- Annonse -
HjemElbilerHer er den, Taycan Turbo og Turbo S

Her er den, Taycan Turbo og Turbo S

Det føles som en liten evighet, men nå har Porsche avduket Taycan ‒ både som Turbo og Turbo S.

Det har gått ganske så eksakt fire år siden Porsche viste fram Taycan for første gang. Den gang het elbilen Mission E, men fikk i fjor navnet den nå er kjent under ‒ Taycan.

- Annonse -

Siden har Porsche holdt trykket rundt den kommende elbilen konstant høyt, og spesielt de siste månedene har produsenten kjørt på med nye «avsløringer» og detaljer rundt elbilen.

Alt har vært timet opp mot 4. september, dagen da de endelig skulle vise bilen i sin helhet.

Og den dagen har altså kommet, og Porsche var ikke snauere enn at de kjørte på med verdenspremiere på tre forskjellige kontinenter.

På samme tid ble nemlig Taycan avduket på tre steder med klare klimaprofiler: Niagara Falls på grensen mellom USA og Canada med sine veldige fosser, på Neuhardenberg utenfor Berlin med sin digre solcellefarm, og Pingtanøya 150 kilometer unna Fuzhou i Kina med sin enorme vindmøllepark.

- Annonse -

Porsche slår like godt til med to versjoner av Taycan fra start av, Taycan Turbo og Taycan Turbo S. Som vanlig når det kommer til Porsche er S-versjonen den mest potente av de to.

Begge modellene har dog den samme batteripakken på 93,4 kWh, og elmotoren kommer i utgangspunktet med 625 hestekrefter.

Men det finnes også en overboost-funksjon i forbindelse med en startkontroll, og her skiller Porsche klinten fra hveten ‒ eller Turbo fra Turbo S om du vil.

Mens Taycan Turbo da har 680 hk å ta av, spretter flaggskipet Turbo S opp til hele 761 hk. Dreiemomentet varierer også veldig, 850 Nm for Turbo og hele 1.050 Nm for Turbo S.

- Annonse -

Dette gir store utslag i akselerasjonen, for mens Taycan Turbo bruker 3,2 sekunder på 0-100 km/t nøyer Taycan Turbo S seg med 2,8 sekunder.

Tesla trekkes gjerne fram når det skrives om Taycan, og tyskerne har nok følt presset av sedanen Model S som har en latterlig sprek utgave kalt P100D med Ludicrous-modus. Denne klarer 0-100 km/t på 2,6 sekunder, men vi vet at Porsche ofte er forsiktige med sine 0-100-tall, så hvordan Taycan Turbo S klarer seg mot den blir spennende å se. Det blir garantert jevnt.

Porsche har dog vist at Taycan kan klare ekstreme akselerasjoner et utall ganger på rad (en journalist gjorde 0-200 km/t 26 ganger på rad under 10 sekunder), noe en P100D sliter med å kopiere.

Men for å avslutte Tesla-greia, Porsche vil uansett ha en jobb å gjøre når amerikanerne kommer med Roadster-modellen de planlegger. Den skal nemlig klare 0-100 km/t på under 2 sekunder…

Ok, tilbake til Taycan.

De to forskjellige versjonene slår også ut i rekkevidden, men denne gang er det Turbo-versjonen som går vinnende ut. For Turbo S har en oppgitt rekkevidde på 412 kilometer, mens Turbo har en rekkevidde opp mot 450 kilometer.

S-versjonen er også mer spekket for racerbanen med ting som større bremser, felger og bredere dekk, og den er til og med litt lavere enn den rene Turbo-versjonen.

At Porsche tenker racerbane med Turbo S er dekkprofilen et klart eksempel på, for de bak er på hele 305/30. Det er bredt og lavt!

Her er lanseringsvideoen av Taycan Turbo S:

Ladingen er derimot den samme på begge versjonene, og takket være et system på 800 volt kan Taycan lade ganske så raskt om du finner den rette ladestasjonen. Med en hastighet på 270 kW kan den lade 100 kilometer rekkevidde på bare 5 minutter, og opp til 80 prosent på 22,5 minutter.

Vi har lært at elbiler ikke har gir, men det vil ikke Porsche høre noe om. Så de har puttet inn to gir i Taycan, en for akselerasjon og en for høye hastigheter opp mot toppfarten som er på 260 km/t. Taycan har for øvrig også to elmotorer, så den kommer med firehjulsdrift.

Norsk pris på de to versjonene er også klare, og de passerer millionen med god margin.

Porsche Taycan Turbo starter på 1.324.900 kroner, mens Taycan Turbo S har fått en startpris på 1.608.900 kroner.

Ellers er det meste andre allerede kjent før verdenspremieren, men det vi ikke har sett er bilder av Taycan helt uten kamuflasje og den komplette innsiden.

Det kan vi nå.

Her er Porsche Taycan Turbo og Turbo S.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...
NAF er bekymret for at folk mister tiltroen til politikerne. (Fotos: NAF)

Handlingslammelsen: ‒ Folk mister tiltroen til politikere

Bilistene opplever store prisøkninger på strøm og drivstoff. Og matvarer. Men de styrende politikerne virker handlingslammet. Det bekymrer NAF. Det...
Volvo planlegger en batterifabrikk i Sverige. (Fotos: Volvo Trucks)

Planlegger batterifabrikk i Sverige

Volvo vil møte en stadig økende etterspørsel av el-lastebiler med å etablere et storskala produksjonsanlegg for battericeller i Sverige. Volvo...
Denne robot-hunden fra Hyundai er på besøk i Oslo. (Fotos: Hyundai)

Hyundais robot-hund har funnet veien til Norway Cup

Ingen fare, robothunden Spot verken glefser eller bjeffer! Den finnes mange veier til Rom, og det finnes mange veier til...
Lamborghini har lagt bal seg tidenes halvår, og lar seg ikke affisere av kriser som rir bilindustrien. (Fotos: Lamborghini)

Leveringstrøbbel? Tja, ikke hos Lamborghini

Det er tre ting som er viktig for et bilmerke; salg, omsetning og lønnsomhet. Alle tre bydde på nye...
Volkswagen ID.4 var den mest populære elbilen i Sverige i juli, viser registrerings-statistikken. (Fotos: Volkswagen)

Elbilene forbi bensinbilene i Sverige

Bensinbilene holdt stand mot elbilene når det kommer til svenske nybilsalget i juli, men det var så vidt. Elbilene...
Alpine vil gjerne at talentet Oscar Piastri erstatter Fernando Alonso i formel 1, men den australske føreren er foreløpig ikke helt enig i nettopp det. (Fotos: Alpine)

Silly Sesaon i formel 1 når nye høyder

Alpine sier at reservefører Oscar Piastri erstatter Fernando Alonso som førstefører neste sesong. Problemet? Racerføreren selv nekter plent for...
ABT har kastet seg over villdyret Audi RS 3, og gjort det om, i dette tilfellet, til et grønt beist. (Fotos: ABT Sportline)

Et grønt beist av en RS 3

ABT har kastet seg over råskinnet Audi RS 3, for ja, hvorfor ikke? For rundt ett år siden skjedde det...
Sjekk denne utgaven av Porsche 911 993-serien! (Fotos: Paul Stephens)

Et kunstverk av en Porsche 911

Lettere, sterkere, renere linjer. Det var stikkordene da Paul Stephens skulle gjøre den siste luftavkjølte 911-modellen, 993-versjonen, om til...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her