En kabriolet uten sidestykke

Trøste og bære, nå har disse gærningene hos Pagani kappettaket av superbilen Huayra BC.


Noen har nok fått med seg superbilen Huayra BC som Pagani
kom med tilbake i 2016. Dette er en mer ekstrem versjon av Huayra som kom
tilbake i 2011, og hedret faktisk Paganis aller første kunde ‒ en nå avdød kar
som het Benny Caiola.

Den superbilen veier kun 1.218 kilo og byr på en motor med
over 750 hestekrefter, og skal visstnok klare 0-200 km/t på 8,1 sekunder. Det
er dog ikke offisielt bekreftet, for Pagani pleier nemlig ikke å røpe slike
ting.

Pagani pleier heller ikke å lage særlig mange biler av hver
modell, så de satte like godt sluttstrek på 20 eksemplarer av Huayra BC.

Men nå har det dukket opp en ny og uventet mulighet til å få
tak i Huayra BC, og enda til en toppløs en.

For Pagani har nemlig laget en ny versjon kalt Huyra Roadster BC, og dette er en slags kabriolet helt uten sidestykke.

For sjekk dette:

Denne modellen kan vi faktisk takket en annen kunde for. For
tilbake i 2017 drømte en av klientene til merket om et nytt Pagani-kunstverk,
og dermed begynte snøballen å rulle.

Pagani spurte seg selv følgende:

«Kan man fokusere på ekstrem ytelse uten at det går utover den
tilfredsstillende kjørbarheten? Kan lettvekt og sikkerhet smelte sammen med
design og eleganse?»

De kom åpenbart til ja, for nå har de altså laget en slik.

Og for en kabriolet dette er.

Motoren kommer som vanlig fra Mercedes, og er et monster av
en V12’er. Den har mer enn 800 hestekrefter, og et dreiemoment på 1.050 Nm helt
fra 2.000 r/min.

Minst like viktig, iallfall for Pagani, er vekten.

Til Roadster BC har de faktisk utviklet nytt materiale, både
i karbonfiber og karbontitan. Mer eksakt heter stoffene Carbo-Triax HP62 og Carbon-Titanium
HP62 G2, men det koster ‒ faktisk er det nye supermaterialet 450 prosent
dyrere!

Da sjefen Horacio Pagani fikk høre dette var svaret:
«Kundene fortjener enda bedre».

Pagani har selvsagt videreutviklet det aller mest i
Roadster-modellen, både når det gjelder chassis, understell, oppheng,
aerodynamikk, girkasse, ja, til og med dekk og felger.

Så superbilen Huayra BC har blitt hakket råere.

Hvor nøye og detaljert Pagani har vært viser dekkene. Ja,
disse fire enkle «skoene» som man kanskje trodde var det enkleste av alt når
det kommer til å lage en superbil.

Men Pirelli måtte pent utvikle helt nye dekk til modellen,
for Horacio selv forlangte dekk som var bombesikre for racingspesialistene ‒
uansett forhold.

Så Pirelli kastet seg rundt og spesiallagde noen PZero
Trofeo R til Roadster BC, noe som har resultert i et grep som gir over 2 g-krefter
i gitte situasjoner.

‒ Horacio kommer alltid med fascinerende utfordringer, sier
Pirellis visedirektør Marco Tronchetti Prover.

‒ Hver gang vi jobber sammen havner vi i situasjoner hvor vi
må pushe grensene. Det er ekstremt stimulerende for oss å måtte eksperimentere
og utvikle sammen med en ekstern partner.

Ikke bare er dekkene ekstremt imponerende når det kommer til
grep på de fleste underlag, det er også noen skikkelig brede beist.

Profilen foran er på solide 265/30 R20, men bak er den bakhjulsdrevne
toppløse raketten skodd med noen Pirelli-dekk med vanvittige 355/25 R21. Bredt,
lavt og digert!

Skulle lottoen slå inn, eller skal vi si Euro-jackpoten, for
denne har en startpris på 30 millioner kroner før avgifter, så er nok ikke det heller
nok for å sikre seg en av disse.

Pagani skal nemlig kun produsere 40 eksemplarer, og som vi
nå har lært er slike superbiler ofte utsolgt før de blir avduket.

Men 40 heldiggriser kan uansett nyte kanskje tidenes mest
ekstreme kabriolet, en Pagani Huayra Roadster BC.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene