Det går i både ild og is når Volkswagen knaller til med en spesialutgave av ID.3 GTX. (Fotos: Volkswagen)

Ild og is-versjonen av ID.3 GTX inn i produksjonen

Her må kundene reagere kjapt, for Volkswagen ID.3 GTX Fire+Ice skal lages i begrenset opplag.


Tilbake i 1990, merk deg det årstallet, dunket Volkswagen til med en spesialversjon av Golf II, muligens for å gi denne generasjonen en verdig avslutning. I 1991 dukket det nemlig opp en Golf III. 

De fikk hjelp av den tyske sportsklærprodusenten Bogner og grunnlegger Willy Bogner, og sammen kom de opp med en utgave som het Golf II Fire and Ice. Det ble laget endel tusen slike, som i dag et yndet objekt for samlere. 

-->
I fjor smalt Volkswagen til med en ny ild og is-versjon, litt for å markere at også ID.3 nå har tråkket inn i GTI-verden. Den elektriske lommeraketten av ID.3 heter GTX, og med hjelp av Bogner kunne de i fjor vise en utstillingsbil kalt ID.3 GTX Fire+Ice. Og det satte fyr på fansen. 

For et år etter verdenspremieren kommer meldingen om at Volkswagen skal sette også denne inn i serieproduksjon, og dette er altså en utgave som ifølge tyskerne har en ekstremt dynamisk drivlinje, eksklusiv lakk og en rekke designhøydepunkter. 

– Responsen på fjorårets utstillingsbil var overveldende, sier Martin Sander, medlem av Volkswagens styre med ansvar for salg, markedsføring og ettermarked.

– Mange Volkswagen-fans uttrykte et sterkt ønske om å se denne bilen gå i serieproduksjon, og vi var mer enn glade for å gjøre det ønsket til virkelighet. ID.3 GTX Fire+Ice demonstrerer den emosjonelle appellen til vår premium sportsmodell, samtidig som den tar med seg et stykke Volkswagen-historie inn i den elektriske fremtiden.

Volkswagen garderer seg litt, for det blir mulig å bestille Fire+Ice med to motoralternativer, en med 210 kW/286 hk og en med 240 kW/326 hk. Begge genererer 545 Nm dreiemoment. 

Den kraftigste motoren sørger for å sende spesialutgaven opp til 100 km/t på 5,7 sekunder, mens toppfarten er satt til 200 km/t. Og ja, sports-DCC-chassis er standard på storesøsteren, mens det må bestilles for 210 kW-versjonen. Bilen kommer som standard med et sportsunderstell.

Batteriet er på 79 kWh som åpner for en oppgitt rekkevidde på 591 kilometer, mens maks ladeeffekt lyder på 185 kW som åpner for 10-80 prosent lading på 26 minutter. 

Når det gjelder designet så er det viktigste kjennetegnet til ID.3 GTX Fire+Ice den ultrafiolette metalliske lakken, som ja, er en hyllest til den legendariske Golf-forgjengeren med en lignende lakk. I tillegg er det flammende røde fartsstriper og en C-stolpen utsmykket med et gjennomsiktig matt dekal med det geometriske Fire+Ice-mønsteret. 

Og ja, på takspoileren finner vi Fire and Ice-logoen fra 1990-tallet, noe du selvsagt skal få se av bildeserien helt nederst. Slik ser den isende ildkulen ut bakfra: 

Bilen er skodd med 20-tommers Locarno-felger som skal fremheve den Ultra Violet Metallic anodisert lakken, og det er også en rød GTX-senterhjulkapsel. 

Bak har den også den nyeste generasjonens LED-baklys som er tonet eksklusivt for spesialmodellen, og når dørene åpnes vises en grafikk av elementene ild og is på bakken.

På innsiden går to farger igjen, aksentfargen «On Fire Red» på førersiden og «Keep Cool Blue» på passasjersiden. Rattet, instrumentpanelet, dørlistene og gulvmattene følger opp fargene, og inspirert av Bogners Fire+Ice-kolleksjoner er setene vattert i stil med dunjakker og har et hint av en glidelås og Fire+Ice-logoen i midten.

– Gjenopplivingen av samarbeidet mellom Volkswagen og Bogner Fire+Ice etter mer enn 30 år og realiseringen av en serieproduksjonsmodell er en viktig milepæl for oss, sier Daniel Hiendlmeier, administrerende direktør og Chief Brand Officer i Bogner.

– Det som startet som en utstillingsbil har blitt et markedsklart kjøretøy som vil begeistre både fans av den ikoniske Golf II Fire and Ice og en ny generasjon. Det er et sterkt statement for relevansen av å koble mote og mobilitet.

I tillegg til designgrepene kommer spesialversjonen selvsagt med en masse utstyr, inkludert sportsseter med massasjefunksjon, Augmented Reality Head-up Display og Harman Kardon-lydpakke i tillegg til pakker som hever både komforten, inneklimaet og navigasjonen. 

Tilbake på 1990-tallet kunne man også få ild og isversjonen med flere motoralternativer, fra 90 til 160 hk, og til tross for at Volkswagen kun planla 10.000 slike endte salget til slutt på 16.700 biler. 

Og vi ba deg merke deg året 1990, for det er nemlig dette som også styrer hvor mange de skal lage av den nye iskalde flammebilen – altså 1.990 stykker. 

Prisen er satt i euro og lyder på 56.020, som i skrivende stund er 662.000 kroner. 

Les også:

Hva tenker du

Les også