- Annonse -
HjemIkoner og legenderBentley bygde bilen som forsvant for 80 år siden

Bentley bygde bilen som forsvant for 80 år siden

Det er alltid gøy nå bilprodusenter bygger gamle modeller. Og det er ekstra morsomt når det er en veldig viktig modell knapt noen har sett.

Bentley har manglet en brikke i sitt historiske puslespill, nemlig den særs viktige Corniche-modellen ‒ en slags mor til for eksempel den nåværende Continental GT.

- Annonse -

Ikke mange har sett en Corniche i virkeligheten, kanskje bare en håndfull mennesker som lever i dag ‒ om noen i det hele tatt.

Dette var en prototype av en ny modell som Bentley utviklet i 1939, og som skulle vises fram i oktober det året.

Corniche var bilen som skulle ta Bentley ut fra 1920- og 30-årene og inn i en ny tid, og modellen var en mer potent versjon av Mark V lansert i 1939 med blant annet lettvekts-chassis.

Bilen er bindeleddet mellom den vakre «Embiricos» 4¼ Litre fra siste halvdel av 1930-tallet og R Type Continental som både Rolls-Royce og Mulliner var med på å utvikle.

- Annonse -

Stylingen til Corniche var et langt steg framover, og den var langt mer strømlinjeformet enn det Bentley hadde laget inntil da. Her var det fart og ytelser som gjaldt.

Bilen hadde altså stor innvirkning på hvordan den ikoniske etterkrigsmodellen R Type Continental ble seende ut, og retningen den viste kan spores helt fram til dagens Continental GT.

Slik ser den ut:

Men dessverre rakk aldri Bentley å vise fram Corniche, og det virker nesten som at det hang en forbannelse over bilen.

- Annonse -

Først krasjet den med en buss da den ble testet på de franske veiene i juli 1939, og måtte repareres. Den ble sent til Vanvooren, et fransk selskap som hadde spesialisert seg på å bygge karosserier for luksuriøse biler, og 8. august var de ferdig med jobben.

Da testføreren var på tur tilbake til testsenteret med bilen havnet den utrolig nok i en ny kollisjon.

En bil skar inn rett foran, og testføreren måtte bråsvinge for å unngå kollisjon. Dermed føk bilen ut av veien, traff et tre og rullet rundt.

Skadene var så store at Vanvooren ikke kunne fikse det, og bilen måtte sendes tilbake til Bentley-fabrikken i Derby.

Dit kom chassiset, men karosseriet fikk en ublid skjebne.

Krigen brøt ut, og under et bombetokt i franske Diappe senere det året forsvant resten av bilen i bomberegnet.

Siden har ingen sett den.

Før nå.

Bentley har en egen avdeling som bygger spesialmodeller og såkalte «one-off»-biler, Mulliner. Men disse er jobber utelukkende med nye biler, og restaurerer normalt sett ikke gamle biler.

Likevel var det åpenbart at det var Mulliner som måtte ta jobben, noe de også velvillig gjorde.

De fant fram en rekke originale deler og komponenter fra både det som var igjen av Corniche samt Mark V, men manglet altså karosseriet som ble bombet i fillebiter.

Dette har Mulliner bygd opp eksakt som den originale bilen, og 2019-versjonen av Corniche skal dermed var helt identisk til bilen som ikke er sett på 80 år.

‒ Det har vært en fantastisk teaminnsats, sier Stefan Sielaff, designdirektør i Bentley og direktør for Mulliner.

‒ Vi har dyktige håndverkere innen Mulliner og hos resten av Bentley Motors, og de er alle enorme stolte av hva de har oppnådd med denne bilen.

Dette er ikke første gang noen har tenkt på bilen som forsvant.

Faktisk tok Bentley vare på de originale delene ganske så lenge, før de ble solgt til samlere i begynnelsen av 1970-årene.

Men i 2001 bestemte den tidligere Bentley-direktøren Ken Lea seg for å prøve å lage en kopi av Corniche ved å bruke originale deler.

I 2008 gikk prosjektet tomt for penger, men Bentley gikk da støttende inn med nye midler. Men det hjalp ikke så mye på framgangen, og Bentley ba til slutt Mulliner beskjed om å kjøpe det opp.

Resten er altså historie.

En av de fire som har hatt lederroller i Mulliners prosjekt er nettopp Ken Lea, så han har fått se sin drøm bli virkelighet.

Og slik ser altså det manglende leddet i Bentleys historie ut, og ingen kan vel påstå noe annet enn at dette er et skikkelig kunstverk:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Norge har en av verdens høyeste drivstoffpriser, men våre folkevalgte har foreløpig ikke brydd seg om det. (Foto: NAF)

Tre av fire i distriktene sliter nå med høye pumpepriser

Mens Norge håver inn store summer på høye oljepriser, er drivstoffprisene i ferd med å knekke privatøkonomien til folk...
Mange tar med seg kjæledyret på bilferie, og da er det smart å tenke på sikkerhet og velvære. (Fotos: Musti)

Slik tar du vare på kjæledyrene på bilferie

Vi har blitt flinkere til å sikre kjæledyrene under bilturen, og her er tipsene for å gjøre bilferien enda...
Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her