Modellen som «berget» Seat rundet 1 million

Seat satset alt på en den gang ny Volkswagen-plattform, og ut av denne kom en ganske så stor favoritt som snudde underskudd til milliardoverskudd.


I 1986 sikret Volkswagen-gruppen (VAG) seg Seat fra de
spanske myndighetene, og det meste så veldig rosenrødt ut på 1990-tallet og
første halvdel av 2000-tallet.

Seat tjente gode penger, og eierne kunne ikke klage.

Men på midten av 2000-tallet snudde trenden, og i 2012 var Seats
underskudd på 1,4 milliarder kroner. Noe måtte gjøres.

VAG og Seat bestemte seg for å oppgradere Leon, en modell
som allerede var bygd opp med diverse Volkswagen-komponenter.

De bestemte seg for å gjøre det skikkelig, og bygge 3.
generasjon Leon på noe helt nytt VAG hadde på gang ‒ MQB-plattformen.

For å få dette til måtte Seat investere over 7 milliarder
kroner, men så fikk de også et verktøy som åpnet for moderne teknologi og nye løsninger.

Dette førte igjen til at den generelle kvaliteten på bilene til Seat økte, og ga i tillegg 1.600 nye stillinger bare på fabrikken i Martorell og rundt 6.000 totalt.

Ut av dette kom altså en ny Leon:

Nye Leon var altså en svært viktig del av Seats modernisering,
og 3. generasjon ble også en svært så populær modell ‒ og førte til gjennomslag
i svært viktige markeder som Storbritannia og Tyskland.

Den er fortsatt merkets mest solgte bil, hver fjerde Seat er
en Leon, og den 3. generasjonen har nå rundet 1 million eksemplarer.

‒ Leon, og spesielt 3. generasjonen, er en bærebjelke hos
merket, sier Seat-president Luca de Meo.

‒ Det er den bilen som kundene gjenkjenner mest og setter
størst pris på, i alle fem kontinentene. Den bidro stek til at vi satte ny salgsrekord
i 2018 med 517.600 biler.

Seat endte opp med å selge 321.000 biler i 2012, og det er faktisk
ganske så likt det antallet det spanske merket solgte kun i 1. kvartal i år ‒
314.300. Så etter at Leon bygd på MQB ble introdusert har det snudd helt for
Seat, og i 2018 var overskuddet på 2,8 milliarder kroner.

Merket har også gjort comeback i Norge, men det er i de folkerike landene Leon virkelig har klart å bli en favoritt.

I Tyskland er det nå solgt 237.000 av 3. generasjonen, i
Spania 206.000 og i Storbritannia 131.000 ‒ altså godt over halvparten av det
totale salget er i de tre nasjonene.

Leon var den første modellen i sitt segment som kunne by på
LED-lys-teknologi, og er nå er moderne bil med blant annet en digital cockpit og
trådløs mobillading.

Til å begynne med kom 3. generasjonen av denne kompakte
modellen som både 3-dørs, 5-dørs og stasjonsvogn, men i dag selges den enten
som 5-dørs eller som Sportourer ST.

Totalt siden 1998 er det solgt 2.210.712 Leon-modeller, og bilen selges nå over hele verden.

En million Seat Leon tilsvarer faktisk 4.370 kilometer om man
hadde plassert de etter hverandre, altså kunne man ha parkert de i en rekke både
opp og ned Norge på langs.

Det er en del biler, det!

Les også:

Les mer om:

Nyheter