Denne hybriden blir ladet via soltaket

Navnet soltak har vel aldri passet bedre enn den vifinner på kommende Sonata Hybrid.


Det er mulig å høste elektrisitet på mange måte, og en av
disse er solkraft. Det har selvsagt også bilprodusentene fått med seg, og elbiler
som er drevet av solkraft har faktisk sin egen benevnelse ‒ de er kalt SEV-biler.

Dette står for Solar Electric Vehicles, og slike biler er
altså kledd i solcellepaneler for å hjelpe til med å lade bilen.

Men solcellepanel kan selvsagt også brukes når det kommer
til hybridelektriske biler, noe Hyundai har tenkt å utnytte.

Den sørkoreanske produsenten viste tidligere i år fram en ny
generasjon av Sonato, modellen som kom så langt tilbake som i 1985. Men den byr
også på mer enn et oppgradert design og en ny innside.

Den byr også på en versjon kalt Sonata Hybrid med noe ganske
så spesielt på taket.

Mer eksakt et digert soltak med solcellepanel.

Det er åpenbart smart å utnytte et tak på denne måten, og
Hyundai er ikke snauere enn at de tror at opp til 60 prosent av strømmen hybriden
trenger kan lades via soltaket.

De går faktisk så langt at de stipulerer en ekstra kjørelengde
på 1.300 kilometer ‒ om bilen lades seks timer om dagen.

Panelet fanger opp solenergien, mens en kontrollenhet omformer
dette til en strøm som Sontatoen kan bruke.

En slik bil fungerer åpenbart best der det er mye sol, og
til tross for rekordvarme i Europa denne sommeren er nok ikke dette kontinentet
perfekt for en slik bil.

Så Hyundai dropper Europa, og vil heller prøve å selge
Sonata Hybrid i Nord-Amerika og hjemme i Sør-Korea.

Og det spørs om et solcelletak hadde vært et salgsargument i
Norge, spesielt midtvinters.

Så hva med en vindmølle på taket her oppe, Hyundai?

Les også:

Les mer om:

Nyheter