Tilbake i 1990, merk deg det årstallet, dunket Volkswagen til med en spesialversjon av Golf II, muligens for å gi denne generasjonen en verdig avslutning. I 1991 dukket det nemlig opp en Golf III.
De fikk hjelp av den tyske sportsklærprodusenten Bogner og grunnlegger Willy Bogner, og sammen kom de opp med en utgave som het Golf II Fire and Ice. Det ble laget endel tusen slike, som i dag et yndet objekt for samlere.
– Responsen på fjorårets utstillingsbil var overveldende, sier Martin Sander, medlem av Volkswagens styre med ansvar for salg, markedsføring og ettermarked.
– Mange Volkswagen-fans uttrykte et sterkt ønske om å se denne bilen gå i serieproduksjon, og vi var mer enn glade for å gjøre det ønsket til virkelighet. ID.3 GTX Fire+Ice demonstrerer den emosjonelle appellen til vår premium sportsmodell, samtidig som den tar med seg et stykke Volkswagen-historie inn i den elektriske fremtiden.
Volkswagen garderer seg litt, for det blir mulig å bestille Fire+Ice med to motoralternativer, en med 210 kW/286 hk og en med 240 kW/326 hk. Begge genererer 545 Nm dreiemoment.
Den kraftigste motoren sørger for å sende spesialutgaven opp til 100 km/t på 5,7 sekunder, mens toppfarten er satt til 200 km/t. Og ja, sports-DCC-chassis er standard på storesøsteren, mens det må bestilles for 210 kW-versjonen. Bilen kommer som standard med et sportsunderstell.
Bilen er skodd med 20-tommers Locarno-felger som skal fremheve den Ultra Violet Metallic anodisert lakken, og det er også en rød GTX-senterhjulkapsel.
Bak har den også den nyeste generasjonens LED-baklys som er tonet eksklusivt for spesialmodellen, og når dørene åpnes vises en grafikk av elementene ild og is på bakken.
– Gjenopplivingen av samarbeidet mellom Volkswagen og Bogner Fire+Ice etter mer enn 30 år og realiseringen av en serieproduksjonsmodell er en viktig milepæl for oss, sier Daniel Hiendlmeier, administrerende direktør og Chief Brand Officer i Bogner.
– Det som startet som en utstillingsbil har blitt et markedsklart kjøretøy som vil begeistre både fans av den ikoniske Golf II Fire and Ice og en ny generasjon. Det er et sterkt statement for relevansen av å koble mote og mobilitet.
I tillegg til designgrepene kommer spesialversjonen selvsagt med en masse utstyr, inkludert sportsseter med massasjefunksjon, Augmented Reality Head-up Display og Harman Kardon-lydpakke i tillegg til pakker som hever både komforten, inneklimaet og navigasjonen.
Tilbake på 1990-tallet kunne man også få ild og isversjonen med flere motoralternativer, fra 90 til 160 hk, og til tross for at Volkswagen kun planla 10.000 slike endte salget til slutt på 16.700 biler.
Og vi ba deg merke deg året 1990, for det er nemlig dette som også styrer hvor mange de skal lage av den nye iskalde flammebilen – altså 1.990 stykker.
Prisen er satt i euro og lyder på 56.020, som i skrivende stund er 662.000 kroner.
Les også:
- Mercedes’ nye elvarebil spiser kilometere
- Halvsvensk trio med full pott og 5 stjerner
- Vi har rundet 10.000 hurtigladere