Under årets Tour de France skal også elbilen Enyaq takle alle utfordringene. (Fotos: Skoda)

Elektriske Tour de France

Skoda feirer 130 år på en særs elegant måte. Nemlig å lose 184 syklister gjennom verdens mest berømte sykkelritt.


Det skulle nesten bare mangle at Skoda er hovedsponsoren til Tour de France. Ikke for at de er fransk, dette er et tsjekkisk merke, men for at de startet opp som sykkelprodusenter. 

Tilbake i 1895 startet Skoda-eventyret da to som het Vaclav til fornavn, Laurin og Klement til etternavn, kastet seg på sykkeltrenden som var den gang. Først 10 år senere utvidet de til biler, og ble til dagens bilmerke da den opprinnelige våpenprodusenten Skoda Works kjøpte opp Laurin & Klement i 1924. 

-->
Det er altså 130 år siden Skoda startet med sykkelproduksjon, og det må selvsagt markeres i verdens mest kjente sykkelritt. Og for en markering dette blir. 

For Skoda har ikke færre enn 225 støttebiler på plass i årets Tour de France, og hele sulamitten er elektrifiserte biler. Så ja, her finner man både elbiler og ladehybrider, så de er helt klart inspirert av et annet ganske stort sykkelritt. 

For Arctic Race of Norway, et annet ritt i regi av ASO som står bak Tour de France, bruker kun elbiler som følgebiler. Under fjorårets arktiske sykkelritt var det 130 elbiler på plass, og dette er altså det aller første profesjonelle etapperittet som kun benytter elbiler. 

Så både ASO og Skoda har sett at det faktisk er mulig med elektrisk kraft også for følgebilene, og årets Le Tour er altså ganske så elektrisk. 

– Skoda Auto er stolte av å markere 22 år som hovedpartner for Tour de France. Når vi feirer vårt 130-årsjubileum for Skoda Auto, er vår forpliktelse til sykkelsport sterkere enn noensinne, sier styremedlem Martin Jahn hos Skoda.

– Vi gleder oss til å være en del av et av de mest sette sportsbegivenhetene på planeten, og tilby en moderne flåte av elektriske og plug-in hybridbiler for å støtte dette spennende løpet. Skoda blir med millioner av fans langs ruten og utrolige tre milliarder TV-seere for å oppleve rytternes enestående prestasjoner. Og vi gleder oss til å komme i kontakt med fansen gjennom vår WeLoveCycling-plattform og dele spenningen ved løpet sammen.

Takket være norsk sykkelsatsing i regi av Uno-X og ikke minst Arctic Race of Norway-rittet er nå Norge en fast representant i sykkelrittet, så får vi se om det norske laget endelig får sin første etappeseier. Men det blir beinhard kamp. 

Her stiller nemlig 184 topptrimmede syklister på startstreken, men trøsten til Uno-X er at de har litt tid på seg. Det skal sykles 21 etapper, start er i Lille og mål som vanlig på Champs-Élysées. 

Totalt tilbakelegger syklistene 3.339 kilometer, og det blir et vanvittig slit. Her er det en total høydeforskjell på 52.500 meter, som å sykle opp Mont Everest seks ganger, eller opp Norges høyeste fjell Galdhøpiggen 22 ganger, og syklistene skal krysse både Pyreneene, Alpene og selvsagt klatre den berømte Mont Ventoux. Årets høyeste punkt er for øvrig Col de la Loze 2.304 meter over havet. 

Det blir også en utfordring for elbilene, som jo bruker litt mer strøm oppover. Fordelen her er at de også kan mate batteriet med strøm nedover, så vi tipper Skoda ikke er det spor bekymret. 

Bilparken inkludere den nye helelektriske Enyaq og den ladbare versjonen av Superb, men i tillegg tar Skoda med seg to utstillingsbiler til årets Tour de France. De mange langs ruten kan spotte en Elroq Respectline i karavanen, og årets studentbil er også på plass.

Løpsleder Christian Prudhomme har to røde biler til rådighet, som nok en gang vil lede feltet – Skoda Enyaq og Superb iV. Disse mobile kommandosentrene, dekket av særegne lakkeringer, er utstyrt med sofistikert kommunikasjonsteknologi for kontinuerlig å overvåke hendelser på banen og utveksle informasjon med andre løpsarrangører, opplyser Skoda.

Som hovedsponsor faller også ansvaret for trofeet som vinnerne tar med seg på bilmerket, og Skoda Design har laget krystalltroféer passende nok med 130-årsjubileumslogoen. Skoda leverer trofeene til sammenlagtvinneren, samt poeng- og fjellklasselederne og beste unge rytter. 

Med en historie som startet med sykkelproduksjon er Skoda i dag tungt involvert i sykkelsporten, og i tillegg til Tour de France støtter de store ritt som den kvinnelige utgaven av TdF og det spanske La Vuelta. De er også offisielle partnere for terrengsykkel-VM og grus-VM.

Allerede i morgen braker det løs med det største av dem alle, Tour de France, og her er bilder av bilene du kan se på TV-skjermen fram mot målgang i Paris 27. juli. 

Og ja, vi ønsker selvsagt både Uno-X og alle de norske lykke til på ferden!

Les også:

Hva tenker du

Les også