Annonse
Hjem Elbiler Historiens første Porsche var en elbil

Historiens første Porsche var en elbil

Noen vil muligens hevde at Taycan er Porsches første elbilmodell, og i et moderne perspektiv er det for så vidt riktig. Men den er så visst ikke den aller første.

De som følger litt med i bilhistorien vet at en av de aller viktigste personene i den tidlige bilalderen var Ferdinand Porsche, geniale Ferdinand Porsche.

Han var født i 1875, og allerede som 18-åring viste han tegn på sin genialitet. Da installerte han like godt et elektrisk lyssystem hjemme hos sine foreldre.

Samme år fikk han også jobb hos Vereinigte Elektrizitäts-AG Béla Egger i Wien, et selskap som utviklet produkter basert på denne nye elektrisiteten som begynte å bre seg på 1870-tallet.

Unge Porsche hadde åpenbart taket på dette, for i løpet av fire år hadde han avansert fra en vanlig gulvarbeider til å bli leder av testavdelingen.

Saken fortsetter under Annonsen

Béla Egger hadde allerede i 1880 vist fram et elektrisk tog, det andre noensinne i verden, så grunnleggeren av selskapet Porsche jobbet i var opptatt av nye framkomstmidler.

Etter at Porsche ble testleder satte selskapet i gang med å utvikle, ja, du gjettet det, en elbil.

I 1898 kunne de presentere en Porsche-designet bil kalt Egger-Lohner C.2 Phaeton, utstyrt med en åttekantet elmotor med tre/fem hestekrefter og en toppfart på 25 km/t. Porsche selv var så fornøyd med dette, at han presset P1 på en masse deler i bilen. Det står for «Porsches første».

Dette var altså den aller første Porsche-bilen i historien, og det var altså en elbil.

Porsche syntes åpenbart at det var så spennende å lage denne i samarbeid med Ludwig Lohner, at han året etter forlot Egger til fordel for Hofwagenfabrik Ludwig Lohner & Co.

Lohners grunn til å lage elbiler skal ha vært at luften ble så ødelagt av de mange bensinmotorene som var i bruk. Javel!

Porsche skuslet ikke bort tiden hos sin nye arbeidsgiver, men utviklet raskt en hjul-elmotor, altså et hjul med en integrert elmotor rundt navnet.

Den første Lohner-Porsche Electromobile ble presentert under Expo i Paris i 1900, og denne hadde to elmotorer ‒ en på hver av forhjulene, og bydde på 2 ganger 2,5 hk. Toppfarten var ganske så grei den gang, nemlig 37 km/t.

Men Porsche nøyde seg ikke bare med en elbil.

Sammen år utviklet han nemlig også det som var historiens aller første funksjonelle hybridbil kalt «Semper Vivus» ‒ latinsk for alltid levende.

Systemet kalt Lohner-Porsche var ikke en «vanlig» hybrid som vi kjenner i dag, men Porsche brukte en forbrenningsmotor som drev en generator som dermed kunne gi hjulnavnet elektrisk energi.

I 1901 ble den produksjonsklare modellen døpt om til Lohner-Porsche «Mixte».

Porsche er jo synonymt med sportsbiler, og den godeste Ferdinand førte an allerede på 1800-tallet.

I 1899 ble det arrangert et 50 kilometers langt løp som en del av Berlin Motor Show, og en Lohner-Porsche Electromobile tok likegodt 1. plassen.

Året etter designet Porsche den første firehjulsdrevne personbilen for racingen, «La Toujours Contente». Det betyr løst oversatt alltid fornøyd, og vi tipper førerne var nettopp det med sine totalt 14 hk på de fire hjulene.

Nedjustert til tohjulsdrift klarte faktisk Porsche å bryte fartsrekorden på Semmering med en annen elbil med en snittfart på 40,4 km/t, og toppfarten bikket akkurat 60 km/t.

Mixte, hybridbilen, viste også hva som bodde i den da en slik vant Exelberg Rally i 1902.

I 1905 nådde Porsche den elektriske toppen da en batteridrevet Lohner-Porsche med 2 ganger 30 hk klarte å presse seg over 130 km/t.

For det var en enkel grunn til at elbilene ikke kunne lykkes den gang, og det var de gedigne batteripakkene.

Til tross for at gatebilene langt fra var noen kraftpakker, veide Lohner-Porsche godt over to tonn. Og legger vi til kort rekkevidde og en manglende infrastruktur skjønner vi hvorfor de forsvant relativt raskt.

Ferdinand Porsche fortsatte som kjent å lage biler også etter dette, og han sto blant annet bak en som de fleste drar kjensel på ‒ Volkswagen Boble.

Selskapet Porsche ble grunnlagt i 1931, men det var først etter krigen at de fikk klar den aller første modellen ‒ Porsche 356.

Bilprodusenten holdt seg deretter unna elektrifiserte biler helt til 2010.

Starten på en ny tidsalder markerte Cayenne S Hybrid i 2010, og de fulgte opp med Panamera S Hybrid.

I 2011 testet også Porsche tre helelektriske Boxster E-modeller.

Deretter ballet det på seg, og de kom med ladbare hybrider av både Panamera, Cayenne og ikke minst superbilen 918 Spyder i 2013.

Og det var bare så vidt at ikonet 911 slapp unna.

For på slutten av 2000-tallet begynte de også å eksperimentere med legenden blant Porsche-modellene.

Under Genève Motor Show i 2010 kunne de presentere en 911 GT3 R Hybrid, og de var dønn seriøse i forsøket.

Porsche sendte den blant annet til Nürburgring for noen skikkelige tester, og 997-versjonen av 911 var den første racerbilen som ble delvis elektrifisert.

Den deltok faktisk i flere løp før nye regler gjorde det for vanskelig for bilen å komme innenfor reglementet, og til slutt droppet Porsche bilen.

Hadde reglementet vært enklere kunne dermed gateversjonen av 911 blitt en av de første elektrifiserte bilene fra Porsche, men slik gikk det altså ikke.

Ringen blir nå sluttet med introduksjonen av Taycan, Porsche første elbil i den moderne tidsalderen.

Bilen ble avduket under Frankfurt Motor Show, og kommer til å begynne med både som en Turbo og Turbo S.

Den blir også en slags pioner i den nye elektriske alderen, ettersom den brøyter vei for 800 volt-teknologien som Porsche har brukt i den ultraraske 919 Hybrid. Dette gir store fordeler når det kommer til ladehastigheten.

Taycan-versjonene veier begge under to tonn, har en rekkevidde på over 400 kilometer, lar seg lade på drøyt 20 minutter og når 100 km/t på rundt tre sekunder. Altså er de ganske så rake motsetninger til elbilen Porsche lanserte for 121 år siden.

Og det tipper vi at Ferdinand Porsche hadde vært ganske så fornøyd med.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,802FansLik
60FølgereFølg
78FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker