Kinesiske merker faller på hjemmebane

Salget har for lengst bremset opp i verdens største bilmarkedet,og nå er også de kinesiske merkene i ferd med å miste grepet på bilkjøperne iKina.


Kina, verdens mest folkerike land, har vært bilprodusentenes
våte drøm.

For som Katie Melua sang ‒ det er ni millioner sykler i
Beijing. I 2010 var det for eksempel kun 58 biler for hver 1000. kineser, mens billandet
USA kunne skilte med hele 804 biler blant hver tusen.

Så potensialet er enormt, og dermed også mulighetene for digre
fortjenester.

Og siden Melua skrev sangen (2005) har nok mange byttet bort
syklene med biler i Beijing, for salgspilene har pekt rett opp siden 1990-tallet.

Men intet tre vokser inn i himmelen, og i 2018 ble det for
første gang registrert nedgang i salget siden 90-tallet. Ifølge tall fra Focus2Move
endte salget i fjor på 27,6 millioner biler, en nedgang på -3,7 prosent og over
1 million færre biler enn i 2017.

Nedgangen har fortsatt inn i 2019, og nå viser nye tall fra
Focus2Move at det går hardt utover de kinesiske merkene.

Det finnes et enormt antall kinesiske bilprodusenter,
spesielt etter at de kinesiske myndighetene la til rette for elbiler.

Mange av de største er statseide, og blant disse finner vi SAIC,
Dongfeng, FAW og BAIC. Men det er også store private selskaper, og det mest
kjente her i Norge er Geeley-gruppen som blant annet eier i Volvo. GAC, BYD og
Great Wall er andre store kinesiske aktører.

Nedgangen så langt i år har altså truffet de kinesiske
merkene ekstra hardt, og spesielt de store.

Målt i rene salgstall er Geely det største kinesiske merket,
og i løpet av det første halvåret solgte de 584.547 biler hjemme i Kina. Men
dette er en nedgang på -19,4 prosent sammenlignet med samme halvår i 2018, og
nedgangen i juni var på markante -35,3 prosent.

Totalt er Geely det 4. mest solgte merket i Kina.

Det ble solgt 109.714 Geely Boyue i Kina i løpet av det første halvåret, og den er Kinas 17. mest solgte modell. Her en utgave kalt Boyue Pro. (Foto: Geely Auto)

Den nest største kinesiske er den statseide Changan, og med
549.183 biler det første halvåret falt salget med -17 prosent. Changan er Kinas
6. mest populære merke.

Det tredje største kinesiske merket er Wuling, som noterte
seg for et salg på 385.186 biler. Dette er en nedgang på -29,5 prosent, og
merket er nå det 8. mest populære i Kina.

Først på 9. plass over de mest solgte merkene finner vi et
kinesisk et som faktisk har oppgang. Haval er et merke som er eid av Great Wall,
og de har nylig lansert en ny SUV kalt H6. Denne har bidratt til at Haval
solgte 352.872 biler det første halvåret, og har en oppgang på 8,5 prosent.

Men det er ikke bare de kinesiske merkene som sliter.

På toppen av salgstoppen troner Volkswagen i ensom majestet,
men til tross for at de rullet ut hele 1,41 millioner nye biler med kinesiske
skilt det første halvåret var dette er solid nedgang på -8,9 prosent.

Nummer to og tre på lista kan derimot se litt lysere på tingens
tilstand.

Honda hadde en oppgang på 13,3 prosent, og endte halvåret
med å levere ut 744.340 biler.  

Toyota er Kinas 3. mest populære merke, og med 711.116 biler
kunne de bokføre en oppgang på 9,3 prosent.

Den aller mest populære modellen i Kina er Volkswagen
Lavida, en sedan på drøye 4,6 meter. Nest mest populær er Nissan Sylphy, også
det en sedan på størrelse med Lavida. Den 3. mest populære er den ferske Haval
H6, som var den eneste av de tre øverste med en oppgang i juni.

Det har faktisk vært nedgang i det kinesiske bilsalget i hver
bidige måned så langt i 2019, og totalt endte salget på 11,4 millioner nye
biler fra 1. januar til ut juni.

Les også:

Les mer om:

Nyheter