Annonse
Hjem Nyheter Bugatti brøt magisk fartsgrense

Bugatti brøt magisk fartsgrense

Fart har flere målstandarder, og en av disse er miles per hour. Og denne har vært gjenstand for en drømmegrense som foreløpig ingen har klart å bryte. Vel, før nå. Se video.

Noen nasjoner har åpenbart behov for å være vanskelige når det kommer til måleenheter, og to av disse er Storbritannia og USA. De nekter å gjøre som stort sett alle andre her i verden, for eksempel når de kommer til hastigheten, som de aller fleste andre måler i km/t (kilometer i timen).

Nei, stabeisene kjører på med miles per hour, hvor 1 mph tilsvarer 1,609 km/t.

100 mph blir dermed 160 km/t og 200 mph blir 321 km/t.

Begge disse er selvsagt innenfor rekkevidde for dagens sportsbiler, men selv disse svindyre hyperbilene har slitt med det neste steget ‒ 300 mph.

Saken fortsetter under Annonsen

Vi snakker dermed om solide 482 km/t, og denne grensen er aldri brutt av en serieprodusert bil.

Før nå.

Bugatti er en av disse hyperbilprodusentene, og liker som de fleste andre rekorder. Allerede tilbake i 2010 dundret de inn i Guinness rekordbok da en Veyron Super Sport ble klokket til en toppfart på 431 km/t.

De fulgte opp med å lufte en toppløs Veyron Grand Sport Vitesse inn til 409 km/t, men denne rekorden ble dog aldri godkjent av Guinness.

Siden den gang har de kommet med en ny hyperbil, Chiron.

Denne har en 8-liters W16 kvadruppel-turbo(!) med 1.500 hestekrefter og et dreiemoment på 2.000 Nm mellom 2.000 og 6.000 r/min, og det er ville ytelses-tall produsenten tidligere har offentliggjort rundt bilen:

  • 0-100 km/t: Under 2,6 sekunder.
  • 0-200 km/t: Under 6,5 sekunder.
  • 0-300 km/t: Under 13,7 sekunder.

Den satte også ny rekord på hyperbil-distansen 0-400-0 km/t i 2017, en øvelse den klarte på kun 42 sekunder.

Men siden har noen fartsglade svensker også kommet med en ny modell, og Koenigsegg Agera RS slettet Chiron-rekorden med nærmere fem sekunder da de innkasserte hele fem verdensrekorder på samme dag.

En av disse var rekorden for høyeste snitt over én kilometer på offentlig vei, og Agera RS ble målt til formidable 446,97 km/t.

Som mange vet må en slik rekord settes ved å kjøre fram og tilbake på samme strekning innen én time, så Agera RS nådde faktisk en fart av 457 km/t på den ene strekning under testen.

Regner vi det om slik at engelskmennene og amerikanerne faktisk skjønner det, blir resultatet 283,3 mph.

Nær 300 mph, men også ganske så langt unna.

Nå er ikke Koenigsegg så veldig opptatte av rekorder, men vi tipper de gjerne ville hatt den første bilen som faktisk brøt den magiske grensen.

Men den historiske bragden vil for alltid forbli fransk.

For Bugatti har nå testet Chiron på en tysk testbane, og der klarte de endelig å krype over 300 mhp.

Bilen bikket over den magiske grensen som den aller første serieproduserte bilen med ganske klar margin, og dataene viser en toppfart på 304,773 mph.

‒ For en rekord, jubler Bugatti-president Stephan Winkelmann.

‒ Vi er overlykkelig over å være den første produsenten som klarer en hastighet over 300 mph. Det er en milepæl for historien, og jeg vil takke hele teamet og testfører Andy Wallace for denne enestående bragden.

Føreren er ikke helt ukjent med rekorder, og faktisk satte den tidligere Le Mans-vinneren allerede i 1998 et ny fartsrekord på den samme banen med en McLaren F1. Den gang var toppfarten på 243 mph, eller 391 km/t.

‒ Det er en utrolig hastig, sier briten om den nye rekorden.

‒ Det er ikke til å tro at en bil er kapabel til dette. Men Chiron var så godt preppet at jeg følte meg helt trygg hele veien, selv i slike hastigheter.

Fra 300 km/t økte han farten med 50 km/t om gangen for å være helt sikkert på at forholdene og bilen tillot de vanvittige hastighetene, og marktrykket var åpenbart satt perfekt.

‒ Selv under det første forsøket følte jeg at dette kom til å fungere. Chiron fungerte perfekt og banen og været var ideelle. Hele laget gjorde en perfekt bil, sier den overlykkelige føreren.

Etter en runde akselererte han fra 200 km/t ut av en den svingen, før han deretter nådde toppfarten på den 8,8 kilometer lange sletten ‒ hvor han tilbakela 136 meter i løpet av ett sekund. Det er mer enn en fotballbanelengde.

Du har vel lyst til å se en video av det hele, eller?

Ja, selvsagt har du det. Men husk at saken fortsetter etter videoen:

Den nye fartsrekorden åpner faktisk for en ny utfordring, for 304,733 mph tilsvarer nemlig 490,484 km/t.

Så vi er nå farlig nær 500 km/t, noe som er så drøyt at det nesten ikke er til å tro.

Den hastigheten har allerede Hennessey sett seg ut.

Allerede i 2014 prøvde de seg på rekorden som Bugatti hadde satt, og med en Hennessey Venom GT klarte de faktisk en fart på 434 km/t. Alt var imidlertid ikke etter boka. Guinness-boka.

Den sier altså at toppfarten må måles fram og tilbake på den samme strekning, men amerikanerne hadde kun målt Venom GT én vei. Det var ikke godt nok for Guinness.

De fikk sin søte revansje da de luftet en toppløs Venom GT i 2016, som klarte 427 km/t i timen. Og denne gang fulgte de Guinness-boka til punkt og prikke, og fikk dermed rekorden for kabrioleter.

Amerikanerne er i motsetning til for eksempel svenskene veldig opptatt av rekorder, og Hennessey har i flere år utviklet en etterfølger kalt Venom F5.

For oss nordmenn er det kanskje et merkelig navn, men F5 er benevnelsen på de mest voldsomme vindkastene her på jorden, nemlig kategorien til de aller mest ødeleggende tornadoene.

Venom er som mange vet en gift, som vi blant annet finner hos dødelige slanger, edderkopper og skorpioner.

Med Venom F5 har Hennessey som uttalt mål å bikke både 300 mph og 500 km/t, og etter at «erkerivalen» Bugatti nå har snappet den på 300 mph tipper vi at amerikanerne ikke blir mindre fokusert på den andre drømmegrensen.

Og kanskje «gidder» også Koenigsegg å melde seg på racet?

Da kan det bli travle tider for Guinness.

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,830FansLik
65FølgereFølg
80FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker