Annonse
Hjem Elbiler Her drar en elektrisk pickup 567 tonn!

Her drar en elektrisk pickup 567 tonn!

Nei, du kan ikke dra en stor vogn med en elbil! Vel, spør Ford da vel. Se video.

Nå er det ikke riktignok ikke mangel på krefter som gjør at mange elbiler kommer uten slepekrok, men den ekstra slepevekten gjør at batteriet tappes mye raskere enn normalt.

Ford har åpenbart ingen planer om å droppe slepekroken når de kommer med en elektrisk F-150, verdens nest mest populære bilmodell.

I fjor feiret Ford at det var 100 år siden produksjonen startet opp på Rouge-fabrikken, som i snitt spytter ut en ny F-150 hvert 53. sekund!

Sjefen sjøl, Bill Ford, benyttet anledning til å annonsere at det var en elektrisk F-150 på vei, i tillegg til en hybridversjon som kommer neste år.

Saken fortsetter under Annonsen

Den helelektriske versjonen skal også følge slagordet til Fords pickuper ‒ Build Ford Tough. Den skal altså bygges Ford-tøff.

Og ja, det er litt av en tøffing.

For nå har Fords sjefingeniør for F-150, Linda Zhang, vist hva den faktisk kan klare. Og det er ikke rent lite.

Ifølge en video inviterte Ford et utvalg av F-150-eiere til en aldri så liten sammenkomst, hvor de ble plassert ved siden av en ny F-150.

Ingen av disse klarte åpenbart å se at den manglet et eksosanlegg, for de virket veldig overrasket da Linda dro av tapen og avslørte påskriften All-Electric Prototype på siden av bilen.

Men det var bare en del av overraskelse.

Ford hadde nemlig funnet veien til noen jernbaneskinner, hvor det sto parkert et togsett med 10 lastevogner som brukes til å frakte biler. I tillegg hadde de parkert 42 F-150-modeller ved siden av, noe som skulle markere 42 år med F-150.

Utfordringen var å slepe togsettet, som veide inn til akkurat 1 million pound, 453.000 kilo. Eller kanskje enklest sagt, 453 tonn.

Gutta, for det var kun menn som var invitert til seansen, var skeptiske, men Linda var sterk i troen.

Og elbilen innfridde så det holdt, uten at det virket som den slet nevneverdig.

Men Linda var ikke fornøyd, så de lastet like greit alle de 42 F-150-bilene inn i vognene, og dermed spratt vekten opp til 567 tonn.

Heller ikke dette var en for stor utfordring for den elektriske pickupen, som dro hele vogntoget enkelt 1.000 yards ‒ 914 meter.

Se selv:

Ford er som mange av de andre store bilprodusentene i ferd med å vri produksjonen over på elektriske biler, og for å sette fart på dette arbeidet har de investert hele 4,3 milliarder kroner i elbil-merket Rivian. Disse folkene har blant annet på gang en svært så imponerende elektrisk pickup kalt R1T, og denne kan du lese om i en av lenkene under bildeserie helt nederst.

Ford har i tillegg lagt rundt 100 milliarder kroner i den elektriske potten, og de går heller ikke av veien for å elektrifisere ikoniske modeller.

Den ene er altså F-150, og den andre er selveste Mustang. Nå er det ikke slik at Mustangen selv skal komme som elbil, men produsenten har annonsert en Mustang-inspirert elektrisk crossover som skal være klar til neste år.

En tredje ikonisk modell som får en elektrisk makeover er varebilen Ford Transit 2-tonn, og en elektrisk versjon av denne blir lansert i 2021.

Og skal vi måle etter hva den elektriske F-150 er i stand til er det bare å glede seg.

Her er flere bilder av elpickupen som kan dra intet mindre enn 567 tonn last.

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,802FansLik
60FølgereFølg
78FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker