- Annonse -
HjemIkoner og legenderBentley bygde bilen som forsvant for 80 år siden

Bentley bygde bilen som forsvant for 80 år siden

Det er alltid gøy nå bilprodusenter bygger gamle modeller. Og det er ekstra morsomt når det er en veldig viktig modell knapt noen har sett.

Bentley har manglet en brikke i sitt historiske puslespill, nemlig den særs viktige Corniche-modellen ‒ en slags mor til for eksempel den nåværende Continental GT.

- Annonse -

Ikke mange har sett en Corniche i virkeligheten, kanskje bare en håndfull mennesker som lever i dag ‒ om noen i det hele tatt.

Dette var en prototype av en ny modell som Bentley utviklet i 1939, og som skulle vises fram i oktober det året.

Corniche var bilen som skulle ta Bentley ut fra 1920- og 30-årene og inn i en ny tid, og modellen var en mer potent versjon av Mark V lansert i 1939 med blant annet lettvekts-chassis.

Bilen er bindeleddet mellom den vakre «Embiricos» 4¼ Litre fra siste halvdel av 1930-tallet og R Type Continental som både Rolls-Royce og Mulliner var med på å utvikle.

- Annonse -

Stylingen til Corniche var et langt steg framover, og den var langt mer strømlinjeformet enn det Bentley hadde laget inntil da. Her var det fart og ytelser som gjaldt.

Bilen hadde altså stor innvirkning på hvordan den ikoniske etterkrigsmodellen R Type Continental ble seende ut, og retningen den viste kan spores helt fram til dagens Continental GT.

Slik ser den ut:

Men dessverre rakk aldri Bentley å vise fram Corniche, og det virker nesten som at det hang en forbannelse over bilen.

- Annonse -

Først krasjet den med en buss da den ble testet på de franske veiene i juli 1939, og måtte repareres. Den ble sent til Vanvooren, et fransk selskap som hadde spesialisert seg på å bygge karosserier for luksuriøse biler, og 8. august var de ferdig med jobben.

Da testføreren var på tur tilbake til testsenteret med bilen havnet den utrolig nok i en ny kollisjon.

En bil skar inn rett foran, og testføreren måtte bråsvinge for å unngå kollisjon. Dermed føk bilen ut av veien, traff et tre og rullet rundt.

Skadene var så store at Vanvooren ikke kunne fikse det, og bilen måtte sendes tilbake til Bentley-fabrikken i Derby.

Dit kom chassiset, men karosseriet fikk en ublid skjebne.

Krigen brøt ut, og under et bombetokt i franske Diappe senere det året forsvant resten av bilen i bomberegnet.

Siden har ingen sett den.

Før nå.

Bentley har en egen avdeling som bygger spesialmodeller og såkalte «one-off»-biler, Mulliner. Men disse er jobber utelukkende med nye biler, og restaurerer normalt sett ikke gamle biler.

Likevel var det åpenbart at det var Mulliner som måtte ta jobben, noe de også velvillig gjorde.

De fant fram en rekke originale deler og komponenter fra både det som var igjen av Corniche samt Mark V, men manglet altså karosseriet som ble bombet i fillebiter.

Dette har Mulliner bygd opp eksakt som den originale bilen, og 2019-versjonen av Corniche skal dermed var helt identisk til bilen som ikke er sett på 80 år.

‒ Det har vært en fantastisk teaminnsats, sier Stefan Sielaff, designdirektør i Bentley og direktør for Mulliner.

‒ Vi har dyktige håndverkere innen Mulliner og hos resten av Bentley Motors, og de er alle enorme stolte av hva de har oppnådd med denne bilen.

Dette er ikke første gang noen har tenkt på bilen som forsvant.

Faktisk tok Bentley vare på de originale delene ganske så lenge, før de ble solgt til samlere i begynnelsen av 1970-årene.

Men i 2001 bestemte den tidligere Bentley-direktøren Ken Lea seg for å prøve å lage en kopi av Corniche ved å bruke originale deler.

I 2008 gikk prosjektet tomt for penger, men Bentley gikk da støttende inn med nye midler. Men det hjalp ikke så mye på framgangen, og Bentley ba til slutt Mulliner beskjed om å kjøpe det opp.

Resten er altså historie.

En av de fire som har hatt lederroller i Mulliners prosjekt er nettopp Ken Lea, så han har fått se sin drøm bli virkelighet.

Og slik ser altså det manglende leddet i Bentleys historie ut, og ingen kan vel påstå noe annet enn at dette er et skikkelig kunstverk:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Lexie Limitless skal kjøre verden rundt på 100 dager ‒ med en elbil. (Fotos: Ford)

Jorden rundt med elbilen Ford Explorer

Lexie Alford, bedre kjent som Lexie Limitless, har allerede en verdensrekord som den yngste i verden som har besøkt...
Aston Martin DB5 runder 60 år. (Fotos: Aston Martin)

Gratulerer Aston Martin DB5 ‒ du er 60 år

Favorittbilen til James Bond runder i disse dager 60 år. Blar vi oss tilbake til 1963 finner vi to store...
Lamborghini og Ducati jobber med teknologi som skal gjøre det sikrere for motorsyklisten. Her en Lamborghini Urus og en Ducati Multistrada. (Fotos: Lamborghini)

Nå «snakker» Lambo-bilene og Ducati-syklene med hverandre

Det skjer mye sikkerhetsutvikling på MC-fronten, og nå viser Lamborghini og Ducati et system som kan varsle motorsyklisten om...
Dette er en helelektrisk Mini. (Fotos: David Brown Automotives)

Mini-klassikeren gjenfødt som elbil

David Brown Automotive viser nå sin Mini eMastered, som ja, mestrer elektrisiteten. På 1950-tallet ville den britiske bilindustrien ha en...
Noen heldige kan også følge Viktor Hovland på storskjerm i baksetet under Ryder Cup. Denne heldige her er ingen ringere enn Rory McIlroy, den kanskje største golfstjernen i dag. (Fotos: BMW)

Se Ryder Cup i baksetet

Viktor Hovland og den europeiske gjengen jakter revansje i det som er golfsportens VM, nemlig den prestigerunge Ryder Cup....
En slik utgave av G-klasse har du neppe sett før. (Fotos: Mansory)

Slik har du neppe sett en G-klasse

Mansory har kastet seg over Mercedes G-klasse, og resultatet er en bil som er kalt Mansory Gronos 4x4. Se...
Nye Lamborghini Revuelto passer neppe i skogen, men å bli fotografert der er ganske så perfekt. (Fotos: Lamborghini)

Slik har du ikke sett en Lamborghini Revuelto

Det har nok blitt tatt mange bilder av den nye Lamborghini Revuelto, men ingen er neppe i klasse med...
Genesis har fått sving på salget de siste årene, og det har ført de over den store milepælen med en million biler. (Fotos: Genesis)

Genesis rundet millionen

Det er som kjent den første millionen som er den vanskeligste, og nå har Genesis passert denne milepælen. På samme...
Toyota skal levere 500 Mirai-biler til OL i Paris neste år. (Fotos: Toyota)

Toyota skal levere hydrogenbiler til OL

Ikke overraskende skal OL i Paris også fremme bruken av hydrogenbiler, og det skal blant andre Toyota sørge for. Når...
I løpet av to år har flere fått økt reisetid om de går fra bil til kollektivtransport. (Foto: NAF)

Ta kollektiv ‒ og få økt reisetid

Politikerne klarer ikke å få de store massene over på kollektiv, og det er kanskje ikke så rart. Stadig...
Zeekr x har nå satt kurs for Europa, og forhåpentlig er det heller ikke altfor langt unna Norge. (Fotos: Zeekr)

Zeekr klar med neste modell i Europa

Zeekr skal erobre Europa og Norge, og naturligvis er det 001-modellen som lander først på det gamle kontinentet. Men...
Stadig flere stryker på teoriprøven når det skal ta førerkort for personbil. (Foto: Statens vegvesen)

Nesten halvparten stryker på teoriprøven

Særlig de litt mer voksne sliter med teoriprøven, og Statens vegvesen er litt bekymret. Det er noe som heter at...
Volkswagen har på gang 3. generasjon av bestselgeren Tiguan. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagens bestselger i ny generasjon

Mange nordmenn hadde nok ønsket seg denne, for nye Tiguan kommer også som hybrid og åpner for 100 kilometer...
Volvos V60 Cross Country kom i 2019, og var det også mulig å få med en D4 AWD dieselmotor. (Fotos: Volvo)

Volvos siste dieselbil kun måneder unna

Under det store klimamøtet i New York kunne Volvo Cars melde at de er i ferd med å fase...
Munro viser nå fram en spesialutgave av MK_1 kalt Mountain Rescue Edition. (Fotos: Munro)

En elektrisk fjellredder

Denne bør passe godt i Norge. Skotske Munro har nemlig laget seg en Mountain Rescue Edition av elbilen MK_1. Du...

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her