Det skulle nesten bare mangle at Skoda er hovedsponsoren til Tour de France. Ikke for at de er fransk, dette er et tsjekkisk merke, men for at de startet opp som sykkelprodusenter.
Tilbake i 1895 startet Skoda-eventyret da to som het Vaclav til fornavn, Laurin og Klement til etternavn, kastet seg på sykkeltrenden som var den gang. Først 10 år senere utvidet de til biler, og ble til dagens bilmerke da den opprinnelige våpenprodusenten Skoda Works kjøpte opp Laurin & Klement i 1924.
– Skoda Auto er stolte av å markere 22 år som hovedpartner for Tour de France. Når vi feirer vårt 130-årsjubileum for Skoda Auto, er vår forpliktelse til sykkelsport sterkere enn noensinne, sier styremedlem Martin Jahn hos Skoda.
– Vi gleder oss til å være en del av et av de mest sette sportsbegivenhetene på planeten, og tilby en moderne flåte av elektriske og plug-in hybridbiler for å støtte dette spennende løpet. Skoda blir med millioner av fans langs ruten og utrolige tre milliarder TV-seere for å oppleve rytternes enestående prestasjoner. Og vi gleder oss til å komme i kontakt med fansen gjennom vår WeLoveCycling-plattform og dele spenningen ved løpet sammen.
Med en historie som startet med sykkelproduksjon er Skoda i dag tungt involvert i sykkelsporten, og i tillegg til Tour de France støtter de store ritt som den kvinnelige utgaven av TdF og det spanske La Vuelta. De er også offisielle partnere for terrengsykkel-VM og grus-VM.
Allerede i morgen braker det løs med det største av dem alle, Tour de France, og her er bilder av bilene du kan se på TV-skjermen fram mot målgang i Paris 27. juli.
Og ja, vi ønsker selvsagt både Uno-X og alle de norske lykke til på ferden!
Les også:
- Elbil og campingvogn: Regn minst dobbelt forbruk
- Ellevill Range Rover i Narvik-utgave
- Vanvittig mange havner i trøbbel – slik sikrer du bilen