Toyota, verdens største merke, lagde sin aller første bil for 90 år siden. De har dermed en lang og solid historie, men dette blir bare barnemat målt mot Porsche.
For bak det tyske sportsbilmerke står nemlig en av de virkelige pionerne i bilverden, Ferdinand Porsche. Dette er mannen bak selveste folkebilen, Volkswagen Bobla, men geniet gjorde selvsagt mye annet.
Det hele startet da han jobbet for Lohner tilbake i 1898, og den første bilen var intet mindre enn en elbil. Jepp, denne var utstyrt med to elmotorer foran, så man kan hevde at Porsche faktisk startet med elbiler, og at merkets elbilhistorie strekker seg 127 år tilbake. Slå den, 22 år unge Tesla!
Faktisk knallet Ferdinand Porsche også til med en bil med fire elmotorer allerede i 1900, og dette var første smak av sportsbiler. Haken her var batteriet, for med en vekt på 1.800 kilo ble resultatet en ganske så tung elektrisk sportsbil.
Ferdinand Porsche fulgte opp denne med verdens første bensinhybrid i 1901, for han skjønte raskt at gedigne batteripakker ikke var optimalt. Så en forbrenningsmotor drev en generator som på sin side drev elmotorene. Som vi vet nå, ja, ganske så smart.
En annen viktig milepæl kom da han jobbet for DMG (Daimler Motoren Gesellschaft), en forløper til Mercedes, for der kom han opp med sportsbiler utstyrt med kompressorer som til slutt endte med den særs imponerende Mercedes SSK som dominerte motorsport på 1920-tallet.
Da DMG fusjonerte med Benz & Cie i 1926 og ble til Mercedes-Benz var ikke selskapet så hypp på Porsches ideer rundt sportsbiler, så han forlot selskapet i 1929 og dannet til slutt sitt eget to år senere. Det var starten på dagens Porsche-merke.
Nærmere 100 år senere er ikke det tyske merket redd for å kjøre nye veier. I 2002 slet de økonomisk, og valgte å gjøre noe så uhørt som å lage seg en SUV. Blodfansen protesterte høylytt, men i dag har disse stilnet helt.
17 år senere var det igjen store protester, for i 2019 kunne Porsche presentere sin første elbil, vel, i nyere tid, og det var selvsagt Taycan. Fortsatt er det mange som er skeptiske til Porsches elektriske satsing, men merket kjører uansett sitt eget løp og tar gjerne omdiskuterte valg.
For Macan, lillesøsteren til Cayenne-modellen som berget Porsche fra økonomisk ruin i 2002, har nå også blitt til en elbil. Og det angrer nok ikke merket på.
For i første halvår er det nettopp Macan som er bestselgeren over hos Porsche, og totalt ble det levert ut 45.137 slike. Det er opp 15 prosent, så framtiden ser lys ut.
Av disse kom rundt 60 prosent med et elektrisk drivverk, nærmere bestemt ble det levert 25.884 elbilutgaver av Macan. I de fleste markeder utenfor EU tilbys fortsatt Macan med forbrenningsmotor, og 19.253 slike ble levert kunder.

– Den helelektriske Macan bidrar betydelig til andelen elektrifiserte biler, sier Matthias Becker, styremedlem for salg og markedsføring i Porsche.
– Alt i alt har vi klart å holde salgsvolumene stabile og balanserte på tvers av salgsregionene til tross for pågående geopolitiske utfordringer. Kundene våre fortsetter å sette stor pris på individualiserte kjøretøy, og vi vil fortsette å utvide tilbudene våre på dette området.
En annen bil som åpenbart er i støtet er Panamera, for selv om den rent tallmessig lå langt bak Macan i første halvår, 14.975 leverte Panamera-biler, var dette opp solide 13 prosent.
Så hva med ikonet og legenden? Selveste 911.
Jo, 25.608 heldige fikk nøklene til sin nye 911 i første halvår, så det like under antallet leverte helelektriske Macaner. Det var dog ned -9 prosent, men det var litt ventet. I fjor var det innspurten av den forrige generasjonen 911, og innfasingen av den nye har også hatt sine fartsdumper.
Når det gjelder Taycan-modellen så har den helt klart hatt sin storhetstid, men fortsatt er det endel som kjøper denne elbilen. Det ble levert 8.302 slike i første halvår, ned -6 prosent.
Den tidligere eneren over hos Porsche, ja, den «utskjelte» SUV-modellen Cayenne, selger fortsatt godt, og landet på 41.873 biler i første halvår. Så får vi se om den våkner til liv og igjen blir Porsches mestselgende modell slik den har vært.
Totalt leverte Porsche ut 146.391 i første halvår, noe som er ned -6 prosent fra 155.945 i fjor. 23,5 prosent av disse var elbiler, mens 12,6 var ladehybrider.
– Vi forventer at klimaet vil forbli utfordrende. Dette gjør det desto viktigere at vi samarbeider tett med våre salgsregioner for å balansere tilbud og etterspørsel nøye i tråd med vår strategi «verdi fremfor volum», sier Becker.
– Grunnlaget for dette er vårt svært attraktive og nesten fullstendig fornyede produktsortiment, som på en utmerket måte dekker de svært varierte kundebehovene over hele verden når det gjelder drivlinjer og utstyr.
Les også: