HjemElbilerFra nesten to års ventetid til levering på dagen

Fra nesten to års ventetid til levering på dagen

Forhåpentlig er Opel Ampera-e et eksempel på at ventelistene for elbilene forsvinner en gang for alle.

2017 var året da elbilene endelig skulle overbevise skeptikerne, for det var nemlig to litt mer rimeligere elbiler på gang med rekkevidder langt over det for eksempel Nissan Leaf og Renault Zoe den gang kunne levere.

- Annonse -

Bilene var Tesla Model 3 og Opel Ampera-e.

Men som vi vet gikk det ikke helt etter planen, for begge havnet i produksjonstrøbbel.

Tesla fikk en rekke uforutsette problemer med Model 3, og de bilene de klarte å sette sammen ble prioritert amerikanske kunder. Det tok ytterligere to år før den minst dyre av Tesla-modellene kom til Norge.

Ampera-e har en enda mer bråkete historie.

- Annonse -

Opel og dens eier General Motors (GM) bestemte seg på slutten av 2000-tallet for å lage en ladbar hybridmodell til både Europa, Australia og USA, og gikk for en slags hybrid navneløsning for å få dette til.

I USA skulle bilen hete Chevrolet Volt og i Australia var modellen Holden Volt, i Storbritannia var navnet Vauxhall Ampera, mens resten av Europa skulle få en bil kalt Opel Ampera.

Dette var altså en kameleon av en bilmodell, hvor den samme bilen hadde fire forskjellige navn.

Hybridmodellen ble raskt en suksess, spesielt i Europa, og dermed ble også de videre planene utvidet til å inkludere en helelektrisk versjon for både USA og Europa.

- Annonse -

Over Atlanteren hadde GM klar Chevrolet Bolt som den helelektriske versjonen het i slutten av 2016, mens den europeiske versjonen kalt Opel/Vauxhall Ampera-e gikk inn i produksjon i begynnelsen av 2017.

Modellene var en sensasjon.

Begge så ut som normale kompakte biler, og hadde en rekkevidde som snuste på 400 kilometer. Og ikke minst, en Opel Ampera-e kostet langt under 300.000 kroner.

For Opels del var fokus rettet mot det norske markedet, det elektriske lokomotivet for elbiler i Europa. Og de hadde sett for seg en bestemt dato for startskuddet ‒ selveste 17. mai.

Det gikk som det måtte, og over 4.000 elbilsultne nordmenn kastet seg rundt og bestilte seg en Ampera-e.

Det ble raskt ventelister, men det var også forventet.

Men på sommeren skjedde det noe som kullseilte planene.

GM solgte den europeiske delen av Opel ‒ et foretak som gikk med to milliarder kroner i underskudd i 2016. Den franske PSA-gruppen (Peugeot, Citroën og DS) bladde opp 21 milliarder kroner, og med et pennestrøk skiftet Opel Ampera-e eier.

Det fikk store konsekvenser for de som hadde bestilt seg denne sensasjonelle elbilen.

Prisen føk i været, og verre ‒ GM var lite villige til å produsere Ampera-e for en konkurrent. De ville heller fokusere på sin egen Bolt.

Man kan gjerne si at de boltet igjen døra for Ampera-e.

Dermed føk ventetiden til værs, og de aller mest tålmodige måtte belage seg på en leveringstid som nærmet seg faretruende to år.

Helt vilt!

Siden har uvissheten hengt som en skygge over Ampera-e, men i februar kom den overraskende meldingen om at elbilen gjør et aldri så lite comeback. Det var igjen mulig å bestille bilen som en gang tok elbilverden med storm.

Haken ved det hele var at prisen nå var på 399.900 kroner, og ettersom norske forbrukere nå hadde gode alternativer lot de seg ikke overbevise.

Opel og PSA så heldigvis dette, og justerte raskt ned prisen til 359.900 kroner.

Den nye importøren Bertel O. Steen var også klok av skade, og meldte i samme slengen at de ikke ville selge biler som ikke var bekreftet i produksjon. De ville altså unngå den drøye ventetiden som hadde ridd den første som en mare.

Og det fører oss til nåtiden.

Bertel O. Steen melder nå at det ikke er noe ventetid i det hele tatt, og kunder får bilen levert på dagen.

‒ I et marked der leveringstid og tilgang på biler fortsatt er en utfordring, er det gledelig at vi nå har Ampera-e for rask levering, sier merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen, Johnny Danielsen.

Snakk om å stå opp fra de døde!

Dagens Ampera-e har 204 hestekrefter og en rekkevidde på 423 kilometer, og som flere av de moderne elbilene kommer den med en rekke hjelpemidler som parkeringsassistent, aktiv filholderassistent, blindsonevarsling, ryggekamera med varsling for trafikk fra siden og aktiv nødbrems.

Opel nøyer seg ikke med det, og har blant annet gitt Ampera-e en standardutrustning som inkluderer ting som skinnseter og et lydanlegg fra Bose.

Men det beste er altså at den nå leveres på dagen, og kanskje representerer Ampera-e at venteliste-tiden er over.

Vel, vi kan jo alltids håpe.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...
Dette er den nye generasjonen av Range Rover Sport. (Fotos: JLR)

Her er en ny Ranger Rover Sport

Det har gått ni år siden Ranger Rover kunne vise fram dagens Sport-utgave, men nå er det endelig duket...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her