GLC tok over for GLK i 2015, og er som modellbenevnelsen viser en SUV, GL på Mercedes-språket, i det populære C-segmentet. Dette er altså en høyreist søster i C-klassen.
Så ja, dette er kanskje den aller viktigste Mercedes-modellen når det kommer til salg, og nå skal den altså inn i den elektriske tiden. Det står altså mye på spill her.
Som vanlig sammen med Sarah Harman, og han skulle gjennom fem utfordringer. Vi kommer til dem.
Under ladetesten uttalte Källenius at bilen får minst 650 kilometer rekkevidde, og gjentok det som allerede er kjent – at bilen kan lade med en maks effekt på 320 kW.
At den også bør passe godt i norsk vintervær er også kjent, for her er det en varmepumpe som kan utnytte tre energikilder. Det inkluderer spillvarme fra den elektriske drivenheten, spillvarme fra batteriet og omgivelsesluft.
Källenius avslører nemlig at kommende GLC arver mye av grilldesignet til den gamle legenden, og lover en moderne utgave av den ikoniske grillen. Spennende.
Ok, da er det på tide å se hvordan Mercedes-sjefen håndterer utfordringene, og få et lite innblikk i hva vi kan vente oss med den kommende Mercedes GLC.
Les også:
- Svart-utgaver av Taycan og Cayenne
- ID.3 tapte nesten ikke batterikapasitet etter 170.000 km
- Ikke gjør AC-tabben i sommervarmen!