Norge først i køen for elbussen fra Mercedes

Oslo blir en av de første byene utenfor Tyskland som får denelektriske versjonen av Citaro-bussen.


I slutten av 2017 fikk Norgesbuss sin aller første
elektriske buss, en Solaris Urbino som sammen med Ruter skal testes over to år i
Oslo.

Siden har hovedstaden fylt på med en rekke nye elektriske
busser, og er langt fra ferdig.

Også i tyske Hamburg er de på vei over til elbusser.

I slutten av november i fjor fikk byen sine første busser
som var elektriske versjoner av Mercedes dieseldrevet Citaro, eCitaro. Det var
de aller første eCitaro som Mercedes kvitterte ut.

Forventningene rundt disse er i likhet med elbilen EQC
store, og nå begynner de å eksportere eCitaro også.

De første landene som får disse er Luxemburg, Sverige ‒ og
ja, Norge.

For Norgesbuss skal fylle på med seks eCitaro-busser som
skal settes i drift i Oslo, og disse kommer med en batteripakke på 243 kWh og hurtiglading
på taket.

I likhet med de fem elbussene som den store operatøren Bergkvarabuss
i Ystad har bestilt kommer de også med alkolås, slik at føreren må blåse for å få
startet opp bussene. De norske versjonene av eCitaro kommer også med varme i
gulvet foran de tre døråpningene, slik at det ikke skal bli glatt ved døråpningene
om vinteren.

I tillegg til de 11 elbussene i Norge og Sverige skal også Mercedes levere ut ni eCiatro til Canach i Luxemburg.

Mercedes har fått skikkelig drag på salget av de elektriske
versjonene av den originale Citaro, og den finnes allerede i tyske byer som Hamburg,
Berlin, Mannheim og Heidelberg, og Wiesbaden har nylig bestilt hele 56 eCitaro.

Elbussene er utstyrt med en motor på hver aksel, og hver
motor yter 168 hestekrefter og et dreiemoment på 485 Nm. Batterikapasiteten er
opp til 292 kWh, som blant annet bussene som skal leveres til Sverige og
Luxemburg har.

Mercedes planlegger litium-ion-batterier med kapasitet opp
til 330 kWh innen 2021, og de utvikler også litium-polymer-batterier som kan få
en kapasitet helt opp til 400 kWh.

Den tyske produsenten har ikke glemt lastebilene, og har akkurat startet opp nye praktiske tester av eActros i Hamburg. Dette er en 18-tonns fraktbil for matvarer, og lastebilen har en rekkevidde på rundt 200 kilometer.

Mercedes utvikler også en eActros på 25 tonn, og drivlinjene
i disse er den samme som i eCitaro ‒ altså 168 hk og 485 Nm på hver aksling. Begge
versjonene testes blant annet i Luxemburg, og er blant lastebilene i testflåten
kalt «Innovation Fleet».

Som de fleste har fått med seg har også Mercedes elbiler på
vei, og den første ‒ EQC ‒ hadde sin presselansering i Oslo i mai.

Og tar man en ny bil til Norge blir det vakre bilder ut av det også, ikke sant?

Mercedes kaller sin elektriske serie for EQ, og det er
planlagt 10 helelektriske modeller innen 2022.

EQC 400 4Matic blir altså den første, og har en oppgitt
rekkevidde på 417 kilometer via et batteri på 80 kWh.

Under «panseret» finner vi 408 hestekrefter med et
dreiemoment på solide 760 Nm, 0-100 km/t går unna på 5,1 sekunder mens toppfarten
er begrenset til 180 km/t.

Prisen på den første utgaven som blir tilgjengelig er satt
til litt over 600.000 kroner, og den norske importøren håper at de får levert
ut noen hundre biler i løpet av 2019.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter