Annonse
Hjem Elbiler Kina ga Tesla grønt lys

Kina ga Tesla grønt lys

Tesla bygger for tiden Gigafactory 3 i Kina, og nå har de også fått den endelige godkjennelsen til å produsere elbiler i Beijing.

Tesla har store framtidsplaner, og Elon Musk spådde tidligere i sommer at de innen et par år må produsere 1,25 millioner Model 3 og 750.000 av den kommende SUVen Model Y i året bare for å dekke behovet rundt de to modellene.

I tillegg produserer Tesla Model S og Model X, og planlegger flere nye modeller på toppen av den kommende Model Y.

De skal komme med både Tesla Roadster, Tesla Pickup og Tesla Semi, og tilbyr i tillegg solcellepanel-løsninger til private kunder.

For å klare alt dette har Tesla for tiden tre fabrikker, Tesla Factory, Gigafactory 1 og Gigafactory 2.

Saken fortsetter under Annonsen

Tesla Factory i California produserer Model S, Model X og Model 3, mens Gigafactory 1 i Nevada produserer i hovedsak batteripakker. Begge disse er eid av bilprodusenten.

Gigafactory 2 ligger i Buffalo, og her fokuserer de på solcellepanel-løsninger. Denne fabrikken er eid av staten New York.

Og som de fleste andre store bilprodusentene vil også Tesla selge biler i folkerike Kina, og i fjor sommer signerte de en avtale med de kinesiske myndighetene om å bygge en fabrikk i Shanghai til rundt 20 milliarder kroner.

Arbeidet med Gigafactory 3, Teslas første fabrikk utenfor Nord-Amerika, startet et par dager før nyttår. Målet er at denne skal spytte ut 250.000 elbiler i året, og da i all hovedsak Model 3 og Model Y.

Men selv om de signerte en avtale med kinesiske myndigheter, har de manglet den siste godkjennelse for å få lov til å produsere biler der.

Det sertifikatet fikk de denne uken, og dermed har Tesla fått grønt lys til å produsere biler «Made in China».

Og det er ikke så enkelt som det høres ut som, for Gigafactory 3 blir faktisk den aller bilfabrikken i Kina som er heleid av et utenlandsk selskap.

På en måte kan Elon Musk og Tesla takke Donald Trump for dette.

Den amerikanske presidenten har nemlig gått til handelskrig mot Kina, noe som truer med å bremse den kinesiske økonomien ytterligere.

Kinesiske myndigheter prøver å bøte på dette med å tilrettelegge bedre for utenlandske selskaper, og 20. august ble også industriområdet kalt Lingang i Shanghai innlemmet i det myndighetene kaller «frihandelssonen».

Så i Lingang slipper selskaper blant annet unna med 15 prosent skatt, og det er nettopp der Tesla nå bygger sin fabrikk.

En annen fordel med Tesla Kina-fabrikk er at de slipper unna straffeskatt som kinesiske myndigheter har svart med etter Trumps handelskrig.

I motsetning til Norge går det unna når kineserne bygger ting, så Gigafactory 3 er tilnærmet ferdig allerede.

Alt innvendig produksjonsutstyr er allerede montert, og Tesla skal nå starte de første testene før de kan starte med produksjonen av Model 3 mot slutten av året.

Tesla har også planer om en europeisk fabrikk, og lokaliseringen av Gigafactory 4 skal etter planen bestemmes i løpet av året. Musk har tidligere sagt at denne skal være operativ i 2021.

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,814FansLik
84FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker