«Årets sportsbil» blir enda sprekere

Alpine har klar en ny utgave av den imponerende sportsbilenA110.


Da Top Gear, ja dette TV-programmet som tester det som
finnes av råe biler, i fjor skulle kåre årets sportsbil hadde de krympet finalefeltet
ned til 14 biler.

Her fant vi superbiler som Ferrari 488 Pista, Porsche 911
GT2 RS, McLaren 600LT, Aston Martin Vantage, Lamborghini Urus og Bugatti Chiron,
alle noen vanvittige sportsbiler med prislapper som står i stil med ytelsene.

Men det dukket også opp et ganske så merkelig navn blant finalistene:
Alpine A110 med en pris på langt under millionen.

Alpine er som noen vet et fransk merke som ble stiftet i 1955,
og kjøpt opp av Renault i 1973.

Men på midten av 1990-tallet forsvant merket, og var borte
helt til 2017.

Da gjorde det comeback med A110, som ikke må forveksles med den
vakre, og snåle, A110 som ble produsert mellom 1961 og 1977 og som vant
Rally Monte Carlo to ganger.

Nye A110 er en liten sprek tass med en motor på 1.8-liter
med 252 hestekrefter, og kombinert med en lav vekt på kun 1.098 kilo er denne en
virkelig morsom kjøremaskin.

0-100 km/t går unna på 4,5 sekunder, dreiemomentet er på 320
Nm og toppfarten er satt til 250 km/t.

Alpines plan var å lage 1.955 eksemplarer (for å hylle året 1955)
av introduksjonsmodellen kalt Première Edition, og det tok hele fem
dager før de var utsolgt.

Heldigvis hadde Renault og Alpine forutsett dette, så de
hadde to andre «vanlige» versjoner klar på samlebåndet ‒ Pure og Légende.

Disse to får nå selskap av en enda sprekere søster, en med S i modellnavnet.

A110S byr i utgangspunktet på den samme motoren, men denne
er sterkere ved blant annet økt turbotrykk. Dette gir den 292 hk, og 0-100 km/t
går unna på 4,4 sekunder mens toppfarten er økt til 260 km/t.

I tillegg får S-versjonen designelementer som skiller den
fra søstrene, og det er også mulig å få modellen med et tak i karbonfiber.

De har i tillegg justert enda mer på understellet, gjort den lavere, satt på GT-felger og bredere dekk (215/245) og gitt den et nytt ratt.

Men prisen er langt fra sportsbilaktig, og ligger på rundt 600.000 kroner både i Storbritannia og Frankrike ‒ sånn cirka 40 ganger billigere enn en Bugatti Chiron.

Renault sier at den nye versjonen kan reserves nå, og at salget
starter opp 3. september.

Det er dessverre ikke en norsk bestillingsside for Alpine, og Sverige er det nærmeste man kommer.

Men merket er altså eid av Renault, så det er bare å oppsøke
din nærmeste forhandler og be dem bestille en for deg.

Det kommer du sikkert ikke til å angre på.

Så hvordan gikk det i Top Gear-kåringen?

Jo, superbilene måtte bite i det sure eplet, for helt til topps gikk altså Alpine A110. Så det så!

Og her kan du se nærmere på en enda sprekre utgave, A110S:

Les også:

Les mer om:

Nyheter