- Annonse -
HjemSuperbilerBugatti med ny superbil

Bugatti med ny superbil

«Lykken ligger ikke rundt neste sving. Lykken er neste sving». Iallfall om du kjører Bugattis nye superbil. Se video og bilder.

Bugatti har en historie som strekker seg 109 år tilbake, men den nye tidsregningen startet ikke før i 1998. Da kjøpte nemlig Volkswagen-gruppen opp merket, og med ett gikk Bugatti fra et nisjemerke til en viktig aktør blant sportsbilsprodusentene.

- Annonse -

Etter å ha vist flere konsepter, kom den første produksjonsbilen i 2005. Og de startet like godt helt på toppen.

Bugatti Veyron 16.4 blåste raskt konkurrentene av banen, blant annet med en vill toppfart på 407 km/t.

Deretter hevet de lista enda et hakk med versjonen Grand Sport som kom i 2009, og Super Sport i 2010. Den varianten satte verdensrekord med en toppfart på 431 km/t.

I 2012 kom de med den siste versjonen av Veyron kalt Grand Sport Vitesse, en roadsterversjon.

- Annonse -

Benevnelsen 16.4 sto for øvrig for 16 sylindre og 4 turboer.

I 2016 lanserte de etterfølgeren kalt Chiron, en bil som satte verdensrekord da den gjorde unna 0-400-0 på 42 sekunder. Den rekorden er senere slettet av Koenigsegg Agera RS.

Nå er de klar med den tredje modellen i VW-æraen, Divo. Og dette er virkelig storesøsteren til Chiron ‒ iallfall når det kommer til svingene.

- Annonse -

Divo er 35 kilo lettere, akselererer kjappere i og gjennom svingene, og har 90 kilo mer marktrykk. Fornuftig nok har Bugatti begrenset toppfarten til 380 km/t.

Prisen er ikke like morsom. Utgangsprisen er rett i underkant av 50 millioner kroner, og da er ikke noen avgifter regnet inn.

Men om du mot alle odds sitter på slike midler og kunne tenkt deg en Divo er det allerede for sent. Bugatti sier at de kun vil lage 40 slike, og alle er allerede solgt. De har altså ‒ før bilen er ferdig ‒ solgt for 2 milliarder kroner. Ganske så drøyt.

‒ Da jeg begynte i min stilling hos Bugatti i starten av året, skjønte jeg raskt at kunder og fans ventet på en spesiell bil som forteller merkets historie i tillegg til Chiron, sier Stephan Winkelmann, president av Bugatti Automobiles SAS.

‒ Teamet var også veldig ivrig etter å komme i gang med et prosjekt som dette, legger han til.

Prosjektet resulterte altså i en bil med litt andre karakterer enn Chiron, selv om det er mulig å se at dette også er en Bugatti.

‒ Til nå har en moderne Bugatti handlet om høy ytelse, rett fram-dynamikk og luksuskomfort. Vi har innenfor grensene skiftet balanse for Divo til sidelengs akselerasjon, smidighet og svingning.

‒ Divo er laget for svinger, sier Winkelmann.

Bugatti presenterte prosjektet for en eksklusiv kundekrets, og resultatet lot ikke vente på seg. Alle 40 bilene ble kjøpt.

Så hva finner vi under panseret på dette dyret?

Jo, den ikoniske W16, og vi teller ikke mindre enn 1.500 hestekrefter. Men det handler altså ikke om 0 til 100 km/t og toppfart med denne, selv om den parkerer det aller meste også på det området.

Det handler om kjøreegenskapene og farten rundt svingene. Som videoen under sier:

«Lykke ligger ikke rundt neste sving. Lykken er neste sving».

Og det hjelper lite med en Chiron om du møter Divo på en bane. Bugatti tok den nye superbilen til Sør-Italia og Nardo-banen, en bane som krever mye av bilene når det kommer til svingegenskaper.

Divo føk rundt banen 8 sekunder raskere enn Chiron…

Her er en video, og under den følger flere bilder av den nyeste superbilen til Bugatti.

Bilder:

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Norge har en av verdens høyeste drivstoffpriser, men våre folkevalgte har foreløpig ikke brydd seg om det. (Foto: NAF)

Tre av fire i distriktene sliter nå med høye pumpepriser

Mens Norge håver inn store summer på høye oljepriser, er drivstoffprisene i ferd med å knekke privatøkonomien til folk...
Mange tar med seg kjæledyret på bilferie, og da er det smart å tenke på sikkerhet og velvære. (Fotos: Musti)

Slik tar du vare på kjæledyrene på bilferie

Vi har blitt flinkere til å sikre kjæledyrene under bilturen, og her er tipsene for å gjøre bilferien enda...
Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her