- Annonse -
HjemNyheterVanvittige verdistigninger

Vanvittige verdistigninger

Har du mot formodning en Bugatti EB110 i garasjen er det bare å holde godt på den. For verdien er nå på vei til himmels.

Vi lever i en tid der verden er i voldsom forandring, noe som blant annet har ført til en veldig stigning i antall millionærer. Nå går faktisk antall milliardærer og deres totale formue (heldigvis) ned, ifølge Forbes, men ifølge Credit Suisses «Global Wealth in 2018» er antall millionærer fortsatt stigende. Det er nå 17,3 millioner millionærer, og det har altså aldri vært flere.

- Annonse -

Dette har smittet over på bilbransjen, og da spesielt de som lager superbiler og de som selger klassiske og rådyre biler.

Vi har nå kommet til det punktet at enkelte av de nye superbilene som ofte koster titalls millioner kroner er utsolgt før de blir vist offentlig, noe som skjedde med McLaren Speedtail.

Denne skal de lage 106 av, og allerede før det ble offentliggjort at de skulle lage Speedtail var alle eksemplarene utsolgt.

Den britiske sportbilprodusenten har også et annet eksempel.

- Annonse -

Da de presenterte den nye McLaren Senna på et lukket arrangement hadde de naturligvis allerede solgt unna alle 500 eksemplarene, men uten at gjestene visste noe hadde de holdt igjen en bil.

Den ble auksjonert bort der og da, og prisen gikk dermed fra den originale 7,5 millioner kroner til 21 millioner på kun noen får timer. Det må vel være verdensrekord i prisstigning?

Rikingene og investorene jakter altså på disse svært begrensede hyperbilene, men også sjeldne klassikere.

Det er mer regelen enn unntaket at klassiske perler nå runder tosifret millioner, og i fjor satte en Ferrari 250 GTO fra 1962 ny auksjonsrekord med en pris på formidable 400 millioner kroner.

- Annonse -

Under den auksjonen solgte for øvrig RM Sotheby’s klassiskere for smått utrolige 3 milliarder kroner, og det altså under en eneste helg!

Bugatti kan på sin side skryte på seg at de har laget verdens mest verdifulle bil, «La Voiture Noire», men det er bare et problem.

Ingen vet hvor den er, eller om den fortsatt eksisterer.

Den er en av fire biler Jean Bugatti, sønn av grunnlegger Ettore, laget av Type 57 SC Atlantic Coupé i 1936, noen eksepsjonelle flotte og raske biler.

Alle fire hadde unike egenskaper, og tre var kundebiler.

Den fjerde beholdt Jean selv, og denne var lakkert i svart og døpt «La Voiture Noire», den svarte bilen.

Det er uklart om Jean Bugatti solgte bilen til en av sine motorsportglade venner, eller om den ble flyttet til et sikrere område i Frankrike da den tyske hæren invadert Alsace ‒ det siste er nok mest sannsynlig.

En ting er midlertid helt klart.

Atlantic nummer to, «La Voiture Noire», er aldri blitt funnet.

Om noen snubler over den har de iallfall truffet jackpoten, for verdien er stipulert til godt over astronomiske 1 milliard kroner.

Les mer om bilen og se bilder i en av lenkene helt nederst.

Bugatti driver faktisk nå og setter sammen en ny «La Voiture Noire» for en kunde, og denne blir verdens dyreste nybil. Pris? En eller annen plass over 150 millioner kroner. Mest sannsynlig også en god del mer.

At denne prisgaloppen holder god fart viser også noen andre litt mer normale modeller fra det franske merket.

Etter at Bugatti forsvant på 1950-tallet blåste en bilgærn italiener støvet av bilmerket på 1990-tallet, og den eneste modellen han rakk å lage før eventyret tok slutt i 1997 (og kjøpt opp av Volkswagen-gruppen året etter) var verdens første superbil ‒ EB110.

Den satt en rekke verdensrekorder, og kom med en motor som hadde mellom 560- og 610 hestekrefter.

EB110 kom i to utgaver, GT og Super Sport (SS). Det ble laget 128 biler totalt, 95 av GT-versjonene og 32 av SS-modellene.

GT-modellen hadde en italiensk startpris på 2,3 millioner kroner inkludert vedlikehold og 3-års garanti, mens du måtte ut med 2,8 millioner kroner for SS-versjonen.

Og du hadde vært ganske så mye rikere om du hadde kjøpt en ‒ og den fortsatt står i garasjen.

For ifølge selskapet Classic Analytics har prisen økt formidabelt de siste åtte årene, og i 2011 gikk en EB110 GT for 2,8 millioner kroner.

Under en auksjon i februar i år ble en EB110 SS fra 1994 solgt for 20 millioner, en vill ganske så sjuk prisutvikling.

I 2005 kom Bugatti med sin første modell under Audi (og dermed Volkswagen-gruppen), og det var Veyron 16.4 ‒ en hyperbil. Med sine 1.000 hestekrefter klarte monsteret 0-100 km/t på 2,5 sekunder, og toppfarten var over 400 km/t.

I likhet med EB110 brøt også Veyron en rekke verdensrekorder da den kom, og det ble solgt 450 slike før de ryddet vei for Chiron-modellen i 2015.

I 2011 var snittprisen for en Veyron på internasjonale auksjoner på drøyt 6 millioner kroner, og to år senere hadde dette økt med rundt 2 millioner kroner.

I dag er det tilnærmet umulig å finne en Veyron som koster under 13 millioner, og enkelte versjoner koster langt mer enn dette.

Neste i rekken er altså Chiron, hvor Bugatti fortsatt har igjen rundt 100 eksemplarer av de 500 som skal selges.

Når disse er solgt vil man også kunne se prisutviklingen, men man trenger ikke vel ikke å ha gjennomført spåmannskolen for å gjette hva som kommer til å skje?

Så slår lottoen inn bør du ikke investere millionene i bolig ‒ kjøp deg heller en hyperbil.

Ikke bare kan det være en bedre investering, førersetet i en slik er vel ganske så mye mer moro å sitte i enn sofaen i en ny bolig…

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Norge har en av verdens høyeste drivstoffpriser, men våre folkevalgte har foreløpig ikke brydd seg om det. (Foto: NAF)

Tre av fire i distriktene sliter nå med høye pumpepriser

Mens Norge håver inn store summer på høye oljepriser, er drivstoffprisene i ferd med å knekke privatøkonomien til folk...
Mange tar med seg kjæledyret på bilferie, og da er det smart å tenke på sikkerhet og velvære. (Fotos: Musti)

Slik tar du vare på kjæledyrene på bilferie

Vi har blitt flinkere til å sikre kjæledyrene under bilturen, og her er tipsene for å gjøre bilferien enda...
Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her