Dette er en flyvende Porsche

Porsche har kanskje raske biler, men fly kan de ikke.Vel, enn så lenge.


Noen har reagert negativ på at Porsche nå har tatt steget
over i den elektriske alderen, og kommer med sin første rene elbilmodell kalt
Taycan. Disse mener nemlig at en viktig del av sportsbilene er motorlyden og
vibrasjonene som følger, noe de selvsagt ikke får med elbiler.

Mon tro hva disse mener om Porsches høytflyvende planer?

For den tyske produsenten vil nemlig også til værs, og da
tenker vi ikke på salgslistene. Nei, vi snakker bokstavelig talt.

Porsche Consulting analyserte nemlig den urbane luftmobiliteten
i fjor, og rapporten slår fast at dette kommer til å skyte fart etter 2025.

Bilprodusenten ønsker altså å ta del i dette kappløpet, og har
funnet seg en passende partner til å realisere planene.

Boeing er verdens største luftfartsselskap, og vil
naturligvis også være med på racet rundt disse urbane flyvende dronene som en
håndfull selskaper for tiden utvikler.

Sammen tar altså Porsche og Boeing nå sats.  

‒ Porsche ønsker å utvide horisonten som en sportsbilprodusent
ved å bli det ledende merket for premium mobilitet. På lengre sikt kan dette
bety å forflytte seg til den tredje dimensjonen, sier Detlev von Platen hos
Porsche AG.

‒ Vi kombinerer to styrker hos to verdensledende selskaper for å møte interessen rundt et potensielt nøkkelområde i framtiden.

Boeing henter i tillegg inn ekspertisen fra datterselskapet Aurora
Flight Sciences, mens Porsche involverer både Porsche Engineering Services og Studio
F.A. Porsche i prosjektet.

Sammen skal de utvikle et konsept med elektriske VTOL, maskiner som kan ta av og lande vertikalt. Altså en slags kombinasjon av helikopter og fly.

‒ Dette samarbeidet bygger videre på vår innsats for å
utvikle et sikkert og effektivt nytt mobilitets-økosystem, og åpner opp for
muligheten til å undersøke utviklingen innen premium luftmobilitet sammen med
et ledende bilmerke, sier Steve Nordlund, visepresident hoa Boeing Next.

‒ Sammen vil Porsche og Boeing bringe presist ingeniørarbeid,
stil og innovasjoner som kan gi urban luftmobilitet fart verden over.

Porsche-rapporten fra 2018 konkluderte med at løsninger
innen urban lufttransport vil transportere passasjerer raskere og mer effektivt
enn bakketransport, og det til en lavere kostand og med bedre fleksibilitet.

Så det er kanskje ikke så rart at bilmerket nå også har høytflyvende
planer?

Les også:

Les mer om:

Nyheter