Nå kan en norsk PL-proff kjøre selveste Lotus

Det er seriestart i England, noe som er en diger greieblant anglofikserte nordmenn. Vi feirer med en nyhet om Lotus og et lag med en norskPL-spiller.


Det er ikke alltid enkelt å være liten, noe både bilmerket Lotus
og fotballklubben Norwich har opplevd.

Lotus, merket som plutselig ble et ikon da James Bond dukket
opp i en hvit Esprit som kunne kjøre under vann, har fått kjenne på dette i
mange år.

Men sola skinner nå i enden av Lotus-tunellen, for etter at
Volvos eiere Geely Holding sikret seg kontrollen har det blir mer sving over
forretningen.

Den britiske produsenten har tre hovedmodeller, Elise, Exige
og Evora, men med friske milliarder i ryggen er de på full fart over i den
elektriske tiden.

Og det er ikke småtterier det fører til.

Lotus har på gang en elbil med 2.000 hestekrefter. Nei, det
er ikke skrivefeil. Evija er et elektrisk fartsmonster nesten uten like, og skal
bruke smått utrolige 9 sekunder på 0-300 km/t. Hjelpe meg!

Det virker altså som om Lotus har lagt en tung periode bak
seg, og bra er det.

En annen som har opplevd mange tunge stunder er Norwich
City, en 117 år gammel ærverdig fotballklubb øst i England ‒ faktisk rett i
nærheten av hvor Lotus produserer sine biler.

Dette er altså den fotballklubben i verden som har den aller
eldste supporter-sangen som fortsatt synges, «On The Ball, City» fra 1896. Ja,
den er eldre enn klubben ‒ spesielt.

Og det som er ganske så morsomt med kombinasjonen Lotus og Norwich
er at sistnevnte også har hatt sin Bond-æra. Nærmere bestemt en John Bond-æra.

Mens Lotus ble verdenskjent etter Bond-filmen «Spionen som
elsket meg» i 1977, var den en tidligere West Ham-spiller med etternavnet Bond som
sørget for suksess hos Norwich rundt den samme perioden.

John Bond ble utnevnt til manager i Norwich i november 1973,
men klarte ikke å berge klubben fra nedrykk. Men sesongen etter rykket klubben
opp i det gode selskapet igjen, og til tross for svært begrensede midler klarte
han også å ta klubben til ligacupfinalen ‒ en stor greie den gang.

På Wembley ventet en klubb som deler navnet med en annen
britisk bilprodusent, nemlig Aston Villa. Birmingham-klubben vant finalen, og
spesielt nok er det Villa (og Sheffield United) som rykket opp til Premier
League sammen med Norwich etter forrige sesong.

Etter at Norwich tok steget opp til den øverste divisjonen i
1992 har de rykket ned og opp med jevne mellom, inkludert en mørk sesong nede i
League 1 i 2009/2010.

Nå er de altså oppe blant eliten igjen, og med den tidligere
Rosenborg-spilleren Alexander Tettey på laget skal de måle muskler mot de aller
beste.

Og spillerne bør iallfall møte opp på treningene, for nå kan de ta seg dit i en Lotus.

Treningsanlegget til Norwich har fått et nytt navn. (Foto: Lotus)

Det treningsfeltet heter faktisk nå Lotus Training Centre, mens akademiet er døpt om til The Lotus Academy.

Lotus og Norwich har altså funnet sammen, og signert en avtale
som strekker seg over mange år.

Det feirer den tidligere Norwich-legenden og nå juniortrener Darren Huckerby og teameier Delia Smith på denne morsomme måten:

Premier League starter altså til helgen, og Norwich kunne
knapt nok fått en tøffere oppgave. De åpner nemlig det hele allerede fredag, og
det borte mot regjerende Champion League-mestere Liverpool.

De røde er for øvrig partnere med et annet ikonisk engelsk
bilmerke som er eid av kinesere, nemlig MG.

Liverpool signerte en hovedavtale med MG tidligere i sommer, og bilmerket satser i likhet med Lotus også elektrisk.

MG ZS EV er en rimelig elektrisk SUV som snart er her. (Foto: MG)

MG lanserte den elektriske SUV kalt ZS EV i forrige måned, så
kanskje vi ser superstjernen Mo Salah kjøre rundt i denne i framtiden?

Men da kan jo vår norske PL-spiller, Alexander Tettey, svare
med en Lotus Evija.

Det er ingen tvil om hvem som hadde vunnet akkurat den kampen, for sjekk denne:

Lotus tar steget over i den nye tiden med en ganske så vill elektrisk sportsbil. (Foto: Lotus)

Les også:

Les mer om:

Nyheter