Annonse
Hjem Elbiler Porsche Taycan satte prestige-rekord

Porsche Taycan satte prestige-rekord

Porsche er virkelig i støtet rundt elbilen Taycan, som nå har tatt den viktigste rekorden ‒ den rundt Nürburgring Nordschleife. Se video.

Det er en rekord som er viktigere enn alle de andre når det kommer til sportslige biler, og det er den rundt den berømte Nordschleife.

Porsche har den ultimate rekorden rundt den utfordrende banen, og en spesialtilpasset 919 Hybrid Evo dundret rundt den 20,6 kilometer lange banen på ufattelige 5:19,55 minutter.

Med den tiden slo Timo Bernhard det som da var en 35 år gammel banerekord med over 51 sekunder, og snittfarten var på ubegripelige 233,8 km/t.

919 Hybrid Evo er en rendyrket racerbil som har vunnet langdistanse-VM tre ganger, og kan selvsagt ikke sammenlignes med noe som det er mulig å få skilt på.

Saken fortsetter under Annonsen

Som for eksempel den kommende Porsche Taycan.

Elbilen har verdenspremiere under Frankfurt Motor Show som bare er uker unna, og Porsche har åpenbart giret om nå.

Elbilen tok nylig den høyst uoffisielle rekorden som den lengstkjørende elbilen i løpet av 24 timer. Taycan tilbakela 3.425 kilometer i løpet av ett døgn, og slettet dermed den ferske rekorden på 2.781 kilometer satt av norske Bjørn Nyland tidligere i sommer med en Tesla Model 3.

Porsche jaktet ikke på den rekorden, men ville se hvor holdbar den kommende elbilen var om den ble kjørt hardt i 24 timer.

Og testen var åpenbart svært suksessfull, for Porsche fant veien rett fra testbanen i Italia til Nürburgring i Tyskland.

Der ventet den beryktede Nordschleife, hvor altså sportsbilprodusentene febrilsk prøver å sette nye rekorder.

I år er den offisielle teststrekningen gjort om til den fulle banen på 20,84 kilometer, men tidligere har rekordene blitt satt på et strekke som måler 20,6 kilometer. Og uvisst hvorfor valgte Porsche den klassiske runden da de testet ut Taycan.

Rekorden de jaktet på var den for serieproduserte elbiler med fire dører, og den oppgaven løste testfører Lars Kern med bravur.

‒ Taycan passer også på bane, noe den overbevisende viste på verdens mest utfordrende bane, sier Kern.

‒ Igjen og igjen blir jeg imponert over hvor stabil den helelektriske sportsbilen er gjennom høyhastighetssvinger.

På noen hektiske uker har altså Porsche vist at den takler 26 akselerasjoner fra 0-200 km/t på rad med kun en variasjon på 0,8 sekunder, at den kan tilbakelegge en distanse på 3.425 kilometer på en dag, og at den er den raskeste serieproduserte elbilen som er luftet rundt Nordschleife.

Det er en skikkelig trippel det.

Rekordrunden rundt Nordschleife ble klokket inn til 7:42 minutter, og her kan du sitte på med Lars Kern og oppleve den runden selv.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,848FansLik
65FølgereFølg
80FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker