Det er mulig å kalkulere hvor mye en bil slipper ut gjennom et langt liv, og dermed også se om bilen kun er lokal miljøvennlig eller om den faktisk tar ned de globale utslippene.
Dette kalles en livssyklusanalyse-rapport (LCA), og en slik er nå gjennomført for det nye flaggskipet ES90. Og resultatene overrasker.
For Volvo har tidligere kommer med LCA-rapporter rundt elbilene EX40 og EC40, biler som er mer enn en halvmeter kortere enn 5 meter lange ES90. Likevel slipper sistnevnte ut mindre karbon.
Og for å ta det opplagte først. Elbiler er mer miljøvennlig enn mer tradisjonelle biler, og ES90 er intet unntak. Gjennom livet har den et karbonavtrykk på 31 tonn, og målt mot mildhybriden av S90, en bil på 4,96 meter som er godt over halvtonnet lettere, er det 50 prosent mindre.
Målt mot den ladbare varianten av S90, en bil som 280 kilo lettere enn den nye elbilen, slipper ES90 ut 30 prosent mindre karbon.

Og det er om ES90 lades med en europeisk strømmiks, og lades den for eksempel i Norge med fornybar kraft går det totale karbonavtrykket ned til 26 tonn CO2e over 200.000 kilometer – 14 tonn mindre enn hva ladehybridutgaven av S90 ladet på grønn kraft slipper ut.
Om du lurer på om Volvo faktisk har tatt med rubbel og bit i denne LCA-rapporten, så viser antall materialer de har sporet og regnet på at de har vært særdeles grundig. Vi har telt opp og kommet til utrolige 87 forskjellige materialer i denne rapporten.
Rapporten fokuserer på utslipp av klimagasser og dekker hele livssyklusen – fra utvinning og raffinering av råmaterialer til bilens avhending ved slutten av levetiden.
– Vi går lenger enn lovverket krever og har klare ambisjoner, fordi det er viktig for oss, sier Vanessa Butani, global bærekraftsjef i Volvo Cars.
– Målet vårt er netto nullutslipp av klimagasser innen 2040, og vår ambisjon om å lede an innen elektrifisering er ett skritt på veien. ES90 er et uttrykk for vår helhetlige tilnærming til bærekraft, som omfatter sirkulær økonomi, klimanøytral produksjon og ansvarlig forretningsdrift.
Totalt har svenskene kommet med LCA-rapporter for fem modeller – EX40, EC40, EX30, EX90 og nå altså ES90.
En av grunnene til at ES90 kan kalle seg den grønneste er det nye 800-volts elsystemet, som gir fordeler både med tanke på lading og energieffektivitet. Og ja, takket være lettere komponenter holdes vekten nede, mens designet bidrar til lavere luftmotstand, her er drag-koeffisient på 0,25 – det laveste i Volvos historie.
Volvo ES90 settes samme med 29 prosent resirkulert aluminium, 18 prosent resirkulert stål og 16 prosent resirkulerte polymerer og biobaserte materialer som ekte, FSC-sertifisert tre i kupeen, forklarer Volvo.
På innsiden kjører de på med valg som Nordico-setetrekk laget av resirkulert materiale som PET-flasker og bio-baserte materialer, og ES90 kommer også med en verdensnyhet signert det svenske bilmerket – et batteripass basert på blokkjede-teknologi som gjør det mulig å spore råmaterialenes opprinnelse og batteriets helsetilstand.
Les også: