Bak rattet på denne prototypen av elektriske GLC sitter Mercedes-sjef Ola Källenius. (Fotos: Mercedes)

Se Mercedes-sjefen teste kommende GLC

Den viktigste Mercedes-modellen er GLC, og nå blir den elektrisk. Sjefen selv har tatt en prototype gjennom fem utfordringer. Se video.


GLC tok over for GLK i 2015, og er som modellbenevnelsen viser en SUV, GL på Mercedes-språket, i det populære C-segmentet. Dette er altså en høyreist søster i C-klassen. 

Så ja, dette er kanskje den aller viktigste Mercedes-modellen når det kommer til salg, og nå skal den altså inn i den elektriske tiden. Det står altså mye på spill her. 

-->
Mercedes tar oppgaven på dypeste alvor, og den kommende elbilen kommer da også med en avansert 800-volts arkitektur. Det betyr at man kan ha forventninger til både rekkevidde og ladefart. 

Nå har ikke Mercedes sagt noe om rekkevidde, bilen er selvsagt ikke WLTP-sertifisert og får ikke verdenspremieren før i september, men sjefen selv avslører litt rundt dette. 

For Ola Källenius har for tredje gang prøvekjørt en kommende ny elbil, tidligere har han gjort dette med CLA og G-klasse i henholdsvis Østerrike og Sverige, og nå lufter han en prototype av GLC på testbanen til utviklingssenteret i Sindelfingen. 

Som vanlig sammen med Sarah Harman, og han skulle gjennom fem utfordringer. Vi kommer til dem. 

Under ladetesten uttalte Källenius at bilen får minst 650 kilometer rekkevidde, og gjentok det som allerede er kjent – at bilen kan lade med en maks effekt på 320 kW. 

At den også bør passe godt i norsk vintervær er også kjent, for her er det en varmepumpe som kan utnytte tre energikilder. Det inkluderer spillvarme fra den elektriske drivenheten, spillvarme fra batteriet og omgivelsesluft.

Og nå vet vi altså litt mer om hva en elektrisk GLC byr på, for styrelederen har altså tatt den gjennom fem utfordringer.

– Det største produktlanseringsprogrammet i selskapets historie fortsetter med den helt nye GLC. Vi introduserer ikke bare en ny modell – vi elektrifiserer vår bestselger, sier Källenius. 

– Den vil ha et dristig nytt designspråk, banebrytende teknologi, vårt MB.OS-operativsystem og ytelse som vekker begeistring. Den helt nye GLC er komfort, dynamikk, effektivitet og intelligens i perfekt harmoni, og den er klar til å bli avduket på årets IAA. 

Dette er altså den internasjonale motormessen i München, og debuten til GLC finner sted 7. september. 

Ok, så var det de fem utfordringene. 

Først ut er akselerasjon og slalåmkjøring. Her er det en smidighets- og komfortpakke som inkluderer Airmatic luftfjæring kombinert med bakakselstyring, som gir opptil 4,5 graders styrevinkel i hver retning. Så ja, denne bør takle en slalåmbane greit, eller?

Den tredje utfordringen går på plass, og da hjelper det jo greit på at Mercedes lover mer plass både foran og bak i elektriske GLC takket være en 6 centimeter større akselavstand. 

Og ja, det er et bagasjerom som rommer 570 liter, med baksetene nede hele 1.740 liter, og som du skal få se også en frunk foran. 

Fjerde utfordring er lading, og takket være 800V-løsningen går dette unna. Med en maks effekt på 320 kW fylles det på med 260 kilometer fersk rekkevidde på 10 minutter. 

Den femte og siste utfordringen er å trekke med seg en henger lastet med selveste 300 SEL. Og her kommer også Källenius med en spennende nyhet. 

Se på dette bildet, og ikke minst den grillen!

Källenius avslører nemlig at kommende GLC arver mye av grilldesignet til den gamle legenden, og lover en moderne utgave av den ikoniske grillen. Spennende. 

Ok, da er det på tide å se hvordan Mercedes-sjefen håndterer utfordringene, og få et lite innblikk i hva vi kan vente oss med den kommende Mercedes GLC. 

Les også:

Hva tenker du

Les også