Hjem Forbruker Nei, speedometeret viser ikke riktig fart

Nei, speedometeret viser ikke riktig fart

Ny teknologi har gjort speedometeret mer nøyaktig, men fortsatt viser de aller, aller fleste litt for høy hastighet.

Kjører man egentlig i 50 km/t når speedometeret viser den hastigheten? Dette er noe som har vært diskutert så lenge det har vært fartsgrenser, og sannheten er at de fleste bilprodusentene garderer seg ved å gi speedometeret litt høyere hastighet enn den reelle farten er.

At det er mye forvirringen rundt dette fikk vi et eksempel på senest i dag.

Under radioprogrammet «Sommer med Pia Skevik» på NRK P1 oppfordret programlederen lytterne til å ikke skrive meldinger mens de kjører bil, noe som jo er både trafikkfarlig og en skikkelig uting. Så en god oppfordring av programlederen.

Men så gikk det litt mer i ball, for noen hadde åpenbart gitt inntrykk av et speedometer ikke viste korrekt fart.

Saken fortsetter under Annonsen

«Og for øvrig skal jeg bare si til alle dere som mener at fartsgrensen på speedometeret ikke er riktig, er det dummeste jeg har hørt.»

Vi regner med at Pia med det mente fartsmålingen på speedometeret, og vel, kanskje ikke hun har hørt så veldig mye dumt?

Tidligere var tommelfingerregelen at speedometeret viste 10 prosent for mye, altså sto det 100 på speedometeret så var bilens faktiske fart kun 90 km/t.

Men med ny og mer eksakt teknologi har dette krympet, og i dag er det vanlig at speedometeret viser opp til 5 prosent feil.

Grunnen er ganske enkel.

EU gir bilprodusentene lov til å konfigurere speedometeret til å vise opp til 10 prosent for mye, men absolutt ikke for lite.

For å unngå at bilene underrapporterer hastigheten, så konfigurere altså de alle fleste bilprodusentene speedometeret til å vise en litt høyere fart enn hva bilen faktisk har.

Også BMW har normalt satt speedometeret til å vise litt mer enn den faktiske farten. (Foto: BMW)
Også BMW har normalt satt speedometeret til å vise litt mer enn den faktiske farten. (Foto: BMW)

Dette har britiske Auto Express testet senest i april.

De laget en sak om hvor fort man måtte kjøre før fotoboksene knipset, og i den anledning testet de den reelle farten til diverse modeller.

Dette gjorde de med en såkalt VBox, en smart liten dings som bruker GPS-signaler til å måle farten og som har en feilmargin på kun 0,1 km/t.

De testet 10 forskjellige biler, inkludert elbilene Kia e-Niro og BMW i3s.

Ved 30 mph (48,2 km/t) viste overraskende nok en Volvo XC40 D4 auto R-Design den helt riktige hastigheten, men alle de andre bilene hadde en faktisk fart mellom 27- og 29 mph.

Når fartsgrensen gikk opp til 50 mph og høyere, viste samtlige 10 biler høyere fart enn de egentlig hadde foruten en Seat Arona 1.0 TSI 115. Den kjørte faktisk i 60 mph da speedometeret viste den hastigheten, men i både 30, 50 og 70 mph overrapporterte også Aronaen med 1 mph.

Avvikene var ellers ganske lik slik de var i 30 mph, altså en feilmargin på opp mot 4,8 km/t.

Så i 95 prosent av testene overdrev speedometeret farten, og stort sett med mellom 1 og 4 prosent.

De aller fleste bilene viser dermed speedometeret litt høyere fart enn den du egentlig holder, men det er ingen grunn til å spekulere i dette.

For som Seaten og Volvoen viste kan det plutselig være et speedometer som viser den eksakte hastigheten også, og det er uansett nå så lite feilmargin at det ikke er mange sekunder å tjene på å ta sjansen.

Så hold fartsgrensen, og gjør som Pia sier ‒ ikke bruk mobilen mens du kjører!

Les også:

3 KOMMENTARER

  1. Regner man med 16000 km i årlig kjørelengde, blir det målt ca 17600 km, og må betale forsikring for 20000 km. Skal man ha bilen på 30000 km service, så har bilen reelt sett kun gått ca 27000 km.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,560FansLik
50FølgereFølg
75FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse