Annonse
Hjem Nyheter Kinesiske merker faller på hjemmebane

Kinesiske merker faller på hjemmebane

Salget har for lengst bremset opp i verdens største bilmarkedet, og nå er også de kinesiske merkene i ferd med å miste grepet på bilkjøperne i Kina.

Kina, verdens mest folkerike land, har vært bilprodusentenes våte drøm.

For som Katie Melua sang ‒ det er ni millioner sykler i Beijing. I 2010 var det for eksempel kun 58 biler for hver 1000. kineser, mens billandet USA kunne skilte med hele 804 biler blant hver tusen.

Så potensialet er enormt, og dermed også mulighetene for digre fortjenester.

Og siden Melua skrev sangen (2005) har nok mange byttet bort syklene med biler i Beijing, for salgspilene har pekt rett opp siden 1990-tallet.

Saken fortsetter under Annonsen

Men intet tre vokser inn i himmelen, og i 2018 ble det for første gang registrert nedgang i salget siden 90-tallet. Ifølge tall fra Focus2Move endte salget i fjor på 27,6 millioner biler, en nedgang på -3,7 prosent og over 1 million færre biler enn i 2017.

Nedgangen har fortsatt inn i 2019, og nå viser nye tall fra Focus2Move at det går hardt utover de kinesiske merkene.

Det finnes et enormt antall kinesiske bilprodusenter, spesielt etter at de kinesiske myndighetene la til rette for elbiler.

Mange av de største er statseide, og blant disse finner vi SAIC, Dongfeng, FAW og BAIC. Men det er også store private selskaper, og det mest kjente her i Norge er Geeley-gruppen som blant annet eier i Volvo. GAC, BYD og Great Wall er andre store kinesiske aktører.

Nedgangen så langt i år har altså truffet de kinesiske merkene ekstra hardt, og spesielt de store.

Målt i rene salgstall er Geely det største kinesiske merket, og i løpet av det første halvåret solgte de 584.547 biler hjemme i Kina. Men dette er en nedgang på -19,4 prosent sammenlignet med samme halvår i 2018, og nedgangen i juni var på markante -35,3 prosent.

Totalt er Geely det 4. mest solgte merket i Kina.

Det ble solgt 109.714 Geely Boyue i Kina i løpet av det første halvåret, og den er Kinas 17. mest solgte modell. Her en utgave kalt Boyue Pro. (Foto: Geely Auto)
Det ble solgt 109.714 Geely Boyue i Kina i løpet av det første halvåret, og den er Kinas 17. mest solgte modell. Her en utgave kalt Boyue Pro. (Foto: Geely Auto)

Den nest største kinesiske er den statseide Changan, og med 549.183 biler det første halvåret falt salget med -17 prosent. Changan er Kinas 6. mest populære merke.

Det tredje største kinesiske merket er Wuling, som noterte seg for et salg på 385.186 biler. Dette er en nedgang på -29,5 prosent, og merket er nå det 8. mest populære i Kina.

Først på 9. plass over de mest solgte merkene finner vi et kinesisk et som faktisk har oppgang. Haval er et merke som er eid av Great Wall, og de har nylig lansert en ny SUV kalt H6. Denne har bidratt til at Haval solgte 352.872 biler det første halvåret, og har en oppgang på 8,5 prosent.

Men det er ikke bare de kinesiske merkene som sliter.

På toppen av salgstoppen troner Volkswagen i ensom majestet, men til tross for at de rullet ut hele 1,41 millioner nye biler med kinesiske skilt det første halvåret var dette er solid nedgang på -8,9 prosent.

Nummer to og tre på lista kan derimot se litt lysere på tingens tilstand.

Honda hadde en oppgang på 13,3 prosent, og endte halvåret med å levere ut 744.340 biler.  

Toyota er Kinas 3. mest populære merke, og med 711.116 biler kunne de bokføre en oppgang på 9,3 prosent.

Den aller mest populære modellen i Kina er Volkswagen Lavida, en sedan på drøye 4,6 meter. Nest mest populær er Nissan Sylphy, også det en sedan på størrelse med Lavida. Den 3. mest populære er den ferske Haval H6, som var den eneste av de tre øverste med en oppgang i juni.

Det har faktisk vært nedgang i det kinesiske bilsalget i hver bidige måned så langt i 2019, og totalt endte salget på 11,4 millioner nye biler fra 1. januar til ut juni.

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,792FansLik
84FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker