Hjem Elbiler Lanserer en rimeligere Audi e-tron

Lanserer en rimeligere Audi e-tron

Da Audi lanserte e-tron 55 var det litt forvirring rundt prisene, men nå er det klart at den kan kjøpes for 662.990 kroner. Er det vel mye penger er en løsning å vente på den rimeligere e-tron 50 som nå er på vei.

For to år siden bestemte Audi seg for å forandre på tallkombinasjonene som viser hvor sterk motor bilene har. De nye tallkombinasjonene strekker seg fra 30 og helt opp til 70, og viser hvor mange hestekrefter den spesifikke modellen har.

Minstemann med nummer 30 bak modellnavnet har en motor på maks 128 hestekrefter, mens for eksempel en 45-modell har en motor på mellom 226 og 248 hk.

Kommer vi opp på 50-tallet begynner bilene å bli virkelig sterke, og en 50-versjon betyr mellom 281 og 308 hk, mens «55» kan by på helt opp til 368 hk.

Forvirret? Ja, du er ikke den eneste. Men jo høyere tallet er jo mer krefter har bilen ‒ og mer heftig blir prisen.

Saken fortsetter under Annonsen

Da Audi lansert elbilen e-tron var det med en utgave som har 355 hk og 561 Nm, altså en som plasseres seg inn i 55-gruppen.

Og per nå er det denne e-tron 55 som er tilgjengelig.

Men nå bekrefter Audi at en 50-versjon er på vei inn i produksjon, og vi kan dermed forvente denne utgaven en gang i løpet av neste år.

Normalt sett byr ikke de forskjellige tallkombinasjonene noe særlig mer enn kreftene, så det er ingen grunn til å tro at e-tron 50 rent teknisk og utstyrsmessig er veldig mye forskjellig fra den nåværende e-tron 55.

Som vi har lært betyr altså 50 mindre krefter enn 55, og i e-tron betyr det mer bestemt 308 hk og 540 Nm fra de to elmotorene ‒ altså akkurat innenfor grensen til 50-versjonene.

Dette sender e-tron 50 opp til 100 km/t på 7,0 sekunder, mens toppfarten er begrenset til 190 km/t.

Men går den svakere motoren utover batteripakken ‒ og dermed rekkevidden?

Ja.

Toppmodellen har et batteri på 95 kWh, mens dette går ned til 71 kWh med den rimeligere versjonen. Dette gjør også at rekkevidden faller fra en plass over 400 kilometer til akkurat 300 kilometer for e-tron 50, og det er ganske så mange prosent mindre kjørelengde.

Lillesøsteren får også svi når det kommer til lading, selv om den er på høyde med alt annet som er her per i dag.

Storesøsteren kan nemlig lades med en hastighet opp til 150 kW, mens e-tron 50 har en begrensning på 120 kW.

Så man får altså mindre krefter, mindre rekkevidde, ett sekund lenger tid på 0-100 km/t og tregere lading med den nye innstegsmodellen for e-tron.

Dette bør dermed få et godt utslag på prisen, og ifølge diverse medier er den da også satt til under 70.000 euro i Tyskland. Dette skal igjen gi en grunnpris på 60.000 euro, som er den tyske grensen på miljø-incentiver. Dette gir totalt 4.000 euro i prisavslag, 2.000 euro fra myndighetene og 2.000 euro fra produsenten.

En Audi e-tron 55 starter i overkant av 80.000 euro i Tyskland, så trekker vi fra 100.000 kroner på den norske prisen skal dermed e-tron 50 lande en plass rundt 560.000 kroner her i Norge.

Men hva prisen faktisk blir er altså ikke bekreftet, så ta den prisen med en klype salt.

Her er flere bilder av Audi e-tron 50:

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,560FansLik
50FølgereFølg
75FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse