Finner ikke verdens mest verdifulle bil


Glem alskens superbiler. Verdens mest verdifulle bilmodell er en over 80 år gammel coupé. Og en av disse meget eksklusive bilene er søkk borte.

Verdens mest verdifulle modellserie ble laget mellom 1936 og 1938, og kommer kanskje noe overraskende fra Frankrike.

Men vi snakker ikke om merker som Peugeot, Renault eller Citroën, men et merke som er kjent for sine dyre biler ‒ nemlig selveste Bugatti.

I 1936 introduserte Bugatti en bil som tok pusten fra de aller fleste, Type 57 SC Atlantic Coupé. Kun fire ble laget, og den er regnet som verdens mest verdifulle bilmodell.

‒ Atlantic er blant ikonene i Bugattis lange tradisjon. Med hensyn til eleganse, kvalitet og ytelse var kupeen unik for sin tid og er fortsatt unik i dag. En luksuriøs supersportsbil. For oss er det både en inspirasjon og en forpliktelse, sier Stephan Winkelmann, president for Bugatti.

‒ Våre nåværende hypersportsbiler Chiron1, Chiron Sport og Divo2 fortsetter denne tradisjonen i vår moderne tidsalder ‒ i tråd med Bugattis ånd.

Grunnleggeren het Ettore Bugatti, men det var sønnen Jean som styrte Bugatti inn i sporet de nå befinner seg i.

I stedet for mange modeller fokuserte Jean på en basismodell, som han deretter utviklet diverse varianter ut fra.

Type 57 ble designet både som en produksjonsbil og en racerbil.

Serien inkluderte flere motorvalg og karosserivalg, som Galibier (4-dørs sedan), Stelvio (kabriolet), Ventoux (2-dørs sedan) og Atalante (coupé).

Da produksjonen måtte stoppes i 1940 fantes det rundt 800 Type 57-modeller i diverse varianter, og Type 57 er fortsatt den modellen Bugatti har laget flest eksemplarer av.

Men dette gjelder selvsagt ikke Type 57 Atlantic ‒ verdens mest verdifulle bil.

Modellen er oppkalt til ære for Bugattis venn Jean Mermoz. Den banebrytende flyveren var den første som krysset Sør-Atlanteren med fly, og forsvant under en atlantisk kryssing i 1936.

Atlantic var utviklet videre fra prototypen Aérolithe, også kjent som Coupé Special eller Coupé Aero.

For denne modellen, med chassis nummer 57 104, brukte Jean Bugatti elektron kjent fra luftfart som chassis. Elektron er en legering på 90 prosent magnesium og 10 prosent aluminium.

Selv om den er lett og sterk, er det vanskelig å jobbe med et slik material som heller ikke kan sveises, og derfor naglet Bugatti de forskjellige delene sammen og skapte den berømte «ryggsømmen» ‒ en slags haifinne som strekker seg over hele midten av bilen.

For produksjon-modellen brukte Bugatti aluminium, men beholdt naglene på ryggsømmen.

Dørene fortsetter inn i taket for å gjøre det lettere for passasjerene å gå inn og forlate bilen, mens frontlyktene til de to første bilene er integrert i designet og de to andre med separate frontlyshus.

Her er utgaven kalt «La Voiture Noire», som vi kommer tilbake til:

De fire bilene har faktisk mange forskjellige detaljer, og hver modell er unik.

‒ Type 57 SC Atlantic er et designmanifest av Jean Bugatti. De fantastiske proporsjonene av dette mesterverket var rett og slett uten sidestykke på den tiden, og fortsatt i dag er de spennende med sin fascinerende eleganse, sier Achim Anscheidt, designdirektør ved Bugatti.

Modellen har da også gått til topps i diverse kåringer, inkludert flere priser under det berømte Pebble Beach Concours d'Elegance i California.

‒ Aluminiumsømmen som løper over taket er fortsatt den dag i dag en signaturdesignfunksjon. Det er unikt og elegant, sier Anscheidt.

Bugatti er kjent for sine motorer, og det kan vi trygt at de også var i 1936.

For produsenten kom opp med en 3,3-liters rekkesekser med 200 hestekrefter, og toppfarten bikket faktisk 200 km/t. Og det altså på en tid da hest og kjerre var et vanlig syn.

Det ble kun laget tre kundeeksemplarer av Type 57 Atlantic.

Den første ble kjøpt av britiske Victor Rothschild, og ble levert med gråblå lakk. Bilen med chassis-nummer 57 374 er kjent som «Rothschild Atlantic».

«Holzschuh Atlantic», den tredje bilen som ble bygget og med chassis-nummer 57 473, ble levert til Jacques Holzschuh fra Frankrike i oktober 1936.

Den andre eieren av den bilen, en samler, døde i en ulykke på jernbaneovergang. Bilen ble totalskadet, men årtier senere ble den gjenstand for en kompleks restaurering. Men motoren klarte de dessverre ikke å redde.

En ganske så kjent person eier den fjerde bilen som ble laget, nemlig motedesigner Ralph Lauren. Denne ble ferdigstilt i 1938, og har chassis-nummer 57 591. Den bilen er døpt «Pope Atlantic» etter sin første eier, britiske R.B. Pope.

Jean Bugatti fikk den andre Atlantic laget til seg selv. Kun han og noen få utvalgte venner fikk æren av å sitte bak coupéens store ratt med chassisnummer 57 453.

Bugatti brukte «La Voiture Noire» (den svarte bilen) med en fremre støtfanger og lavere dører som modell for bilder i brosjyrer og en demonstrasjonsbil for internasjonale motorvisninger.

Og denne bilen er sporløst forsvunnet.

For i motsetning til de andre modellene finnes det ingen spor av denne bilen etter 1938.

Det er uklart om Jean Bugatti solgte bilen til en racingfører blant vennene sine, eller om den ble flyttet til et sikrere område i Frankrike da den tyske hæren invadert Alsace ‒ noe som er mest sannsynlig.

En ting er midlertid helt klart.

Atlantic nummer to er aldri blitt funnet.

Dens forsvinning er en av de store mysteriene i bilens historie, og tross mange årtier med leting er det fortsatt ikke funnet noen spor av bilen.

Og skulle du ha en gammel nedstøvet bil stående i en låve er det greit å ta en dobbeltsjekk.

For eksperter har nemlig satt verdien på over 1 milliard kroner.

Verdens mest verdifulle bil.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Den aller første Bugatti

Dette er den aller første Bugatti

Les mer om:

Nyheter