Her setter Karma sluttstrek for Revero

Karma pensjonerer den originale Revaro, men bilen vil gjenoppståsom den sprekere tvillingsøsteren Revero GT til neste år.


Vi holder et ekstra godt øye til nisjemerket Karma, for den
har ganske så mye skandinavisk DNA i seg.

Dette er nemlig visjonen til danske Henrik Fisker, som en
gang i tiden laget en bil kalt Fisker Karma. Den skulle ta verden med storm, og
planen var å lansere den i 2009.

Men etter et kaos uten like, som inkludert bytte av motor,
batteri og teknologi, kom den ikke før i 2011. Og da var det for sent.

Tre år senere var Fisker konkurs, boet kjøpt opp av kinesiske
investorer og produksjonen flyttet til California.

For som kjent er den enes død den andres brød.

Så Karma Automotive ble dannet på grunnlag av konkursboet i
2015, og i 2016 kunne det nye merket lansere modellen Revero ‒ en bil basert på
Fisker Karma.

Denne hybridmodellen har de produsert fram til i dag, men nå
er det definitivt slutt for den originale Reveroen.

Karma har nemlig produsert de fire siste eksemplarene, og de
har lagt mer arbeid i denne kvartetten enn de normalt gjør.

For dette er fire spesialmodeller som alle har sin spesielle farge og andre detaljer som skiller de fra de vanlige produksjonsbilene.

Fargene har fått unike farger med kule navn som «Karma White Smoke», «Karma Flame Yellow», «Balboa Blue» og «Karma Salt», og de har også spesielle felger, seter og interiør.

Alle de fire bilene er allerede solgt, og er på vei til sine nye eiere.

Her hyller vi den litt danske bilen med en bildeserie av de
fire bilene (saken fortsetter etter den), som altså er de siste originale
Revero-bilene:

Karma retter nå blikket mot en ny modell, Revero GT. Nei,
det høres ikke så veldig nytt ut, og den nye modellen er da også basert på det
samme designet.

Men den er ny på både utsiden og innsiden, og som GT hinter blir
den også litt sterkere.

Dette er en slags motsatt hybrid, hvor en 3-sylindret BMW-motor
skal virke som en generator for det elektriske drivverket.

Bilen har en ren elektrisk rekkevidde på 130 kilometer, og
settes forbrenningsmotoren i arbeid går denne opp til solide 580 kilometer.
Karma understreker at 3-sylinderen ikke skal på jobb før bilen runder 40 km/t,
så inne i bysentrene er den helt utslippsfri.

Revero GT har hele 535 hestekrefter, og gjør 0-100 km/t på
4,5 sekunder. Og vi snakker altså om en mer luksuriøs modell, og ikke en ren
sportsbil.

Bilen har fått en amerikansk pris rett i overkant av en Mercedes-Benz
S-Class Coupé S 560, så den snuser nok på et par millioner kroner om den finner
veien til Norge.

Og Karma har planer om å selge biler her også, for utover
2020-tallet inkluderer planen også å lage elbiler ‒ og da er Norge et fristende
land. Iallfall enn så lenge, og vi får se om de norske elbilfordelene overlever
til da.

Så hva med Henrik Fisker da?

Jo, han deppet ikke altfor mye over konkursen, og satte raskt
i gang med et nytt prosjekt ‒ en helelektrisk SUV kalt EMotion.

Også den har blitt litt forsinket, men han ser nå for seg å komme med en bærekraftig elbil i 2021.

Og han lover at den skal bli rimelig.

Vi skal følge med framdriften til dansken, og forhåpentlig
blir det orden på sakene denne gang!

Les også:

Les mer om:

Nyheter