Hjem Elbiler Norge først i køen for elbussen fra Mercedes

Norge først i køen for elbussen fra Mercedes

Oslo blir en av de første byene utenfor Tyskland som får den elektriske versjonen av Citaro-bussen.

I slutten av 2017 fikk Norgesbuss sin aller første elektriske buss, en Solaris Urbino som sammen med Ruter skal testes over to år i Oslo.

Siden har hovedstaden fylt på med en rekke nye elektriske busser, og er langt fra ferdig.

Også i tyske Hamburg er de på vei over til elbusser.

I slutten av november i fjor fikk byen sine første busser som var elektriske versjoner av Mercedes dieseldrevet Citaro, eCitaro. Det var de aller første eCitaro som Mercedes kvitterte ut.

Saken fortsetter under Annonsen

Forventningene rundt disse er i likhet med elbilen EQC store, og nå begynner de å eksportere eCitaro også.

De første landene som får disse er Luxemburg, Sverige ‒ og ja, Norge.

For Norgesbuss skal fylle på med seks eCitaro-busser som skal settes i drift i Oslo, og disse kommer med en batteripakke på 243 kWh og hurtiglading på taket.

I likhet med de fem elbussene som den store operatøren Bergkvarabuss i Ystad har bestilt kommer de også med alkolås, slik at føreren må blåse for å få startet opp bussene. De norske versjonene av eCitaro kommer også med varme i gulvet foran de tre døråpningene, slik at det ikke skal bli glatt ved døråpningene om vinteren.

I tillegg til de 11 elbussene i Norge og Sverige skal også Mercedes levere ut ni eCiatro til Canach i Luxemburg.

Mercedes har fått skikkelig drag på salget av de elektriske versjonene av den originale Citaro, og den finnes allerede i tyske byer som Hamburg, Berlin, Mannheim og Heidelberg, og Wiesbaden har nylig bestilt hele 56 eCitaro.

Elbussene er utstyrt med en motor på hver aksel, og hver motor yter 168 hestekrefter og et dreiemoment på 485 Nm. Batterikapasiteten er opp til 292 kWh, som blant annet bussene som skal leveres til Sverige og Luxemburg har.

Mercedes planlegger litium-ion-batterier med kapasitet opp til 330 kWh innen 2021, og de utvikler også litium-polymer-batterier som kan få en kapasitet helt opp til 400 kWh.

Den tyske produsenten har ikke glemt lastebilene, og har akkurat startet opp nye praktiske tester av eActros i Hamburg. Dette er en 18-tonns fraktbil for matvarer, og lastebilen har en rekkevidde på rundt 200 kilometer.

Mercedes utvikler også en eActros på 25 tonn, og drivlinjene i disse er den samme som i eCitaro ‒ altså 168 hk og 485 Nm på hver aksling. Begge versjonene testes blant annet i Luxemburg, og er blant lastebilene i testflåten kalt «Innovation Fleet».

Som de fleste har fått med seg har også Mercedes elbiler på vei, og den første ‒ EQC ‒ hadde sin presselansering i Oslo i mai.

Og tar man en ny bil til Norge blir det vakre bilder ut av det også, ikke sant?

Mercedes kaller sin elektriske serie for EQ, og det er planlagt 10 helelektriske modeller innen 2022.

EQC 400 4Matic blir altså den første, og har en oppgitt rekkevidde på 417 kilometer via et batteri på 80 kWh.

Under «panseret» finner vi 408 hestekrefter med et dreiemoment på solide 760 Nm, 0-100 km/t går unna på 5,1 sekunder mens toppfarten er begrenset til 180 km/t.

Prisen på den første utgaven som blir tilgjengelig er satt til litt over 600.000 kroner, og den norske importøren håper at de får levert ut noen hundre biler i løpet av 2019.

Les også:

3 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,560FansLik
50FølgereFølg
75FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse