Kina ga Tesla grønt lys

Tesla bygger for tiden Gigafactory 3 i Kina, og nå har deogså fått den endelige godkjennelsen til å produsere elbiler i Beijing.


Tesla har store framtidsplaner, og Elon Musk spådde tidligere
i sommer at de innen et par år må produsere 1,25 millioner Model 3 og 750.000 av
den kommende SUVen Model Y i året bare for å dekke behovet rundt de to
modellene.

I tillegg produserer Tesla Model S og Model X, og planlegger
flere nye modeller på toppen av den kommende Model Y.

De skal komme med både Tesla Roadster, Tesla Pickup og Tesla
Semi, og tilbyr i tillegg solcellepanel-løsninger til private kunder.

For å klare alt dette har Tesla for tiden tre fabrikker, Tesla
Factory, Gigafactory 1 og Gigafactory 2.

Tesla Factory i California produserer Model S, Model X og Model
3, mens Gigafactory 1 i Nevada produserer i hovedsak batteripakker. Begge disse
er eid av bilprodusenten.

Gigafactory 2 ligger i Buffalo, og her fokuserer de på
solcellepanel-løsninger. Denne fabrikken er eid av staten New York.

Og som de fleste andre store bilprodusentene vil også Tesla selge biler i folkerike Kina, og i fjor sommer signerte de en avtale med de kinesiske myndighetene om å bygge en fabrikk i Shanghai til rundt 20 milliarder kroner.

Arbeidet med Gigafactory 3, Teslas første fabrikk utenfor Nord-Amerika, startet et par dager før nyttår. Målet er at denne skal spytte ut 250.000 elbiler i året, og da i all hovedsak Model 3 og Model Y.

Men selv om de signerte en avtale med kinesiske myndigheter,
har de manglet den siste godkjennelse for å få lov til å produsere biler der.

Det sertifikatet fikk de denne uken, og dermed har Tesla
fått grønt lys til å produsere biler «Made in China».

Og det er ikke så enkelt som det høres ut som, for Gigafactory
3 blir faktisk den aller bilfabrikken i Kina som er heleid av et utenlandsk selskap.

På en måte kan Elon Musk og Tesla takke Donald Trump for
dette.

Den amerikanske presidenten har nemlig gått til handelskrig
mot Kina, noe som truer med å bremse den kinesiske økonomien ytterligere.

Kinesiske myndigheter prøver å bøte på dette med å
tilrettelegge bedre for utenlandske selskaper, og 20. august ble også
industriområdet kalt Lingang i Shanghai innlemmet i det myndighetene kaller «frihandelssonen».

Så i Lingang slipper selskaper blant annet unna med 15 prosent
skatt, og det er nettopp der Tesla nå bygger sin fabrikk.

En annen fordel med Tesla Kina-fabrikk er at de slipper unna
straffeskatt som kinesiske myndigheter har svart med etter Trumps handelskrig.

I motsetning til Norge går det unna når kineserne bygger ting,
så Gigafactory 3 er tilnærmet ferdig allerede.

Alt innvendig produksjonsutstyr er allerede montert, og
Tesla skal nå starte de første testene før de kan starte med produksjonen av
Model 3 mot slutten av året.

Tesla har også planer om en europeisk fabrikk, og
lokaliseringen av Gigafactory 4 skal etter planen bestemmes i løpet av året.
Musk har tidligere sagt at denne skal være operativ i 2021.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter