Adios, amigo!

Historiens aller siste Boble har nå rullet ut av fabrikkeni Mexico.


Av alle bilene som ble laget i gamle dager, er det kanskje en modell som hadde pekt seg ut i negativ forstand. Nemlig Volkswagen Boble.

For da det endelige utkastet ble tegnet, mest sannsynlig i 1938, skulle den faktisk ikke ha noe av det som generelt er sett på som noen suksessfaktorer. Den skulle ikke være særlig funksjonell, og den trengte absolutt ikke å være noe estetisk.

Nei, den skulle først og fremst være billig ‒ og dermed
svært enkel. Den skulle kunne kjøre i 100 km/t, og den skulle koste under 1.000
reichsmarks. Dette tilsvarer etter det vi har klart å finne ut en plass i
overkant av 100.000 kroner i dagens verdi.

Den skulle på tysk være en volks-wagen, folkets bil. Tyskerne
brukte ikke så mye tid på navnet, for i 1937 opprettet de et nytt merke som
skulle lage denne folkebilen ‒ enkelt kalt Volkswagen.

Allerede i årene før 1938 hadde Ferdinand Porsche tegnet en
bil løst basert på tsjekkiske Tatra V570, en bil Adolf Hitler hadde sett og som
han mente burde være en passende mal for den nye folkebilen.

Men etter flere prototyper og opprettelsen av ny fabrikk i 1938 brøt 2. verdenskrig ut, og foruten noen militære varianter kom ikke folkebilen i masseproduksjon.

Og det var på håret at den forsvant helt etter krigen også.

Tyskland ble ilagt diverse restriksjoner i 1945, og
deriblant fikk den tyske bilproduksjonen kun være på 10 prosent av det den var
i 1936.

Planen var derfor at det nye fabrikken som var allerede var
skadet av bomber skulle demonteres, og deretter sendes til England.

Men engelskmennene var langt fra imponert over denne enkle
bilen, så de ville rett og slett ikke ha den.

«Thank’s, but no thank’s».

En engelsk sivilarbeider med en majortittel fikk ansvaret
for fabrikken, og den første jobben Ivan Hirst måtte gjennomføre var å fjerne
en gedigen bombe som ikke hadde gått av. Om denne hadde detonert ville Bobla
mest sannsynlig aldri blitt produsert, og hva som hadde skjedd med Volkswagen kan
man bare spekulere i.

Hirst arvet en arbeidsstokk på 6.000 personer, så han satte like
godt i gang med produksjonen av folkebilen.

Men det gikk svært så tregt, og innen utgangen av 1945 var
det kun produsert 55 slike biler ‒ totalt. Hele området var preget av krigen, det
var mangel på både mat og materialer, og på toppen av dette var tyskerne mildt
sagt lite lystne på å bli kommandert av en uniformert mann etter å ha levd under
naziregime i over ti år.

Majoren ga ikke opp, kledde av seg uniformen og overtalte engelske
militærsjefer til å bestille 20.000 Bobler ‒ da kalt Type 1.

I mars 1946 startet produksjonen av de første 1.000 bilene i
kamuflasjedrakt, og snart klarte en sivilkledd Hirst også å få opp et
salgsnettverk til Nederland og arbeidslysten til medarbeiderne.

Volkswagen var da overført tilbake til tyske myndigheter, og
i 1947 ble produksjonen vridd over til det private markedet.

I 1949 ble den tidligere Opel-sjefen Heinz Nordhoff sjef for
fabrikken, og det var også starten på masseproduksjonen.

Og resten er historie, som det så fint heter.

I 1955 rundet de Bobla den første millionen, og i 1963 passerte
folkemodellen 10 millioner eksemplarer og var på høyden av sin popularitet.

Men selv om Bobla nøt stor suksess utover 1960-tallet, ble
designet etter hvert satt under stort press. For snart skulle det dukke opp en
konkurrent som skulle bli meget nærgående, nemlig tidenes mest solgte bil,
Toyota Corolla.

Men Volkswagen var smart nok til å komme med en ny
folkefavoritt ved siden av Bobla, Volkswagen Golf, før det var for sent. Golfen
overtok raskt populariteten til Boblen.

Selv om salget av Boble fortsette å falle, ga ikke
Volkswagen seg med den historiske modellen før i 2003. Da hadde de laget over
21 millioner biler.

Volkswagen har i etterkant kommet med to nye modeller, New Beetle (1997-2010) og Beetle (fra 2011), i hovedsak rettet med det amerikanske markedet hvor det er solgt mer enn 5 millioner Bobler siden 1949.

Men tiden har løpt fra den lille favoritten, og i forrige uke rullet den aller siste bilen ut av fabrikken i Mexico.

‒ Det er umulig å tenke seg hvor Volkswagen hadde vært uten
Bobla, sier Scott Keogh, VW-president for Amerika.

‒ Selv om tiden er omme, har den spilt en viktig rolle i
utviklingen av vårt merke ‒ og vil alltid bli satt pris på.

Bobla, denne usannsynlige folkebilen, klarte altså å bli over
80 år ‒ mot alle odds.

Les også:

Les mer om:

Nyheter