Her er Volkswagens store ID.-familie. (Fotos: Volkswagen)

Elbilsalget i Europa skyter fart

Den store Volkswagen-gruppen har kommet med tallene for første halvår, og de viser at elbilsalget øker ganske så mye.


Vi fikk et hint om at det er elektrisk framgang i Europa med juni-tallene fra den britiske organisasjonen Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT). 

Disse viste et totalt britisk nybilsalget i sterk framgang, og med 191.316 nyregistreringer var det opp solide 6,7 prosent – den beste juni-måneden siden 2019. Men framgangen blir bare barnemat i forhold til elbil-økningen. 

-->
Ifølge SMMT ble det registrert 47.354 nye elbiler i forrige måned, og det er opp 39,1 prosent målt mot juni 2024. Det betyr at hver fjerde nye bil i Storbritannia var elbil i forrige måned. 

Nå var det ingen elbil som tronet på topp, ei heller en fra den store Volkswagen-gruppen. Eneren over på balløya var nemlig Nissan Qashqai, men den første rene elbilmodellen kom inn på 3. plass og var ikke overraskende Tesla Model Y.

Faktisk hadde ikke Volkswagen-gruppen som inkluderer elektrisk-satsende merker som Volkswagen, Audi, Skoda, Porsche og Cupra noen elbiler på topp 10, men både Golf, T-Roc og Tiguan fra Volkswagen-merket har solgt bra i Storbritannia det første halvåret. Og vi tipper elbilene også kommer. 

For nå har Volkswagen-gruppen kommet med tallene for første halvår, og det er ganske oppløftende tall. 

Totalt leverte det tyske gruppen ut 4,41 millioner kjøretøy det første halvåret, og det er opp 1,3 prosent fra 4,35 millioner i samme periode i fjor. I Sør-Amerika økte salget med 18 prosent, i Vest-Europa med 1 prosent og i Sentral- og Øst-Europa med 9 prosent. I Kina gikk salget ned med -2 prosent og i Nord-Amerika med -7 prosent. 

– Volkswagen-konsernet fortsetter å ha sterkt momentum takket være mange nylig lanserte modeller. Dette gjelder spesielt helelektriske kjøretøy, med globale leveranser opp med rundt 50 prosent i første halvår sammenlignet med samme periode i fjor, sier Marco Schubert, medlem av konsernets utvidede ledergruppe for salg.

– Denne trenden var spesielt sterk i Europa, med en vekst på rundt 90 prosent. Én av fem kjøretøy vi leverte i Vest-Europa er nå rent elektriske. De tilsvarende ordrene utvikler seg også dynamisk – de økte med mer enn 60 prosent. På tvers av alle drivlinjer økte de med rundt 20 prosent. Vi må styrke denne positive utviklingen ytterligere ved å fortsette vår vellykkede modelloffensiv.

Så ja vi kan altså forvente oss flere nye elbiler fra den store tyske gruppen i tiden som kommer. 

Det er kanskje ikke så rart, for de leverte ut 465.500 elbiler i første halvår, opp 47 prosent fra 317.200 i fjor. Og som Schubert nevner finner vi den største framgangen i Europa.

Her ble det levert ut 89 prosent flere elbiler, og gruppen leder nå an det europeiske overgangen med en markedsandel på rundt 28 prosent. Det betyr at mer enn hver fjerde nye elbil nå kommer fra Volkswagen-gruppen. 

Også i USA tar elbilsalget seg opp, og der registrerte konsernet en oppgang på 24 prosent, men det går nok noen alarmklokker over i Kina. Som vi nordmenn vet popper det stadig opp nye elbiler derfra, så konkurransen over i Kina er steinhard, og Volkswagen-gruppen merker dette med et elbilsalg som gikk ned hele -34 prosent. Og vi snakker altså om det som nå er verdens viktigste bilmarked. 

Til tross for denne tilbakegangen holder elbilene til den tyske gruppen god fart, og her den aller mest populære det første halvåret, Volkswagen ID.4:

Uavhengig av utfordringer over i Kina, framtiden til den tyske gruppen ser ganske bra ut her hjemme. I Vest-Europa gikk antall bestillinger opp med 19 prosent det første halvåret, og gruppen trekker fram Volkswagen ID.7 Tourer, Cupra Terramar, Skoda Elroq, Audi Q6 e-tron og Porsche 911 som spesielt populære.

Men totalt sett er det elbiltrykket som drar framgangen, for bestillinger rundt disse økte med hele 62 prosent i løpet av første halvår av 2025. 

Her er gruppens mestselgende elbiler i første halvår:

  1. Volkswagen ID.4/ID.5: 84.900 
  2. Volkswagen ID.3: 60.700 
  3. Audi Q4 e-tron (inkl. Sportback): 44.600 
  4. Volkswagen ID.7 (inkl. Tourer): 38.700 
  5. Skoda Enyaq (inkl. Coupé): 38.700 
  6. Audi Q6 e-tron (inkl. Sportback): 36.500 
  7. Skoda Elroq: 34.300 
  8. Volkswagen ID. Buzz (inkl. Cargo): 27.600
  9. Porsche Macan: 25.900 
  10. Cupra Born: 22.100
Les også:

Hva tenker du

Les også