Annonse
Hjem Nyheter Ja, dette er en sportsbil fra Toyota

Ja, dette er en sportsbil fra Toyota

Du har ikke glemt Daihatsu, har du? Merket er nå eid av Toyota, noe som nå har ført til en snodig ny sportsbil.

Det er ikke så veldig lenge siden Toyota bestemte seg for å fornye satsingen på sportsbiler, noe som blant annet har gitt oss en ny Supra.

Og for å gjøre dette skikkelig har Toyota involvert avdelingen som også står bak motorsportsatsingen, Toyota Gazoo Racing. I det navnet finner vi to viktige bokstaver, G og R.

For det drypper litt på klokkeren også, eller skal vi si de «vanlige» modellene til det japanske produsenten.

Nemlig GR-modellversjoner.

Saken fortsetter under Annonsen

Det første steget er «GR Sport», noe som blant annet har ført til en Yaris GR Sport og Hilux GR Sport.

Et hakk opp finner vi de rene GR-modellene, slik som for eksempel GR Supra.

Øverst i kjeden befinner GRMN-versjonene seg, og jaggu finner vi ikke en Yaris GRMN også. Navnet referer til Gazoo Racing Meister of Nürburgring, og er ment som en hyllest til testførerne som prøver bilene rundt Nordschleife på Nürburgring.

Så Toyota satser frisk på litt friskere modellversjoner også, for det drypper ikke bare på Toyota-modellene.

Nå har nemlig Toyota Gazoo Racing funnet ut at de skal leke seg litt med en bil fra Daihatsu også.

Modellen det er snakk om heter Copen, og er en liten snål sak som, vel ‒ produsenter som Daihatsu kan finne på å lage.

GR-avdelingen har åpenbart falt for den, for nå er det ikke bare en liten, snål sak. Nå er det en sportslig liten snål sak som heter Copen GR Sport.

Som vanlig har GR gått løs på diverse deler for å gjøre denne mer sportslig, noe som inkluderer understell, oppheng, bremser og styring.

På utsiden har de gitt Copen GR Sport noen sportslige designelementer og aerodynamiske forbedringer, og på den svarte innsiden finner vi blant annet mer sportslige recaro-stoler og et sportsratt.

På toppen, bokstavelig talt, har de gitt denne et elektrisk tak, så det blir nesten som å kjøre kabrioleter fra de dyre merkene dette her.

De sier ingenting om motor eller girkasse, så vi vet rett og slett ikke om dette er originalt.

Men vi vet at motoren er på hele 660 kubikk, og kommer enten med en 5-trinns manuell girkasse eller en 7-trinns CVT-kasse med girhendler bak rattet.

Hestekrefter og 0-100 km/t? Ingen anelse, og det tror vi kanskje er like greit.

Det er ikke så ofte vi kan skrive om Daihatsu, og spesielt en som er bittelitt sportslig også, så ja, dette var i grunnen litt morsomt.

Så her har du flere bilder av bilen som kun skal selges i Japan. Skal vi si heldigvis?

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,846FansLik
65FølgereFølg
80FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker