seg, men de tok det nok ikke så veldig tungt. Porsches filosofi er nemlig å sette betegnelse «turbo» på spesielle versjoner, og dermed endte de to første Taycan-versjonene opp med det navnet.

Saken fortsetter under Annonsen

I ettertid har Porsche også lansert en tredje versjon, en litt svakere versjon som heter Taycan 4S. Det navnet godtok nok også tastekrigerne.

Turbo, altså den fysiske dingsen, er altså forbeholdt eksosbiler, og de er blitt stadig mer vanlige i takt med at utslippskravene har blitt strengere.

Grunnen til det er at produsentene kan lage stadig mindre motorer som dermed slipper ut mindre farlige stoffer, og kompenserer for kraft-tapet med å montere inn en turbo som øker effekten.

Det finnes for eksempel en rekke 1-liters motorer med turbo, også versjoner som kun har tre sylindre.

En turbo består av en turbin som drives av avgassene i eksosrøret som igjen driver et kompressorhjul som tvinger mer luft inn i motoren, og dette gir økt effekt. Navnet turbo er satt sammen av ordene «turbine» og «booster», altså turbin-forsterker.

En av ulempene med turbo er at det blir en forsinkelse fra man trykker på gasspedalen til turboen slår inn, altså til man kjenner det velkjente «turbotrykket» som sender deg litt lengere inn i setet.

Her kommer el-turboen inn.

Produsenten Garrett har utviklet en E-Turbo som har en liten elmotor mellom kompressoren og turbinen, noe som åpner for to nye og spennende ting.

For det første kan elmotoren selv spinne opp turboen slik at trykket kommer umiddelbart, og visker dermed bort tregheten som oppstår fra man gasser på til turboen slår inn.

Det at den elektriske kraften kompenserer for lite luftflyt gjør også at Garrett kan designe turboene på en ny måte, og dermed tilpasse disse til de forskjellige motor-størrelsene.

Vel og bra, men den andre effekten av dette er kanskje enda mer spennende.

Strengere utslippskrav har også gitt en eksplosjon av nye hybrider, det både mildhybrider, selvladende hybrider og ladbare hybrider.

Slike slipper ut mindre avgasser enn tilsvarende drivverk uten hybridsystemer på grunn av at bilene også kan bruke elektrisk drift ‒ mildhybridene i liten utstrekning, hybrider i litt større omfang, mens de ladbare nå har så store batteripakker at de fleste nye ruller over 50 kilometer på ren strøm.

Og her kommer E-Turbo inn.

Den kan elektrisk høste brukt ‒ og ellers bortkastet ‒ eksosenergi, ved å bruke en liten elektrisk motor som genererer strøm som igjen lader hybridbatteriet.

E-Turbo fungerer altså som for eksempel høsting av bremseenergi, som også sørger for mer strøm i batteriene og dermed forlenger rekkevidden. Dette er noe de fleste moderne elbiler har i dag har.

Og hvem vil ikke ha lengre rekkevidde?

Garrett sier selv at de har testet E-Turbo opp mot dagens turbo, og at den fungerte bedre på alle områder.

De sier at det mest imponerende var ved lavt turtall ‒ 1.500 r/min. Da klarte E-Turbo å nå ønsket dreiemoment på ett sekund, mens dagens produksjonsmodell brukte 4,5 sekunder.

De byr også på noen prosenttall.

Kraften økte med 16 prosent og dreiemomentet med 10,5 prosent, og 60-100 km/t gikk fra 11 sekunder ned til 8,5 sekunder ‒ ned med -25 prosent.

Produsenten sier at de allerede har samarbeidet med en global bilprodusent og andre leverandører, og at de nå er klare til å lansere den.

Så det bør være gode muligheter for at vi snart kan kjøre biler med en E-Turbo.

Men ikke elbiler, selv ikke i en Taycan Turbo.

Eller hva, tastekrigere?

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,792FansLik
84FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker