Ridgeville-fabrikken til Volvo i South Carolina. (Fotos: Volvo)

Trumps toll skaper trøbbel for Volvo

Svenskene klarer rett og slett ikke å selge nye Volvo ES90 med overskudd i USA, og nå skal de også produsere XC60 i South Carolina.


For å dempe det kommende sjokket som rapporten rundt 2. kvartal ville føre til, gikk Volvo ut et par dager før denne ble offentliggjort og meldte store avskrivninger. 

Mer eksakt handlet det om en regnskapsmessig nedskriving på ganske så ville 11,4 milliarder svenske kroner, og advarte dermed at dette kom til å slå ut i kvartalsrapporten. 

-->
Og nå har denne kommet, og det er lite positive tall. Volvo rapporterer et driftsresultat på -10,0 milliarder svenske kroner for andre kvartal, og sier at resultatet gjenspeiler et fortsatt utfordrende miljø for bilindustrien. De legger til at planen om å spare 18 milliarder er i rute. 

– Markedet fortsatte å være utfordrende også i andre kvartal, sier Håkan Samuelsson, administrerende direktør i Volvo Cars. 

– Etterspørselen er fortsatt under press fra det makroøkonomiske miljøet, tariffrelaterte usikkerheter og tøffere konkurranse. Våre snuoperasjoner begynner imidlertid å vise resultater.

Et resultat av utfordringene er at Volvo nå justerer de økonomiske forutsetningene for EX90- og ES90-plattformen, og her peker de på tidligere lanseringsforsinkelser og nye importtariffer i flere markeder.

De melder at EX90 vil ha redusert livssykluslønnsomhet, og peker her på betydelige lanseringsforsinkelser og merutviklingskostnader. Enda verre er det med ES90, som grunnet Trumps toll per nå ikke selges med overskudd i USA, og her er også marginene under press i Europa. 

– Gitt markedsutviklingen som importtariffer i USA, forsinkelser i utvikling og lansering av EX90 og strategiske investeringsprioriteringer, har vi revurdert volumforutsetningene for disse to bilene. Dette har resultert i en lavere livssykluslønnsomhet enn planlagt, sier Fredrik Hansson, finansdirektør i Volvo Cars.

Det hjelper heller ikke at salgspilene peker den gale veien, og med et totalt salg på 181.600 biler i 2. kvartal var det en nedgang på -12 prosent sammenlignet med samme periode i 2024. Så langt i år har Volvo-salget gått ned med -9 prosent. 

Et grep blir å produsere det som nå er den mest suksessfulle Volvo-modellen også i USA, for nå skal XC60 produseres sammen med EX90 i Charleston. 

Dette er den bestselgende Volvo-modellen i USA, og et lyspunkt hos Volvo. Det amerikanske salget av denne har økt med 23 prosent første halvår, og med et totalt salg på over 2,7 millioner biler har den også passerte den gamle 240-modellen som den mest solgte Volvoen. 

– Å legge til XC60 i produksjonslinjen vår i Charleston vil ytterligere styrke dens posisjon og attraktivitet i det konkurransepregede amerikanske markedet, samtidig som den støtter og skaper amerikanske produksjonsjobber, sier Samuelsson.

– Det er også i tråd med vår ambisjon om å bygge der vi selger og forsterker vår langsiktige forpliktelse til det amerikanske markedet, hvor vi feirer 70-årsjubileum og har solgt over 5 millioner biler.

Hver tredje bil svenskene selger i USA er en XC60, og av disse er hver fjerde en ladehybrid. 

– XC60 er allerede elsket over hele verden og i USA, og vi er stolte over at vi snart kan tilby amerikanske familier XC60-en de elsker, montert her av amerikanske bilarbeidere, sier Luis Rezende, president for Volvo Cars Americas. 

– XC60 er den rette bilen for dette markedet. Den tilbyr det beste fra Volvo i en allsidig størrelse med drivlinjealternativer som passer våre amerikanske kunder.

Spareplanen til Volvo Cars inkluderer en reduksjon av hele 3.000 stillinger globalt, og de er godt i gang og har allerede slanket staben med rundt 1.100 personer.

Andelen elbiler som de solgte i 2. kvartal var for øvrig på 21 prosent, og det var ned fra 24 prosent i 2. kvartal 2024. 

Les også:

Hva tenker du

Les også