Annonse
Hjem Nyheter Adios, amigo!

Adios, amigo!

Historiens aller siste Boble har nå rullet ut av fabrikken i Mexico.

Av alle bilene som ble laget i gamle dager, er det kanskje en modell som hadde pekt seg ut i negativ forstand. Nemlig Volkswagen Boble.

For da det endelige utkastet ble tegnet, mest sannsynlig i 1938, skulle den faktisk ikke ha noe av det som generelt er sett på som noen suksessfaktorer. Den skulle ikke være særlig funksjonell, og den trengte absolutt ikke å være noe estetisk.

Nei, den skulle først og fremst være billig ‒ og dermed svært enkel. Den skulle kunne kjøre i 100 km/t, og den skulle koste under 1.000 reichsmarks. Dette tilsvarer etter det vi har klart å finne ut en plass i overkant av 100.000 kroner i dagens verdi.

Den skulle på tysk være en volks-wagen, folkets bil. Tyskerne brukte ikke så mye tid på navnet, for i 1937 opprettet de et nytt merke som skulle lage denne folkebilen ‒ enkelt kalt Volkswagen.

Saken fortsetter under Annonsen

Allerede i årene før 1938 hadde Ferdinand Porsche tegnet en bil løst basert på tsjekkiske Tatra V570, en bil Adolf Hitler hadde sett og som han mente burde være en passende mal for den nye folkebilen.

Men etter flere prototyper og opprettelsen av ny fabrikk i 1938 brøt 2. verdenskrig ut, og foruten noen militære varianter kom ikke folkebilen i masseproduksjon.

Og det var på håret at den forsvant helt etter krigen også.

Tyskland ble ilagt diverse restriksjoner i 1945, og deriblant fikk den tyske bilproduksjonen kun være på 10 prosent av det den var i 1936.

Planen var derfor at det nye fabrikken som var allerede var skadet av bomber skulle demonteres, og deretter sendes til England.

Men engelskmennene var langt fra imponert over denne enkle bilen, så de ville rett og slett ikke ha den.

«Thank’s, but no thank’s».

En engelsk sivilarbeider med en majortittel fikk ansvaret for fabrikken, og den første jobben Ivan Hirst måtte gjennomføre var å fjerne en gedigen bombe som ikke hadde gått av. Om denne hadde detonert ville Bobla mest sannsynlig aldri blitt produsert, og hva som hadde skjedd med Volkswagen kan man bare spekulere i.

Hirst arvet en arbeidsstokk på 6.000 personer, så han satte like godt i gang med produksjonen av folkebilen.

Men det gikk svært så tregt, og innen utgangen av 1945 var det kun produsert 55 slike biler ‒ totalt. Hele området var preget av krigen, det var mangel på både mat og materialer, og på toppen av dette var tyskerne mildt sagt lite lystne på å bli kommandert av en uniformert mann etter å ha levd under naziregime i over ti år.

Majoren ga ikke opp, kledde av seg uniformen og overtalte engelske militærsjefer til å bestille 20.000 Bobler ‒ da kalt Type 1.

I mars 1946 startet produksjonen av de første 1.000 bilene i kamuflasjedrakt, og snart klarte en sivilkledd Hirst også å få opp et salgsnettverk til Nederland og arbeidslysten til medarbeiderne.

Volkswagen var da overført tilbake til tyske myndigheter, og i 1947 ble produksjonen vridd over til det private markedet.

I 1949 ble den tidligere Opel-sjefen Heinz Nordhoff sjef for fabrikken, og det var også starten på masseproduksjonen.

Og resten er historie, som det så fint heter.

I 1955 rundet de Bobla den første millionen, og i 1963 passerte folkemodellen 10 millioner eksemplarer og var på høyden av sin popularitet.

Men selv om Bobla nøt stor suksess utover 1960-tallet, ble designet etter hvert satt under stort press. For snart skulle det dukke opp en konkurrent som skulle bli meget nærgående, nemlig tidenes mest solgte bil, Toyota Corolla.

Men Volkswagen var smart nok til å komme med en ny folkefavoritt ved siden av Bobla, Volkswagen Golf, før det var for sent. Golfen overtok raskt populariteten til Boblen.

Selv om salget av Boble fortsette å falle, ga ikke Volkswagen seg med den historiske modellen før i 2003. Da hadde de laget over 21 millioner biler.

Volkswagen har i etterkant kommet med to nye modeller, New Beetle (1997-2010) og Beetle (fra 2011), i hovedsak rettet med det amerikanske markedet hvor det er solgt mer enn 5 millioner Bobler siden 1949.

Men tiden har løpt fra den lille favoritten, og i forrige uke rullet den aller siste bilen ut av fabrikken i Mexico.

‒ Det er umulig å tenke seg hvor Volkswagen hadde vært uten Bobla, sier Scott Keogh, VW-president for Amerika.

‒ Selv om tiden er omme, har den spilt en viktig rolle i utviklingen av vårt merke ‒ og vil alltid bli satt pris på.

Bobla, denne usannsynlige folkebilen, klarte altså å bli over 80 år ‒ mot alle odds.

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,474FansLik
70FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker