Det går unna med Changan, denne kinesiske grupper som har hele 27 fabrikker og står bak merkervarer som ChangAn, Deepal og Avatr.
I midten av mars ble det klart at de setter kurs for Europa, to måneder senere hadde de sendt første last med retning det gamle kontinentet og nå er de allerede formelt i gang.
– Changan Deepal S07 er en linjelekker bil som gir mye brukervennlig teknologi, godt med plass og god kjøreopplevelse for 399.900, sier konsernsjef Vidar Eriksen i Motor Gruppen.
For Changan var premieren i Drammen så stort at de hadde sendt over sjefdesigner Jakob Pettersson, som fra scenen kunne fortelle om bilenes italienske design og at Changan skal lage biler rettet mot europeiske kunder.
Nå vet den kinesiske produsenten litt om hvordan de lager biler, de har satt sammen nærmere 30 millioner siden 1984, og bare i 2023 søkte Changan om 5.000 patenter. Og ja, de samarbeider med kjente merker som Ford og Mazda.
Og utrolig nok hadde Motor Gruppen solgt den første Deepal S07 faktisk før merket var formelt lansert, for da de rigget opp til arrangementet onsdag kveld snublet en som var på jakt etter en bruktbil over den nye bilen.
Kunden fikk prøve bilen, hørte prisen og signerte like godt kjøpekontrakten. Så en bedre start på det norske eventyret kunne ikke det nye merket ha drømt om.
– Med Changan får nordmenn veldig mye bil for pengene og firehjulstrekkeren Changan Deepal S05 kommer til å treffe markedet svært godt, sier Eriksen.
Kinesiske elbilmerker har for lengst blitt bestevenner med Norge, og Changan innleder altså sin europeiske satsing her i gamlelandet i tillegg til de folkerike markedene Storbritannia og Tyskland.
Deepal S07 er en bunnsolid elbil, den er faktisk den sikreste bilen Euro NCAP har kollisjonstestet når det gjelder voksen beskyttelse, og er en 4,75 meter lang SUV som har 475 kilometer WLTP-rekkevidde, 160 kW/218 hk, 10-80 prosent lading på 48 minutter og byr selvsagt på alle de moderne tingene som de fleste andre nye elbiler.
Les også:
- Elbil og campingvogn: Regn minst dobbelt forbruk
- Ellevill Range Rover i Narvik-utgave
- Vanvittig mange havner i trøbbel – slik sikrer du bilen