- Annonse -
HjemNyheterHer setter Karma sluttstrek for Revero

Her setter Karma sluttstrek for Revero

Karma pensjonerer den originale Revaro, men bilen vil gjenoppstå som den sprekere tvillingsøsteren Revero GT til neste år.

Vi holder et ekstra godt øye til nisjemerket Karma, for den har ganske så mye skandinavisk DNA i seg.

- Annonse -

Dette er nemlig visjonen til danske Henrik Fisker, som en gang i tiden laget en bil kalt Fisker Karma. Den skulle ta verden med storm, og planen var å lansere den i 2009.

Men etter et kaos uten like, som inkludert bytte av motor, batteri og teknologi, kom den ikke før i 2011. Og da var det for sent.

Tre år senere var Fisker konkurs, boet kjøpt opp av kinesiske investorer og produksjonen flyttet til California.

For som kjent er den enes død den andres brød.

- Annonse -

Så Karma Automotive ble dannet på grunnlag av konkursboet i 2015, og i 2016 kunne det nye merket lansere modellen Revero ‒ en bil basert på Fisker Karma.

Denne hybridmodellen har de produsert fram til i dag, men nå er det definitivt slutt for den originale Reveroen.

Karma har nemlig produsert de fire siste eksemplarene, og de har lagt mer arbeid i denne kvartetten enn de normalt gjør.

For dette er fire spesialmodeller som alle har sin spesielle farge og andre detaljer som skiller de fra de vanlige produksjonsbilene.

- Annonse -

Fargene har fått unike farger med kule navn som «Karma White Smoke», «Karma Flame Yellow», «Balboa Blue» og «Karma Salt», og de har også spesielle felger, seter og interiør.

Alle de fire bilene er allerede solgt, og er på vei til sine nye eiere.

Her hyller vi den litt danske bilen med en bildeserie av de fire bilene (saken fortsetter etter den), som altså er de siste originale Revero-bilene:

Karma retter nå blikket mot en ny modell, Revero GT. Nei, det høres ikke så veldig nytt ut, og den nye modellen er da også basert på det samme designet.

Men den er ny på både utsiden og innsiden, og som GT hinter blir den også litt sterkere.

Dette er en slags motsatt hybrid, hvor en 3-sylindret BMW-motor skal virke som en generator for det elektriske drivverket.

Bilen har en ren elektrisk rekkevidde på 130 kilometer, og settes forbrenningsmotoren i arbeid går denne opp til solide 580 kilometer. Karma understreker at 3-sylinderen ikke skal på jobb før bilen runder 40 km/t, så inne i bysentrene er den helt utslippsfri.

Revero GT har hele 535 hestekrefter, og gjør 0-100 km/t på 4,5 sekunder. Og vi snakker altså om en mer luksuriøs modell, og ikke en ren sportsbil.

Bilen har fått en amerikansk pris rett i overkant av en Mercedes-Benz S-Class Coupé S 560, så den snuser nok på et par millioner kroner om den finner veien til Norge.

Og Karma har planer om å selge biler her også, for utover 2020-tallet inkluderer planen også å lage elbiler ‒ og da er Norge et fristende land. Iallfall enn så lenge, og vi får se om de norske elbilfordelene overlever til da.

Så hva med Henrik Fisker da?

Jo, han deppet ikke altfor mye over konkursen, og satte raskt i gang med et nytt prosjekt ‒ en helelektrisk SUV kalt EMotion.

Også den har blitt litt forsinket, men han ser nå for seg å komme med en bærekraftig elbil i 2021.

Og han lover at den skal bli rimelig.

Vi skal følge med framdriften til dansken, og forhåpentlig blir det orden på sakene denne gang!

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Pininfarina Battista er ifølge italienerne selv verdens raskeste serieproduserte bil. (Fotos: Pininfarina)

Verdens rakeste: 0-100 km/t på 1,86 sekunder

En Pininfarina Battista akselerer raskere enn en Formel 1-bil. Over hos Wikipedia, dette åpne leksikonet som kan redigeres av alle...
Vakrere enn dette får man vel ikke et bilde, gjør man? (Fotos: Wiesmann)

Historiens første helelektriske kabriolet roadster(!?)

Wiesmann gjør comeback ‒ med et skikkelig lydløst smell! Se bilder. Du skal være godt over snittet bilinteressert om du...
Disse åtte bilene kan bli årets bil i Europa. (Foto: Nissan/Toyota/Subaru/Renault/Peugeot/Volkswagen/Jeep/Kia)

Disse åtte kjemper om å bli årets bil i Europa

Fem spennende elbiler har tatt seg til finalen i kampen om å bli årets bil 2023 her i Europa. Det...
Hyundai skal samme med den originale designeren bygge Pony-konseptet fra 1974 som er inspirasjonen for dagens Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai skal bygge det originale Pony-konseptet

Glem Ioniq 5 og Ioniq 6. For nå skal Hyundai, sammen med selveste Giorgetto Giugiaro, lage konseptet som førte...
Som vanlig har den første snøen skapt kaos på veiene. (Fotos: Heidi Tofterå Slettemoen, Frende Forsikring)

Ja, vi er nervøse på glatta

Over halvparten av de som svarte på en ny undersøkelse sier at de sitter med hjertet i halsen under...
Mer har åpnet sin første 300 kW lynlader i Norge, og denne blir foret med strøm fra nabobygget. (Foto: Entra)

Dette bygget er en gedigen ladeplugg for elbilene

Mer Norge har satt opp sin første 300 kW lynlader, og dette anlegget bruker blant annet overskuddsenergi fra bygget...
Hyundai Norge skal kun ta inn elbiler fra og med neste år. Her den prisbelønte Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Norge: Kun elbiler fra 2023

Modellen Santa Fe har allerede tatt adjø med Norge. Snart følger Tucson etter. Deretter skal det kun handle om...
Dette er verdens raskeste elbil, en Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rimac Nevera er verdens raskeste elbil

Den ultraville elektriske hyperbilen har nådd en toppfart på formidable 412 km/t. Se video. Rimac Nevera har allerede en uoffisiell...
Abarth tar det helelektriske steget med sin utgave av 500e, som jo ser ganske så elektrisk ut på dette bildet. (Fotos: Abarth)

Historiens aller første helelektriske Abarth

Lille Abarth tar et stort steg med 500e, merkets aller første elbil. Det var selvsagt uunngåelig at også Abarth tok...
Hennessey har laget det som utvilsomt må være verdens sterkeste campingbil, en mammut av en camper. (Fotos: Hennessey)

Verdens sterkeste campingbil

Det er ikke noe å lure på, Hennessey Mammoth 1000 TRX Overland er verdens sterkeste campingbil. Det er åpenbart ingen...
Et utvalg foreslår en kilometeravgift på toppen av alle andre avgifter som er i dag. (Foto: NAF)

Foreslår ny veiavgift på toppen av alt annet

I søken etter nye avgifter foreslår Skatteetaten og Statens vegvesen en ny veiavgift rettet mot elbiler. NAF er forbannet. Det...
Hyundai Ioniq 6 bryter den nye drømmegrensen på 600 kilometer. (Fotos: Hyundai)

Alle prisene på Hyundai Ioniq 6 er klare

Hyundai Norge har åpnet salget av den neste Ioniq-modellen, og dermed er også prisene klare. Forvirret. Ja, det er lett,...
Ford viser fram en ny helelektrisk 8-seters flerbruksbil, E-Tourneo Custom. (Fotos: Ford)

Ford med 8-seters elbil

Ford Pro viser fram en ny elektrisk flerbruksbil, E-Tourneo Custom. Det er travle tider over hos Ford Pro. De skal...
Lambo har på gang en krysning av Huracán og Urus, og kan vi forlange mer? Nei! (Fotos: Lamborghini)

Lambo bekrefter at rebellen kommer til neste år

En Lamborghini sportsbil født for grusen? Jepp, hils på Sterrato, som trives like godt på sanden som på asfalten. Det...
Hongqi E-HS9 risikerer å bli over 100.000 kroner dyrere med nye foreslåtte avgifter. (Fotos: HBI Norge)

Hongqi E-HS9 kan bli 120.000 kroner dyrere

Hva skjer med elbilavgiftene? Ja, godt spørsmål, men en elbil som populære Hongqi E-HS9 risikerer å bli 120.000 kroner...

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her