Subaru, og ja, Toyota, har endelig fått sine første elbiler. Dette er søstermodeller, og er dermed to ganske like biler. De fleste vet hva den som bærer T-logoen heter, den norske favoritten bZ4X, mens Subarus variant heter Solterra.
Og ja, her er det også en tredje søster, for også Lexus har sin versjon av denne elektriske SUVen, og da i form av en RZ.
Subarus neste elbil er også i samarbeid med Toyota og satt sammen på gigantens plattform, og siden T-merket har på gang en ny litt mer høyreist elbil i form av Urban Cruiser er kanskje Uncharted som den skal hete i USA en søster? Nope.
Urban Cruiser er en bil som kun er litt større enn Yaris Cross, den måler 4,29 meter i lengden, mens Uncharted er 4,52 meter lang.
Men Toyota har flere elbiler på gang, og den kommende C-HR+ minner langt mer om Uncharted. Den elbilen er, ja, 4,52 meter lang, og Toyota venter seg en rekkevidde for utgaven med størst batteri på rundt 600 kilometer.
Subarus kommende Uncharted utstyrt med et batteri på 74,7 kWh, C-HR+ kan fås med et på 77 kWh, og over i USA med litt strengere rekkeviddemålinger retter den kommende elbilen seg inn mot mer enn 300 miles. Regnet om til vanlige distanser blir dette +483 kilometer, og dette gjelder for den med forhjulsdrift. Så mest sannsynlig en plass over 500 kilometer her i Europa.
Så ja, dette blir faktisk en Subaru som også er mulig å få kun med forhjulsdrift, så bare det er jo en liten nyhet.

Subaru har selvsagt også på gang en utgave med to motorer og firehjulsdrift, dette er tross alt AWD-eksperter, og for denne er rekkeviddemålet over 280 miles, +451 kilometer.
For oss nordmenn er det verd å merke seg at Uncharted kommer med en varmepumpe, mens ladetiden fra 10-80 prosent er ventet å lande på 30 minutter.
Når det gjelder drivlinjen så vil den med to motorer få 338 hk, noe som er på linje med firehjulstrekkeren av C-HR+, og den ligger også på det samme området når det kommer til 0-100 km/t – oppgitt til drøyt 5 sekunder.
Som C-HR+ har den også et lite display foran føreren og et større 14-tommers infotainment, og åpner for trådløs tilkobling av både Apple CarPlay og Android Auto og har også som bildet viser to trådløs mobilladere.

Subaru Uncharted er altså utviklet sammen med Toyota, og ingeniørene fra begge selskapene drar dermed nytte av styrkene fra de respektive merkene. Samarbeidet har også sitt eget slagord som kanskje ikke er det sprekeste her i verden: «La oss lage stadig bedre biler sammen». Ok.
Subaru sier at den nye elbilen skal være klar for USA til neste år, og slår dermed følge med en annen elbil.
For dette blir faktisk den tredje elbilen fra det japanske merket som når USA, for under årets store bilutstilling i New York i vår viste Subaru også fram en som heter Trailseeker. Dette er en større elbil sammenlignet med Solterra, og har en oppgitt rekkevidde i USA på mer enn 260 miles, +418 kilometer her altså, og et drivverk som yter 375 hk.
På toppen av dette har Subaru meldt inn en E-Outback, og denne skal kompletterer det elektriske utvalget her i Europa sammen med Solterra og Uncharted.
Den elektriske utgaven av Outback-modellen skal viderefører Subarus kjente styrker: permanent symmetrisk firehjulsdrift (AWD), høy sikkerhet, pålitelighet og kompromissløs kvalitet, melder Subaru Norge.
– Vi ser virkelig frem til å dele mer detaljert informasjon om kommende modeller, sier Torbjørn Lie, administrerende direktør i Subaru Norge.
– Subaru Uncharted representerer et spennende nytt kapittel – en bil som kombinerer Subaru sine solide egenskaper med ny teknologi, samt nye valgmuligheter. Med E-Outback videreføres historien bak et modellnavn som for mange er synonymt med kvalitet, fremkommelighet og eventyrlyst. Det er mye å glede seg til, og vi ser frem til å fortelle mer snart.
Så ja, det skjer elektriske ting over hos Subaru, så får tiden vise når disse dukker opp her i Europa.
Les også: