Sjekk, OL-bilen til Toyota

Nei, du har ikke sett maken til bil som den Toyota nå utviklertil OL i Tokyo neste sommer.


Det er som kjent sommer-OL i Tokyo neste år, og en av de som
har sikret seg samarbeidsavtaler er Toyota.

De skal blant annet levere 100 hydrogendrevne busser til
Tokyo, megabyen med 13 millioner innbyggere.

Men Toyota skal også frakte publikum, utøvere, ledere,
trenere, arrangører, frivillige og andre til og fra arenaene, og de har ikke
tenkt å stille opp med en vanlig Hiace. Nei, langt derifra.

Den japanske produsenten går seriøst til verks, og utvikler et
helt unikt elektrisk kjøretøy til lekene som skal fungere perfekt til dette
formålet.

Bilen, eller kanskje mer riktig minibussen, er kalt AMP, noe som står for «Accessible People Mover». Altså skal denne folkefrakteren sørge for at alle kommer seg dit de skal under de hektiske ukene OL foregår.

Som vi ser av det unike designet er den veldig lav og åpen,
og nesten like firkantet som er skoeske. Dette for at de som har problemer med
å bevege seg også enkelt skal komme seg inn og ut av AMP, noe som bør være
mulig med et slikt design.

Toyota skal lage 200 AMP, og de kommer også i to forskjellige utgaver.

Basismodellen skal frakte personer «den siste kilometeren»
inn til arenaen, og det inkluderer utøvere og arrangører, eldre, folk med
bevegelseshemninger, gravide og familier med små barn.

Denne har tre seterrader, og har plass til totalt seks personer inkludert føreren. Men det er også mulig å slå ned den midterste seteraden, slik at de med rullestol også får plass i AMP’en.

For å ivareta sikkerheten inne i minibussen har Toyota
løftet førersetet noe, slik at føreren enkelt kan få oversikt over passasjerene
bak.

Den andre modellen av AMP er en slags ambulanseversjon, hvor
Toyota har fjernet halvparten av den midterste seteraden og hele den bakerste.

Dermed er det plass til en båre i bilen, mens to hjelpere får
plass på hver side av denne.

AMP er elektrisk drevet, og kan rulle i 100 kilometer før
den må inn og lades. De er 3,9 meter lange, 1,6 meter brede og rundt 2 meter
høye, og går ikke så veldig fort.

Toppfarten er nemlig 19 km/t, men det er som kjent ganske så
mye raskere enn det vi klarer å gå.

Les også:

Les mer om:

Nyheter