Her drar en elektrisk pickup 567 tonn!

Nei, du kan ikke dra en stor vogn med en elbil! Vel, spørFord da vel. Se video.


Nå er det ikke riktignok ikke mangel på krefter som gjør at mange
elbiler kommer uten slepekrok, men den ekstra slepevekten gjør at batteriet
tappes mye raskere enn normalt.

Ford har åpenbart ingen planer om å droppe slepekroken når
de kommer med en elektrisk F-150, verdens nest mest populære bilmodell.

I fjor feiret Ford at det var 100 år siden produksjonen
startet opp på Rouge-fabrikken, som i snitt spytter ut en ny F-150 hvert 53.
sekund!

Sjefen sjøl, Bill Ford, benyttet anledning til å annonsere
at det var en elektrisk F-150 på vei, i tillegg til en hybridversjon som kommer
neste år.

Den helelektriske versjonen skal også følge slagordet til
Fords pickuper ‒ Build Ford Tough. Den skal altså bygges Ford-tøff.

Og ja, det er litt av en tøffing.

For nå har Fords sjefingeniør for F-150, Linda Zhang, vist hva den faktisk kan klare. Og det er ikke rent lite.

Ifølge en video inviterte Ford et utvalg av F-150-eiere til
en aldri så liten sammenkomst, hvor de ble plassert ved siden av en ny F-150.

Ingen av disse klarte åpenbart å se at den manglet et eksosanlegg, for de virket veldig overrasket da Linda dro av tapen og avslørte påskriften All-Electric Prototype på siden av bilen.

Men det var bare en del av overraskelse.

Ford hadde nemlig funnet veien til noen jernbaneskinner,
hvor det sto parkert et togsett med 10 lastevogner som brukes til å frakte
biler. I tillegg hadde de parkert 42 F-150-modeller ved siden av, noe som
skulle markere 42 år med F-150.

Utfordringen var å slepe togsettet, som veide inn til
akkurat 1 million pound, 453.000 kilo. Eller kanskje enklest sagt, 453
tonn.

Gutta, for det var kun menn som var invitert til
seansen, var skeptiske, men Linda var sterk i troen.

Og elbilen innfridde så det holdt, uten at det virket som
den slet nevneverdig.

Men Linda var ikke fornøyd, så de lastet like greit alle de
42 F-150-bilene inn i vognene, og dermed spratt vekten opp til 567 tonn.

Heller ikke dette var en for stor utfordring for den
elektriske pickupen, som dro hele vogntoget enkelt 1.000 yards ‒ 914
meter.

Se selv:

Ford er som mange av de andre store bilprodusentene i ferd
med å vri produksjonen over på elektriske biler, og for å sette fart på dette
arbeidet har de investert hele 4,3 milliarder kroner i elbil-merket Rivian.
Disse folkene har blant annet på gang en svært så imponerende elektrisk pickup
kalt R1T, og denne kan du lese om i en av lenkene under bildeserie helt
nederst.

Ford har i tillegg lagt rundt 100 milliarder kroner i den elektriske
potten, og de går heller ikke av veien for å elektrifisere ikoniske modeller.

Den ene er altså F-150, og den andre er selveste Mustang. Nå
er det ikke slik at Mustangen selv skal komme som elbil, men produsenten har
annonsert en Mustang-inspirert elektrisk crossover som skal være klar til neste
år.

En tredje ikonisk modell som får en elektrisk makeover er varebilen
Ford Transit 2-tonn, og en elektrisk versjon av denne blir lansert i 2021.

Og skal vi måle etter hva den elektriske F-150 er i stand
til er det bare å glede seg.

Her er flere bilder av elpickupen som kan dra intet mindre
enn 567 tonn last.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter